וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה להרג חייליה: ארה"ב תקפה מיליציה פרו-איראנית בעיראק

13.3.2020 / 15:55

מטוסי קרב הפציצו מחסני נשק של גדודי חיזבאללה, אחרי ששני חיילים אמריקנים וחיילת בריטית נהרגו במתקפת רקטות. בבגדאד זימנו לשיחה את שגרירי ארה"ב ובריטניה, וצבא עיראק אמר ששישה נהרגו, בהם אזרח. "האיום מאיראן נותר גבוה", אמרו בצבא ארה"ב

עריכה: ליר שפיגלר

ארצות הברית תקפה הלילה (שישי) שורת מטרות של המיליציה הפרו-איראנית גדודי חיזבאללה בעיראק, יממה אחרי מתקפת רקטות שבה נהרגו שני חיילים אמריקנים וחיילת בריטית. הפנטגון אמר כי הותקפו חמישה מחסני נשק ברחבי המדינה. בתגובה, זימנה בגדאד את שגרירי ארצות הברית ובריטניה לשיחה במשרד החוץ.

צבא עיראק, שגינה את המתקפה, אמר כי שלושה חיילים, שני שוטרים ואזרח נהרגו בתקיפות. לפי הצבא, ב"תקיפה הפרועה" נפגעו אתרים צבאיים במחוז בבל ונמל תעופה שתחת בנייה במחוז כרבלא. בנוסף לכך, גם מטה של חשד א-שעבי, ארגון הגג של המיליציות השיעיות, הותקף גם כן.

נשיא עיראק בהראם סאלח גינה את התקיפות ואמר שהן מהוות הפרה של הריבונות של עיראק. הוא הזהיר כי המדינה עלולה לגלוש לכאוס ולהפוך למדינה כושלת. המדינה נמצאת בשיתוק פוליטי במשך חודשים מאז פרצה מחאה נגד הממשלה וההשפעה האיראנית באוקטובר, שבה נהרגו מאות מפגינים. בבגדאד אין ממשלה קבועה, והמדינה מתמודדת גם עם התפשטות נגיף הקורונה.

כוחות של צבא עיראק בנמל תעופה בעיר כרבלא שהותקף ע"י ארה"ב, 13 במרץ 2020. רויטרס
כוחות עיראקיים בנמל התעופה בכרבלא שהותקף, הבוקר/רויטרס

צבא ארצות הברית מעריך כי גדודי חיזבאללה, אחת המיליציות החזקות ביותר בחשד א-שעבי, אחראים למתקפה על בסיס תאג'י שמצפון לבגדאד. "השלוחה האיראנית גדודי חיזבאללה היא היחידה שעד הוציאה לפועל מתקפת רקטות לא ישירה בהיקף זה נגד ארצות הברית וכוחות הקואליציה בעיראק", אמר אתמול בשימוע בקונגרס מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, גנרל קנת' מקנזי.

הפנטגון אמר כי ה"תקיפות ההגנתיות המדויקות" בוצעו על ידי מטוסי קרב. "המטרות כוללות מתקנים שבהם יש כלי נשק ששימו לפגוע בכוחות האמריקניים והקואליציה", מסרו במשרד ההגנה. "הן היו הגנתיות, מידתיות ובתגובה ישירה לאיום שנשקף מצד המיליציות השיעיות הפרו-איראניות".

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר כי "ארצות הברית לא תסבול מתקפות נגד אזרחינו, האינטרסים שלנו או בעלי בריתנו". לדבריו, "ננקוט כל פעולה ההכרחית להגנה על כוחותינו".

ארצות הברית האשימה את המיליציות ב-13 מתקפות דומות על בסיסים עיראקיים שבהם מוצבים כוחות של הקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בשנה החולפת, וגם אזור השגרירות בבגדאד מותקף באופן תדיר. באחת מהן נהרג אזרח אמריקני, בחודש דצמבר האחרון, מה שהוביל לסבב של אלימות שבסופו של דבר הסתיים בחיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני ומפקד גדודי חיזבאללה אבו מהדי אל-מוהנדס.

עוד בוואלה!

2 חיילים אמריקנים וחייל בריטי נהרגו במתקפת רקטות בעיראק

לכתבה המלאה

טראמפ מיהר לאשר את התגובה למתקפה האחרונה, שבה נורו 30 רקטות קטיושה לעבר הבסיס, ו-18 מהן פגעו בו. עם זאת, נראה שהתקיפות הלילה היו מוגבלות בהיקפן. שום ארגון לא קיבל אחריות על המתקפה ביום רביעי בערב, אך היא קרתה ביום הולדתו של סולימאני, מה שיכול להצביע על כך שאיראן עדיין מחפשת לנקום על החיסול שקירב אותה למלחמה כוללת עם ארצות הברית. שעות לאחר מכן, הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח על 26 לוחמים עיראקים שנהרגו בתקיפות במזרח סוריה, אך הקואליציה האמריקנית הכחישה שהיא אחראית להן.

המיליציות הציבו את 15 במרץ כתאריך האחרון שעל הכוחות האמריקנים לעזוב את עיראק, מטרה ארוכת טווח של איראן. אחרי חיסול סולימאני, הצביע הפרלמנט של עיראק בעד הוצאת כל הכוחות הזרים מהמדינה, אך ארצות הברית סירבה והפעילות שלה עם צבא עיראק נגד דאעש נמשכה. יותר מ-5,000 חיילים אמריקנים עדיין מוצבים במדינה.

מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארה"ב, קנת' מקנזי, בתדרוך על התקיפות בעיראק, 13 במרץ 2020. רויטרס
חיסול סולימאני מקשה על איראן. הגנרל מקנזי בתדרוך בפנטגון, היום/רויטרס

בתדרוך לכתבים בפנטגון, אמר הגנרל מקנזי כי הוא מאמין שהתקיפות "ירתיעו מתקפות דומות" בעתיד. עם זאת, הוא לא צפה ירידה באיום הנשקף מאיראן ומהמיליציות, שנותר בעינו מאז חיסול סולימאני. "אני חושב שהאיום נותר גבוה מאוד. אני לא חושב שהמתיחות פחתה", אמר מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, האחראי על המזרח התיכון. לדבריו, לטהראן קשה יותר להפעיל ולהעביר פקודות למיליציות שלה ברחבי האזור מאז החיסול של סולימאני.

מנגד, דניס רוס, לשעבר שגריר ארצות הברית בישראל וכיום חבר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הרחוק, הטיל ספק ביכולת של הפנטגון להרתיע את גדודי חיזבאללה.

"למרבה הצער, המתקפות האלו על כוחותינו יימשכו משום שלאיראן אין בעיה להילחם עד לוחם המיליציות השיעיות האחרון והיא מאמינה שהיא יכולה להוציא אותנו מעיראק", כתב בטוויטר.

בסימן לדאגה מפני האפשרות של התדרדרות המצב עד כדי מלחמה עם איראן, בית הנבחרים העביר ביום רביעי חקיקה המגבילה את היכולת של טראמפ לפתוח במלחמה. הנשיא הרפובליקני פרש מהסכם הגרעין והטיל מחדש את הסנקציות על איראן ב-2018, מאז גאתה המתיחות בין האויבות המרות.

בטהראן, משרד החוץ האשים את טראמפ באחריות לתקיפות הכוחות האמריקניים בעיראק, בשל "הנוכחות וההתנהגות" שלהם". דובר משרד החוץ, עבאס מוסוואי, אמר כי "במקום נקיטת צעדים מסוכנים ופנייה להאשמות חסרות בסיס, טראמפ צריך לבחון את הנוכחות הלא חוקית והתנהגות של כוחותיו באזור ולהימנע מהאשמות המסיטות את תשומת הלב מהאחריות שלהם".

(עדכון ראשון: 00:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully