וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מגיפת הקורונה, טראמפ נמנע מתגובה קשה נגד איראן אחרי המתקפה בעיראק

גורמים אמריקניים אמרו לרשת NBC כי הנשיא חשש מהתדמית של ארה"ב אם היא תגיב בתקיפות על מתקפות הרקטות האחרונות, שבהן נהרגו ונפצעו חיילים אמריקנים. וושינגטון אף הציעה לטהראן עזרה במאבק בנגיף, שגבה את חייהם של 1,500 איראנים. חמינאי: "שרלטנים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התנגד לתגובה תקיפה נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק לאור מגיפת הקורונה - כך דיווחה רשת NBC. לפי חמישה גורמים בכירים, בהם גורם לשעבר, אמרו כי טראמפ הביע בפני יועציו חשש שפגיעה קשה באינטרסים איראניים תעמיד באור רע את ארצות הברית. זאת בניגוד למדיניות הנצית של הנשיא נגד טהראן, והשינוי מדגים עד כמה טראמפ עסוק במגיפה המשתוללת גם בארצו הברית.

רק בתחילת השנה אישר טראמפ את החיסול של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שקירב את ארצות הברית ואת איראן למלחמה. זאת אחרי מתקפת רקטות שבה נהרג אזרח אמריקני וההסתערות על שגרירות ארצות הברית בבגדאד. בנוסף לכך, הוא פרש מהסכם הגרעין ב-2018 והטיל מחדש סנקציות על איראן, שלטענתה מקשות עליה לעצור את הווירס.

ב-11 במרץ נהרגו שני חיילים אמריקנים וחיילת בריטית, אחרי ש-30 רקטות שוגרו לעבר בסיס מצפון לבגדאד. עם זאת, הפעם התגובה הייתה מתונה יחסית, וחיל האוויר האמריקני תקף חמישה מחסני נשק של גדודי חיזבאללה, המיליציה שהואשמה באחריות למתקפת הרקטות. בצבא אמרו כי הייתה זו תגובה מדודה, אך למחרת בוצעה מתקפה עוד יותר גדולה, כש-25 רקטות פגעו באותו הבסיס. שלושה חיילים אמריקנים נפגעו קשה, יחד עם שני חיילים עיראקים.

עד כה, צבא ארצות הברית לא הגיב על המתקפה הזו, אך הממשל הטיל סנקציות חדשות על איראן, שנועדו לפי שר החוץ מייק פומפאו לשלול ממנו הכנסות למימון מתקפות מסוג אלו. למרות זאת, וושינגטון הציעה סיוע הומניטרי לאיראן, מוקד המגיפה הקשה ביותר במזרח התיכון - עם כ-1,500 קורבנות - וטהראן שחררה זמנית את האסיר האמריקני מייקל ווייט על בסיס מצבו הרפואי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בתדרוך בבית הלבן על משבר הקורונה, 16 במרץ 2020. AP
מוכן לעזור לאיראן. טראמפ, בשבוע שעבר/AP

היום כינה המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי את ההצעה של ארצות הברית "מוזרה" ואת מנהיגיה כ"שרלטנים". לדברי חמינאי, "האמריקנים הציעו כמה פעמים עזרה לעצירת הווירוס. אתם מואשמים ביצירת הווירוס. אני לא יודע אם זה נכון, אבל זה מוזר שאתם רוצים לסייע לאיראן". הוא הוסיף: "מלבד העובדה שיש לכם ליקויים במאבק שלכם בנגיף, מה אם תתנו לנו סם שיעזור לווירוס להישאר באופן קבוע באיראן?".

חמיאני הצהיר כי הרפובליקה האסלאמית יכולה להתגבר על "כל משבר ואתגר, כולל התפרצות נגיף הקורונה". המנהיג העליון אמר כי "אמריקה היא האויב מספר אחד שלנו. היא האויב הכי מרושע וציני של איראן. מנהיגיה רמאים".

בשבוע שעבר, אחר המתקפה בעיראק, אמר טראמפ: "הצענו עזרה לאיראן". הוא אמר עוד שסביר להניח שמתקפת הרקטות גובתה על ידי איראן, אולם ארצות הברית טרם אישרה זאת סופית.

לטענת היועץ לביטחון לאומי רוברט אובראיין, הממשל לא מוסח בשל מגיפת הקורונה. "לא הפסקנו לעקוב מקרוב", אמר ביום שני בריאיון לרשת פוקס. "בעוד שאנחנו מתמקדים בקורונה מבית, אנחנו פותחים עין אחרי מי שפוגע בנו. מי שחושב שארצות הברית פחות נחושה, הוא עושה טעות גדולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully