וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב של 61 ח"כים הוקמה הוועדה המסדרת בכנסת; גוש הימין החרים

אחרי שבוע של שיתוק הכנסת, הוקמה הוועדה הראשונה בראשות ח"כ ניסנקורן ובה רוב לגוש המרכז-שמאל. הוועדה אישרה את פיצול לוי-אבקסיס, הקמת ועדת הכספים וועדת החוץ והביטחון. סיכום בין כחול לבן למשותפת: יקבלו שתי ועדות. בימין עזבו את הדיון במחאה על היעדר יצוג הולם

צילום: ערוץ כנסת, דוברות העבודה-מרצ, עריכה: טל רזניק

על רקע ההחרמה מצד גוש הימין ואחרי שבוע של כנסת משותקת - המליאה אישרה אמש (שני) את הקמת הוועדה המסדרת בכנסת. בהצבעה על הקמתה של הוועדה הראשונה, תמכו 61 חברי כנסת, ואחד נמנע - יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. בראש הוועדה יעמוד ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), והיא תורכב מ-17 חברים: חמישה מכחול לבן, חמישה מהליכוד, שניים מהרשימה המשותפת, וחבר אחד מהעבודה-מרצ, ימינה, ש"ס, ישראל ביתנו, ומיהדות התורה. בכך, לגוש המרכז-שמאל בראשות כחול לבן יש רוב בוועדה.

הוועדה המסדרת התכנסה לדיון ראשון, לצורך הקמתן של ועדות נוספות שצפויות להיות בשליטת גוש המרכז-שמאל. חברי בלוק הימין עזבו את הדיון במחאה על כך שלא קיבלו ייצוג הולם בוועדות. אחרי מאבק ארוך, כחול לבן והרשימה המשותפת הגיעו לסיכום על הקמת שש ועדות: ועדת החוץ והביטחון, ועדת הכספים, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ועדת הקורונה, ועדה שתעסוק באלימות החברה הערבית, וכן הוועדה להיערכות מערכת החינוך ולטיפול ברפורמה של החינוך המיוחד. על פי הסיכום, ח"כים מהרשימה המשותפת יעמדו בראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ובראש הוועדה שתעסוק באלימות בחברה הערבית.

בתמורה, ברשימה המשותפת הסירו את ההתנגדות למינויו של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) לראשות ועדת הכספים, במקומו של ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ובראש ועדת הקורונה יעמוד ח"כ עפר שלח (כחול לבן). בראש הוועדה להיערכות מערכת החינוך יעמוד ח"כ ניצן הורוביץ (העבודה-מרצ). הרשימה המשותפת הסכימה גם לוותר על שני נציגיה בוועדת החוץ והביטחון.

דיון מליאת הכנסת, 23 במרץ 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
הדיון במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

מיד עם התכנסותה של הוועדה, אושרה בקשת הפיצול של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (גשר) מסיעת העבודה-גשר-מרצ. "בממשלת מיעוט אני יכולה להיות מלכה, אבל המחיר שאני משלמת על שמירה על הערכים שלי - אף אחד בפוליטיקה לא עושה", הסבירה לוי-אבקסיס. היא הוסיפה כי "זה היה חיבור טכני שאין בו מהות. כשהתברר לי שאת ההבטחות בעת החיבור לא היה בכוונת הצדדים לקיים לאחר הבחירות, הבנתי שאין ברירה אלא להתפצל".

לאחר מכן, אישרה הוועדה המסדרת את הקמתה של ועדת הכספים, ובהחלטתה אישרה את הרכב החברים בה. מי שיעמוד בראשה הוא ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, בו בחרו חברי ועדת הכספים הזמנית בישיבתם הראשונה. בדיונים אושרה גם הקמתה של ועדת החוץ והביטחון. בראשה יעמוד ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן), שנבחר על ידי הוועדה בישיבתה הראשונה.

בוועדה יהיו חברים 17 חברי כנסת, מטעם כחול לבן יהיו חברים בוועדה, מלבד היו"ר אשכנזי, גם חברי הכנסת בני גנץ, יאיר לפיד, משה יעלון, אלעזר שטרן ואורנה ברביבאי. מטעם העבודה-מרצ - ח"כ עמיר פרץ ויאיר גולן, מטעם ישראל ביתנו - ח"כ אלי אבידר. הליכוד, ש"ס, ימינה ויהדות התורה לא מסרו את שמות נציגיהם לוועדה.

"אני משוכנע שחברי הוועדה מודעים לאחריותנו בעת הזו, וכמו בעבר, נמלא בצורה מקצועית את ייעודה בתקופה המורכבת שלפנינו", אמר אשכנזי. "אנו מתכנסים לישיבה הראשונה של מליאת ועדת חוץ וביטחון עוד הלילה, בשל הצורך הדחוף להתחיל בפעילות הוועדה כבר הבוקר. ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים, אשר הוקמה הלילה, תתכנס בהקדם לדיון בשל חשיבות הנושא, ובהתאם לפסיקת בג"ץ שקובעת כי על הוועדה לפקח על שב"כ בהפעלת האמצעים הדיגיטליים במסגרת צמצום התפשטות נגיף הקורונה".

גבי אשכנזי בוועדת חוץ ובטחון, כנסת, 9 בדצמבר 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
יעמוד בראשות ועדת חוץ וביטחון. אשכנזי/פלאש 90, יונתן זינדל

"דווקא בימים קשים אלה חשוב כל כך שתהיה כנסת מתפקדת, למען שלום האזרחים ולמען הדמוקרטיה הישראלית שמצויה בסכנה של ממש", אמר ח"כ ניסנקורן. "המהלך שאנחנו מובילים היום יאפשר לכנסת לשוב ולעבוד כבר ממחר, בראש ובראשונה כדי לסייע למדינה בהתמודדות עם משבר הקורונה".

מאחורי הקלעים של הקמת הוועדות

מליאת הכנסת ה-23 החלה לדון אחר הצהריים בהקמת הוועדה המסדרת ושאר הוועדות השונות, מהלך שקידמו סיעות כחול לבן, העבודה-מרצ, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת, למול מחאה של מפלגות בלוק הימין-חרדים. נתניהו הוביל את המהלך להחרמת הדיונים וההצבעה על הקמת הוועדה המסדרת, בשל ההפסד הצפוי לגוש בראשותו.

מאחורי הקלעים של הקמת הוועדות, התנהל קרב על ראשות ועדת הכספים בכנסת. ח"כ אחמד טיבי, מראשי הרשימה המשותפת, התנגד תחילה להחלפת גפני, זאת ברקע לברית שנרקמה בין הח"כים הערבים לח"כים החרדים. אך בכחול לבן עשו מאמץ בניסיון להגיע להבנות עם טיבי וסיעתו, הציעו להם לעמוד בראש שתי ועדות - והגיעו להסכמה.

הכנסת נערכה בשלב ראשון להקמתן של ארבע ועדות: ועדת חוץ וביטחון, ועדת הכספים, ועדת הקורונה והוועדה המסדרת. מלבד ועדת חוץ וביטחון שתישאר במקומה נוכח סיווגה הפיזי, שלוש הוועדות האחרות יהיו במתכונת חדרים כפולה, קרי לכל אחת מהוועדות יוקצו שני חדרים על מנת לאפשר לכל חבריה להשתתף בדיונים ובהצבעות. בכל אחד מחדרי הוועדה יהיה מסך בו חברי הועדות יוכלו לצפות זה בזה ולדבר זה עם זה. ההצבעות תתקיימנה באותו האופן ובאמצעות המסך המקשר בין חדרי הוועדות.

דיון מליאת הכנסת, 23 במרץ 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
לא נכחה בהצבעה. השרה רגב בדיון במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

להצבעה במליאה על הקמת הוועדה המסדרת לא השתתפו חברי הכנסת מהליכוד, ימינה, יהדות התורה וש"ס. בליכוד מתכננים פיליבסטר נגד הקמת הוועדות הנוספות. השרים והח"כים התבקשו להתייצב ולהתכונן ל"לילה ארוך". ח"כ איציק שמולי (העבודה) כינה את הצעד "הדבר הכי חסר אחריות לעשות". לדבריו, "דווקא בכנסת מסוכסכת הועדות הן יחסית זירה עניינית ושפויה עם שיתוף פעולה. לקחת אותן בנות ערובה לפוליטיקה קטנה זה דבר לא נסלח עתה. איך נסייע למשק ולעצמאים ללא ועדת הכספים? מי אם לא ועדת החינוך יפתור הבלאגן לתלמידים?".

כחול לבן ובעלות בריתה מחזיקות רוב בכנסת לטובת הקמת הוועדות שיעברו כעת לשליטתן המוחלטת. במפלגה שואפים לקדם את המהלך לבחירת יו"ר כנסת חדש, במקומו של אדלשטיין, כדי להשלים את השליטה בכנסת בתקופה שבה אין ממשלה.

חברי הכנסת אלון שוסטר ורם בן ברק מכחול לבן, שנמצאים בבידוד לאחר שבאו במגע עם חולה קורונה, הגיעו היום להצבעה על הקמת הוועדה המסדרת. בכנסת אישרו לשניים להגיע ברכב מבודד דרך כניסת הח"כים הראשית, לעלות ישירות ליציע האורחים במליאה הממוקם מעל האולם עצמו מבלי לבוא במגע עם אף אחד מחברי הכנסת או הנוכחים במשכן, להצביע כל אחד לבד ולחזור חזרה לבידוד.

צעיף שחור נגד אדלשטיין בכנסת: "סיימת את זמנך"

מספר שתיים בכחול לבן ח"כ יאיר לפיד תקף את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדבריו במליאה. "אדוני יו"ר הזמני, כנסת נכבדה, לא בא לכם דמוקרטיה יותר. ראש הממשלה הבין שאם תהיה פה דמוקרטיה, הוא ילך לבית הסוהר, והחלטתם שלאט לאט תפרקו אותה", אמר לפיד. "אתם עושים את זה במצב חירום, כשאנשים פוחדים, כשהם בבית וחייהם מתרסקים מסביבם. לא ניתן לכם לפרק את הדמוקרטיה הישראלית".

בפתח ישיבת מליאת הכנסת, ביקש אדלשטיין להבהיר כי "בניגוד לשקרים שהופצו לאחרונה, הכנסת לא נסגרה לרגע". לדבריו, "הכנסת עבדה בשבוע שעבר לפי כל לוחות הזמנים כמו בכל שבוע במשך עשרות השנים האחרונות. הכנסת נפתחה עכשיו על מנת שעוד היום נוכל להקים את הוועדות שהחוק קובע שאנחנו צריכים להקים, על מנת לעשות את תפקידנו ולפקח על הממשלה במצב הלא פשוט הזה".

הוא קרא לבאי המשכן לשמור על הנחיות משרד הבריאות, והתייחס גם להפגנה המתקיימת מול משכן הכנסת. "כמי שהשתתף בעצמו לפני כניסתי לפוליטיקה ואחרי כשהייתי כבר חבר כנסת במאות רבות של הפגנות, אני מכיר ומעריך את זכות האזרחים להפגין. אך אנא, במצב שאנחנו נמצאים בו אל תסכנו אחד את השני, אל תסכנו את אנשי המשמר ואת אנשי המשטרה, שימרו על ההנחיות. אי אפשר להסביר לאזרח שמקבל קנס מכיוון שיצא להשתזף בחוף הים, שלחברי כנסת מותר להתחבק עם המפגינים או אחד עם השני, ולשים את התמונות בפייסבוק".

על רקע מחאת "דגל שחור", במהלכה הגיעו כ-2,500 מפגינים לאזור הכנסת, ח"כ יוליה מילנובסקי (ישראל ביתנו) נופפה במליאה בבד שחור מול פניו של אדלשטיין. זאת, כמחאה על התנגדותו להצביע על בחירת יו"ר כנסת חדש. "שום זכויות עבר לא יכסו על מה שקורה כאן כעת", אמרה. כשנגמר זמן הדיבור של מילנובסקי, פנה אליה אדלשטיין ואמר: "תם זמן הדיבור שלך". בתגובה, היא השיבה: "אתה סיימת את זמנך. לא בחרתי בך".

ח"כ יוליה מלינובסקי נופפה בבד שחור במליאה מול פניו של אדלשטיין במחאה על התנגדותו להצביע על בחירת יו"ר כנסת חדש, 23 במרץ 2020. ערוץ כנסת, צילום מסך
"לא בחרתי בך". ח"כ מלינובסקי מנופפת בבד שחור מול אדלשטיין, היום/צילום מסך, ערוץ כנסת

בצל התפשטות נגיף הקורונה, מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ' החליט כי בכל זמן נתון תותר שהייתם של עשרה אנשים במליאת הכנסת, בתוכם, יו"ר הכנסת, מזכירת הכנסת, רשם, סדרן ושישה חברי כנסת מתוך חברי הכנסת שנרשמו לנאום בדיון. לפי ההחלטה, הדוברים בדיון ירשמו מראש ויקראו להיכנס לאולם המליאה לפי סדר הרשמתם.

רם בן ברק במליאת הכנסת, 23 במרץ 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
הצביע מיציע האורחים. ח"כ בן ברק במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

בכנסת נערכו מראש, ובשל כך, הקצו מתחמי המתנה לנואמים בדיון. על מנת לאפשר כניסה יעילה של הנרשמים לדיון יוקצו שלושה מתחמי כאלה במזנון הח"כים ובאזור "הפרסה" - העוטפת את אולם המליאה. בשני המתחמים יפעלו מסכים שישדרו את דיוני המליאה - כך שחברי הכנסת יוכלו להתייחס לנואמים שלפניהם. ההצבעה עצמה תיעשה בקבוצות של שישה חברי כנסת בכל מקצה, על פי הקראה שמית ותיעשה על פי סדר הא"ב.

(עדכון ראשון: 15:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully