וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלה עם נתניהו לחצי שנה: המתווה של גנץ - "חירום תחילה ואחדות אחר כך"

24.3.2020 / 21:45

ברקע המחלוקת הפנימית, יו"ר כחול לבן הציע לראשי מפלגתו להקים ממשלה שוויונית לטיפול במשבר הקורונה, ורק לאחר מכן לקיים מו"מ על ממשלת אחדות יציבה. זאת, בניסיון למנוע את פירוק כחול לבן. נתניהו קרא לגנץ להיפגש "עוד היום", אך גנץ השיב: "קודם נחזיר את הדמוקרטיה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ליר שפיגלר

יו"ר כחול לבן בני גנץ הציע הערב (שלישי) לראשי מפלגתו להקים "ממשלת חירום" זמנית למשך חצי שנה כדי לטפל במשבר הקורונה. ההצעה הועלתה במהלך ישיבה של צמרת כחול לבן, שהתכנסה כדי לדון בחלופות הפוליטיות העומדות בפני המפלגה. בישיבה סוכם להמשיך במאמצים להחלפת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כבר מחר, ורק לאחר מכן יחודש המשא ומתן מול הליכוד. כמו כן, הועלו בה אפשרויות שונות לקידום המגעים להקמת ממשלת חירום או אחדות, ברקע המחלוקת הפנימית בכחול לבן על כניסה לממשלה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גנץ העלה את האפשרות של מתווה "חירום תחילה ואחדות אחר כך", להקמת ממשלת חירום שוויונית לתקופה של חצי שנה כדי לטפל במשבר, כך שבסוף התקופה הזו ינוהל משא ומתן על הקמת ממשלת אחדות יציבה. ההצעה נועדה למנוע את פיצול כחול לבן ולשכנע את מתנגדי האחדות עם נתניהו, ח"כ יאיר לפיד וח"כ משה יעלון, להיכנס יחד עם גנץ לממשלה ולא לפרק את כחול לבן.

לפיד, לעומת זאת, העלה את האפשרות להקפיא את המגעים הפוליטיים ולתמוך בממשלת חירום בראשות נתניהו במשך חצי שנה, כרשת ביטחון חיצונית בכנסת שתתמוך במאבק בקורונה, ולחדש את המו"מ לאחר מכן, אך ההצעה לא זכתה לתמיכת רוב ראשי המפלגה. בישיבה לא התקבלו החלטות קונקרטיות מלבד המשך קידום החלפת יו"ר הכנסת.

השבעת חברי כנסת לכנסת ה21, ירושלים, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
המו"מ תקוע. נתניהו וגנץ/ראובן קסטרו

המשא ומתן בין הליכוד וכחול לבן תקוע מאז סוף השבוע. בליכוד דורשים מגנץ שלא לקדם את החלפת יו"ר הכנסת ומאיימים לפוצץ את המגעים, אף שאלה אינם מתקיימים בימים האחרונים. מנגד, בכחול לבן ממשיכים בתכנית לבחירת יו"ר כנסת חדש - למרות איומי הליכוד. מאז אתמול, גנץ דורש מנתניהו גם להתנער פומבית מההתבטאויות שרי הליכוד נגד בית המשפט העליון.

מוקדם יותר היום, נתניהו קרא לגנץ להיפגש עוד היום כדי להקים ממשלת אחדות. ראש הממשלה צייץ בטוויטר כי "זו שעת מבחן למנהיגות ואחריות לאומית. אזרחי ישראל זקוקים לממשלת אחדות שתפעל להצלת חייהם ופרנסתם. זה לא הזמן לבחירות רביעיות. שנינו יודעים שהפערים בינינו קטנים ושניתן להתגבר עליהם ולהקים ממשלה. בוא ניפגש עכשיו ונקים ממשלה עוד היום. אני מחכה לך".

עוד בוואלה!

המלחמה של הליכוד בבית המשפט מרחיקה את הקמתה של ממשלת אחדות

לכתבה המלאה

בתגובה, גנץ השיב כי יש להחזיר את הדמוקרטיה לתפקד - עוד לפני שמקימים ממשלה. "לא יעזרו הספינים, המתקפות משולחות הרסן על בית המשפט, עליי ועל שותפיי. אני קודם כל אחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לתפקוד מלא - ללא פחד וללא מורא. אחר כך בכוונתי לדון בכל הדרכים האפשריות להקים ממשלת אחדות שתיאבק בקורונה ותטפל באתגרים הנוספים שלפתחנו".

למרות טענתו של נתניהו, יו"ר כחול לבן הדגיש כי "הפערים בינינו מהותיים". בפוסט שפרסם בפייסבוק, הוא הסביר כי "מה שאנחנו רואים בשבוע האחרון הוא חסר תקדים - כחול לבן בראשותי יצאה למאבק על המובן מאליו: הקמת ועדות הכנסת שיוכלו לשרת את האזרחים - לאפשר מתן פיצויים לעצמאים, לדאוג לחוסנו של הביטוח הלאומי, לבחון את שיטות המעקב אחרי האזרחים ולסייע ככל הניתן במתן פתרונות לאזרחי ישראל בנושא וירוס הקורונה. אתמול הקמנו את ועדת הכספים וועדת חוץ וביטחון, והיום הקמנו גם ועדה שתטפל בנושא הקורונה וועדות נוספות שהן קריטיות בעת הזו. עד מחר, לפי פסק הדין של בג"ץ, נמנה יו"ר כנסת כפי שמתחייב במדינה דמוקרטית".

גנץ הוסיף: "אני נאבק על חובת הפעלתה של הדמוקרטיה הישראלית, ואני מקווה שתצטרף אליי במאמצים האלו. וחשוב מכך - עליך לומר באופן ברור לעם ישראל שאת פסיקות בית המשפט ממלאים ושבישראל לא תהיה אנרכיה. אסור שבשם משבר הקורונה שמחייב טיפול מעמיק - רפואי, חברתי וכלכלי, תירמס הדמוקרטיה הישראלית".

ראשי כחול לבן בני גנץ, משה יעלון, יאיר לפיד וגבי אשכנזי, במטה המפלגה, 3 במרץ 2020. ראובן קסטרו, אתר רשמי
מחלוקת בצמרת כחול לבן. גנץ, יעלון, לפיד ואשכנזי/אתר רשמי, ראובן קסטרו

בשבוע שעבר החלו מגעים בין צוותי המשא ומתן של הליכוד ושל כחול לבן על מתווה להקמת ממשלת אחדות פריטטית - כלומר עם ייצוג שוויוני לשני הגושים, לתקופה של שלוש שנים, שבה נתניהו יכהן ראשון ברוטציה למשך שנה וחצי ולאחר מכן גנץ, כשמועד החילופים יעוגן בחקיקה. לפי מתווה זה, בתחילה גנץ יכהן כשר החוץ וח"כ גבי אשכנזי יכהן כשר הביטחון, בעוד שתיקים נוספים יחולקו בין שתי המפלגות.

עם זאת, ישנה מחלוקת מהותית על תיק המשפטים: בכחול לבן דורשים את המשרד לעצמם, ולא למועמד חיצוני כפי שהוסכם במשא ומתן הקודם בין המפלגות בחודש דצמבר. בליכוד מסרבים לוותר על התיק והציעו הצעות יצירתיות כמו מינוי שני שרי משפטים, או מינוי סגן שר עם זכות וטו, אך בשלב זה הן לא התקבלו על ידי כחול לבן. לאור ההתנהלות של הליכוד בכנסת, בכחול לבן הקפיאו את המו"מ ביום חמישי, ומאז מפעילים בליכוד לחץ בדרישה לחדש אותו ולמנוע את החלפת יו"ר הכנסת.

בתוך צמרת כחול לבן, קיימת מחלוקת קשה בנוגע לכניסה לממשלה תחת נתניהו, בין לפיד ויעלון שמתנגדים נחרצות, לבין אשכנזי שתומך בכך, וגנץ, ששוקל זאת בחיוב אך מעוניין קודם כל להשלים את המהלכים בכנסת. במידה שגנץ יחליט להיכנס לממשלה עם נתניהו, המשמעות היא ככל הנראה פירוק כחול לבן.

(עדכון ראשון: 18:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully