וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השלישית בשבוע: מתקפת רקטות על כוחות אמריקניים בעיראק

צבא עיראק לא אמר אם היו נפגעים בתקיפת בסיס שמדרום לבגדאד, שמגיעה כשבוע אחרי תקרית קטלנית שבה נהרגו 2 חיילים אמריקנים וחיילת בריטית, שהובילה לתקיפה אמריקנית נגד מיליצה שיעית פרו-איראנית. על רקע ההסלמה, צבא ארה"ב מסיים את נוכחותו בשלושה בסיסים

עריכה: ליר שפיגלר

שתי רקטות פגעו בבסיס בעיראק שבו מוצבים כוחות אמריקנים וכוחות של נאט"ו, כשבוע אחרי הרג שני חיילים אמריקנים וחיילת בריטית בתקרית דומה - כך אמר היום (שלישי) צבא עיראק, שלא ציין נפגעים בתקיפה, השלישית מסוגה בתוך שבוע. הרקטות פגעו בבסיס בסמיה שמדרום לבגדאד בשעות הלילה, ובמקום מוצבים כוחות ספרדיים שהם חלק מהקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), כמו גם כוחות נאט"ו.

שום ארגון לא קיבל אחריות על הירי האחרון, אך ארצות הברית מאשימה את המיליציות השיעיות הנתמכות בידי איראן בשורת מתקפות דומות נגד כוחותיה במדינה בשנה האחרונה. זאת בניסיון של טהראן לגרום לכוחות האמריקניים לצאת מעיראק, שהתגבר מאז שמל"ט אמריקני חיסל בינואר את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד, לצד בכיר במיליציות.

ההסלמה קורית בזמן של התמשכות המשבר הפוליטי במדינה, מאז פרצה המחאה נגד השלטון הפרו-איראני בינואר, והחרפת התפשטות נגיף הקורונה שהובילה לדעיכת ההפגנות. מאז סוף השנה שעברה מכהנת ממשלה זמנית בבגדאד, והיום הטיל הנשיא על חבר הפרלמנט עדנאן א-זרפי את המנדט להרכיב ממשלה חדשה.

כוחות של צבא עיראק בנמל תעופה בעיר כרבלא שהותקף ע"י ארה"ב, 13 במרץ 2020. רויטרס
כוחות עיראקיים סורקים את אחד היעדים שהותקפו, שישי/רויטרס

ביום רביעי שעבר נהרגו שני חיילים אמריקנים וחיילת בריטי כשעשרות רקטות קטיושה פגעו בבסיס תאג'י שמצפון לבגדאד. ביום שישי תקף חיל האוויר האמריקני יעדים במרכז עיראק של גדודי חיזבאללה, הנתמכים על ידי איראן. הארגון לא קיבל אחריות למתקפה, אך ארצות הברית סבורה שהוא מנסה לנקום את חיסול סולימאני ומנהיגו הקודם אבו מהדי אל-מוהנדס, שנהרג יחד עמו. יום רביעי היה יום הולדתו של סולימאני.

עיראק הביעה זעם על התקיפה האווירית האמריקנית, ואמרה כי היא נעשתה ללא תיאום עם בגדאד, ושבה נהרגו אנשי צבא עיראקים ואזרח. בצעד חריג, פיקוד המבצעים המשותפים בצבא עיראק, האחראי על כל הפעילות הצבאית במדינה, מסר הצהרה שבה האשים את שני הצדדים, אולם הוא גיבה את ההחלטה שעברה בפרלמנט בבגדאד בעיראק בדרישה לנסיגת הכוחות האמריקניים.

וושינגטון מסרבת לכך, מחשש שטהראן תרחיב את השפעתה במדינה השכנה, שבה יש לה אחיזה רבה מאז שארצות הברית הפילה את משטרו של סדאם חוסיין הסוני ב-2003.

עוד בוואלה!

אחרי חיסול סולימאני: חיזבאללה פועל לאיחוד המיליציות העיראקיות

לכתבה המלאה
הפגנה נגד הנוכחות האמריקנית, בגדאד, עיראק, 24 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה נגד הנוכחות האמריקנית בעיראק, ינואר/רויטרס

בסימן ראשון לכך שייתכן שהאסטרטגיה האיראנית נושאת פרי, צבא ארצות הברית מתכנן לסגת מעיירת הגבול אל-קאים ומשני בסיסים מרכזיים נוספים בעיראק בשבועות הקרובים. לאחר סיום הנוכחות האמריקנית באל-קאים, לא תהיה לה עוד אחיזה בחלק העיראקי שבגבול עם סוריה.

אל-קאים היה האזור היה הראשון שנכבש בידי דאעש ב-2014, ואחד האחרונים ששוחרר מידיו בנובמבר 2017 על ידי כוחות עיראקיים. צבא ארצות הברית יעביר את הציוד לצבא עיראק, אך הכוח המרכזי באזור הוא המיליציות השיעיות.

היקף הכוחות האמריקניים בעיראק הוא כ-5,200 חיילים. לא ברור כמה מהם ייפרסו מחדש בעקבות היציאה משלושת הבסיסים מתוך שמונה שבהם לצבא ארצות הברית הייתה נוכחות במדינה. בנוסף לאל-קאים, הכוחות ייסוגו גם משדה התעופה אל-קיארה במערב המדינה, ומכרכוכ.

גורמים אמריקניים אמרו כי הם תכננו לעזוב את האזורים האלו מאז סוף השנה שעברה, בשל צמצום הסכנה מכיוון דאעש, אך החשש מביטחונם של הכוחות האמריקניים ושל הקואליציה האיצו את המהלך. שני הבסיסים הותקפו בחודשים האחרונים, ואזרח אמריקני שעבד עם צבא ארצות הברית נהרג במתקפה על הבסיס בכרכוכ בדצמבר.

גם אז הטילה ארצות הברית אחריות על גדודי חיזבאללה, ותקפה בתגובה מטרות של הארגון בסוריה ובעיראק. 25 לוחמים נהרגו, ובתגובה הסתערו תומכי המיליציות השיעיות על השגרירות האמריקנית בבגדאד. אז, החליט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לחסל את סולימאני, שהכווין את המיליציות השיעיות, והתקרב לסף עימות כולל עם איראן, שהגיבה בירי טילים בליסטיים על בסיסים אמריקניים בעיראק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully