וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בידוד בלב ים ומינוי מחליפים: חיל הים נערך לתרחיש הקיצון של הקורונה

23.3.2020 / 10:37

בחיל החלו לשלוח צוללות וספינות טילים לתקופות ממושכות בים לטובת שמירת הרציפות המבצעית, בצל התפשטות הנגיף. בזרוע הים מתכוננים למקרה של הידבקות על הסיפון, וקבעו ממלאי ממלאי מקום לבעלי התפקידים מהפיקוד העליון ומטה. קצין בכיר הדגיש: "הכשירות של החיל לא נפגעה"

צילום: דוברות עיריית חיפה, מאיה הורודניצ'אנו, כבאות והצלה מחוז חוף, בית החולים אסותא, בית החולים הדסה עין כרם, עריכה: עמית שמחה

היקף הטיסות האזרחיות ברחבי העולם נמצא בירידה בעקבות משבר הקורונה, אך בנתיבים הימיים המגמה הפוכה. בעוד שבישראל 98% מהייבוא נשען על צירי סחר ימיים, גוברת החשיבות לשמירת כשירותו המבצעית של חיל הים ובהתאם על הגבולות הימיים וצירי השיט פתוחים ומאובטחים.

מפקד חיל הים, אלוף אלי שרביט, החל בשבוע האחרון לשלח צוללות וספינות טילים (סטי"לים) אל הים לתקופות ארוכות תחת "נוהל קורונה". כלל החיילים עברו בדיקות של תסמיני המחלה ונמצאו כשירים להפלגה. צוותים מבצעיים שנמצאים על החוף בהמתנה להפלגה על כלי שיט אחרים מנהלים שגרה בבידוד מוחלט משאר החיילים והמפקדים בבסיס ושומרים על תנאים מחמירים כדי למנוע הידבקות בנגיף לקראת ההפלגות המתכוננות.

תרגיל של שייטת הצוללות המדמה לוחמה בשטח האויב, 18 במאי 2017. דובר צה"ל
כלל החיילים נמצאו כשירים להפלגה. חייל בצוללת חיל הים/דובר צה"ל

בשונה משאר כוחות צה"ל, מדובר בשהייה ממושכת של שבועות הרחק מחופי ישראל בתוך סטי"ל או צוללת. במהלך השהות יימצאו לוחמי חיל הים בתא שטח צפוף ומוגבל שמהווה קרקע פורייה להדבקת נגיף.

בתום השהייה, שתכלול פעילות מבצעית ואימונים, אמורות הצוללות וספינות הטילים לחזור אל החוף לקבל אספקה של מזון ודלק. אם תהיה להן תקלה טכנית, אנשי הצוות יטפלו בהן באופן עצמאי בלב ים. בחיל הים נכתב נוהל מסודר בהנחיה מפורשת של אלוף שרביט, המפרטת תרחיש של תקלה מדרג גבוהה שתדרוש סיוע. הגורמים הטכניים ייבדקו רפואית, ילבשו בגדי מיגון, יעלו על כלי השיט, יטפלו בתקלה ולאחר שייצאו מהכלי יעבור תא השטח בו שהו חיטוי מפני קורונה על ידי הצוות כדי למנוע הדבקה של משטחים.

עוד בוואלה!

חייל לצד כל שוטר ואלף כלי רכב להעברת חולי קורונה: תכנית צה"ל ליום שבו יוטל סגר כללי

לכתבה המלאה

מחליף לכל איש צוות

"החבר'ה יודעים לשהות שהייה ממושכת בים. בזה הם מתמחים. הכשירות המבצעית של החיל לא נפגעה בכלל", הסביר קצין בכיר בחיל הים. לדבריו, במסגרת ההיערכות לנגיף, החיל התחלק לשתי קבוצות - ממפקד חיל הים ומטה עד אחרון הצוותים הטכניים. את מפקד חיל הים אמור להחליף בתרחיש קיצוני ראש מטה חיל הים, תת-אלוף דוד סער סלמה. המטרה היא לבודד את שתי הקבוצות זו מזו, כך שאם בעל תפקיד יידבק יהיה לו מחליף. עד כה דווח רק על חיילת אחת מחיל הים, רכזת כוח אדם, שחלתה בקורונה מתוך 19 חיילים בכל צה"ל.

האתגר עבור חיל הים נחלק לשני תרחישים. הראשון, שנחשב למוכר, הוא אם אחד מבני המשפחה של הלוחמים בצוללת או בסטי"ל נדבק בנגיף, או כל מקרה חריג אחר בו נדרש להודיע לו על כך. "כבר היה לנו חשש שאימא של לוחם בפעילות ביטחון שוטף (בט"ש) חלתה בקורונה", סיפר הקצין. "הוא יצא לבידוד בחוף ולאחר בדיקות התברר שהכול בסדר. אנחנו נערכים למקרים מורכבים יותר ויש נוהל מסודר בנושא".

סטי"ל חיל הים, ספטמבר 2015. דובר צה"ל
ערוכים לשהייה ממושכת הרחק מהחוף. סטי"ל חיל הים/דובר צה"ל

לדברי הקצין, "כבר קרה לנו בהפלגות רחוקות שנדרשנו להודיע לחייל על הורה שנפגע מתאונה או מחלה. בעבר לוחם ירד בנמל זר מכלי שיט וטס חזרה לישראל. כמפקד כלי שיט יצא לי לקבל טלפון בעבר מהחוף על אבא או אימא שנפטרו. צריך לקרוא ללוחם לחדר ולעשות שיחה לא פשוטה, עד כדי שהוא צריך סיוע רציני. אנחנו ערוכים לזה".

חיל הים נערך גם לתרחיש בו יתגלה חייל שסובל מתסמינים של קורונה על הצוללת או ספינת הטילים במרחק משמעותי מהחוף. הקצין הסביר כי "גם לעניין הזה יש נוהל ברור. יש מדורים (אזורים שמחולקים לפי סוג תפקיד, א"ב) והוא יעשה באחד מהם בידוד (חדר קטן בצוללת או בספינת הטילים ובו מיטה ותנאים בסיסיים לקיום). הוא יקבל תמיכה, ובמידת הצורך נפנה אותו אל החוף. סוגיה שעוד לא נדרשנו אליה היא מה עושים עם כל הצוות שבא במגע. סביר להניח שהם יישארו בבידוד על הפלטפורמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully