וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2 חיילים אמריקנים וחייל בריטי נהרגו במתקפת רקטות בעיראק

18 קטיושות נורו על בסיס מצפון לבגדאד, ו-12 חיילים נוספים נפצעו. טרם ברור מי אחראי, אך לפי דיווחים הותקפו עמדות של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה, ו-18 לוחמים נהרגו. תקרית דומה הובילהלחיסול סולימאני. הקונגרס הגביל את יכולת טראמפ לנהל מלחמה באיראן

עריכה: טל רזניק

שלושה חיילים בקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נהרגו במתקפת רקטות על בסיס בעיראק - כך נמסר הלילה (חמישי) בהצהרה מטעם המדינות החברות בברית. גורמים אמריקניים אמרו אמש כי היו אלו שני חיילים אמריקנים וחייל בריטי. על פי ההודעה, לפחות 18 קטיושות נורו לעבר בסיס טאג'י שמצפון ונפתחה חקירה בשיתוף כוחות הביטחון העיראקיים. 12 חיילים נוספים נפצעו.

על פי דיווחים,ארצות הברית תקפה בסיס של המליציות השיעיות במערב עיראק, סמוך לגבול עם סוריה, וכן גם בעומק סוריה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, נהרגו 18 לוחמים עיראקים ועוד עשרות נפצעו בתקיפה של כלי טיס בלתי-מזוהים באזור אל-בוכמאל. הטלוויזיה הסורית דיווחה על תקיפות דומות, מבלי לציין נפגעים.

הגורמים האמריקניים אמרו שמוקדם מדי לקבוע מי אחראי למתקפת הרקטות, אך אם תהיה אינדיקציה לכך שאלו המיליציות השיעיות הפרו-איראניות, זה עשוי להוביל לסבב חדש בין ארצות הברית לבין איראן.

צבא ארצות הברית מסר כי צבא עיראק מצא משאית עם משגר רקטות מאחור וכן ושלוש רקטות על המושבים. קולונל מיילס קאגינס, דובר הקואליציה האמריקנית, צייץ כי "הקואליציה מאשרת שיותר מ-12 רקטות פגעו בבסיס טאג'י המארח את כוחות הקואליציה. החקירה והערכת המצב נמשכת.

כוחות מצבא ארצות הברית מתגברים את האזור בבגדאד, עיראק. 03 בינואר 2020.. רויטרס
כוחות מצבא ארה"ב בבגדאד, עיראק/רויטרס

ממחלקת המדינה נמסר כי שר החוץ מייק פומפאו שוחח עם מקבילו הבריטי דומיניק ראב וכי הם "הדגישו שאלו שאחראים למתקפה צריכים לשאת באחריות". בהודעת מחלקת המדינה נאמר כי בין ההרוגים היו אמריקנים, בריטים ואחרים, אולם לא נמסרו פרטים נוספים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון פרסם הצהרת גינוי למתקפה. "נמשיך להיות בתיאום עם בעלי בריתנו הבינלאומיים כדי להבין במלואה את המתקפה המחרידה הזו", מסר ג'ונסון, מבלי שאישר שהיו נפגעים בריטים.

נשיא עיראק, ברהאם סאלח, גינה את מתקפת הרקטות. "התוקפנות הזאת מאיימת על הביטחון של עיראק", נמסר בהודעה מטעמו. מוקדם יותר מסר צבא עיראק כי לא היו נפגעים בתקרית.

המתקפה מצטרפת לסדרת תקריות לאחרונה, שבהן רקטות ופצצות מרגמה נורו על בסיסים שבהם מוצבים כוחות אמריקניים במדינה, לפי ההערכה על ידי מיליציות שיעיות. זאת, על רקע חיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, על ידי ארצות הברית בחודש ינואר.

סולימאני חוסל אחרי שאזרח אמריקני עובד צבא ארצות הברית נהרג במתקפת רקטות בסוף השנה החולפת, ובעקבות זאת תקפה ארצות הברית מטרות בעיראק ובסוריה. היא האשימה את המיליציה גדודי חיזבאללה באחריות לכך. לאחר התקיפות, הסתערו תומכי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות, שהוקמו כדי להילחם בדאעש ומאז מחזיקות בהשפעה רבה על הממשלה, על מתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד. לאחר מכן, מל"ט אמריקני חיסל את סולימאני ובכיר במיליציות העיראקיות.

בתגובה לחיסולו של סולימאני, איראן שיגרה כמה טילים על שני בסיסים אמריקניים המארחים את כוחות צבא ארצות הברית. ברקע אירועים אלה, הפרלמנט בעיראק הצביע בעד סיום נוכחות הכוחות הזרים על אדמת המדינה, בצעד פורמלי שייצג דחייה כלפי ארצות הברית אחרי המתקפה האווירית שבה נהרג הבכיר האיראני.

בחודש ינואר, מאות אלפי מפגינים צעדו ברחובות בגדאד בקריאה לחיילים האמריקנים לעזוב את המדינה. כ-5,000 חיילים אמריקנים בעיראק. הממשל של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר שאין בכוונתו להסיג את הכוחות מהמדינה.

לפי שעה, המעמד החוקי של החיילים האמריקניים בעיראק נותר לא ברור. אף שיש בידי הממשלה מנדט לבקש מהם שיעזבו את המדינה, לא ברור אם ההצבעה בפרלמנט מחייבת מבחינה חוקית ולא נקבע לוח זמנים ליישום ההחלטה.

בוושינגטון, זמן קצר לאחר המתקפה, הקונגרס העביר החלטה המגבילה את יכולתו של טראמפ לנהל מלחמה מול איראן ללא אישורו. הנשיא צפוי להטיל עליה וטו.

(עדכון ראשון: 22:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully