וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי רוקחים מבקשים מיגון מפני הקורונה: "אם נחלה כל מערכת הבריאות תקרוס"

22.3.2020 / 13:50

אלפי רוקחים זועמים על החלטת משרד הבריאות, לפיה הם לא נדרשים לאמצעי הגנה מפני הנגיף, למרות שהם באים במגע יומיומי עם חולים בעבודתם. בינתיים, כ-90 הוכנסו לבידוד מחשש שנדבקו בווירוס בבתי המרקחת. "החלטה חסרת אחריות. אם נחלה - כל מערכת הבריאות תקרוס בעקבותינו"

צילום: דוברות עיריית חיפה, מאיה הורודניצ'אנו, כבאות והצלה מחוז חוף, בית החולים אסותא, בית החולים הדסה עין כרם, עריכה: עמית שמחה

רוקחים בקופות החולים ובבתי המרקחת זעמו היום (ראשון) על החלטת משרד הבריאות מאתמול, לפיה הם לא זקוקים למיגון מפני הידבקות בקורונה. עד כה מתוך כ-8,000 רוקחים בישראל, הוכנסו לבידוד 90 בעקבות חשש שנדבקו בנגיף, וזאת בעקבות עבודתם כקו ראשון לאזרחים שמעוניינים לקנות אמצעי מיגון, חיטוי ותרופות. לדברי ארגון הרוקחות בישראל, "מדובר בהחלטה חסרת אחריות. לא נאפשר חשיפה וסיכון של הרוקחים".

בארגון הוסיפו כי "במדינת ישראל, בשגרה, חסרים מאות רוקחים ברחבי הארץ. סיכונם, על רקע היעדר מיגון בסיסי ואי שמירה על בריאותם, עלול לפגוע אנושות בתפקוד מערכת הבריאות, שאינה יכולה לתפקד ללא רוקחים - החל מבתי החולים, דרך קופות החולים ועד לבתי המרקחת הקהילתיים ורשתות הפארם".

על כן, דורשים הרוקחים לשנות את ההנחיות ולספק לעובדים מסיכות פנים כירורגיות והנחיות לגבי תדירות החלפתן, כמו גם חומרי חיטוי לידיים. "על פי חוזר משרד הבריאות, עובד שנחשף לחולה קורונה בזמן שעטה מסיכת פנים כירורגיות לא יזדקק לבידוד, מה שמחזק עוד יותר את הצורך במיגון מסוג זה עבור הרוקחים", מסר הארגון. "כמו כן, בארגון הרוקחות דורשים ממשרד הבריאות להפיץ הנחיות מיגון אישי לקהל המטופלים הפוקד את בתי המרקחת. רוב באי בתי המרקחת הם אוכלוסייה של חולים כרוניים - אוכלוסייה המוגדרת כאוכלוסייה בסיכון".

היערכות בבית החולים שיבא תל השומר להגעת הנוסעים הישראלים מספינת הקורונה ביפן - 20 פברואר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
צוות רפואי במיגון בבית החולים שיבא/פלאש 90, אבשלום ששוני

חני לוינגר, רוקחת בבית מרקחת באשדוד, סיפרה על תחושותיה הקשות. "אנחנו מגיעים לעבודה מתוך הרגשת שליחות, ועושים את המקסימום בתקופה קשה זו. לעיתים אנחנו הראשונים שפוגשים בחולים, עוד לפני שהגיעו לרופא", שיתפה. "אנחנו מטפלים באנשים מקרוב, נוגעים במרשמים, כרטיסים מגנטיים וכסף. אנשים מגיעים חולים, עם חום, משתעלים בחדר ההמתנה, ועלינו לעבוד ללא אמצעי מגן. זה מסכן אותנו, את ילדינו ואת הורינו המבוגרים ששומרים על הילדים, על מנת שנוכל להגיע לעבודה. אנחנו עושים את עבודתנו מכל הלב, ורק מבקשים שידאגו למגן אותנו. אם אנחנו נחלה, כל מערכת הבריאות תקרוס בעקבותינו".

אל דבריה הצטרפו ארז ברמן, רוקח מבאר שבע, ושרונה בנש, רוקחת מחולון. "מדובר בהנחיות מקוממות שעושות הפרדה של הרוקחים מיתר הצוותים המטפלים", אמר ברמן. "כנראה שמחכים ליום בו בתי מרקחת יתחילו להיסגר אחד אחרי השני כתוצאה מהידבקות הצוות בנגיף או בידודו". לדברי בנש, "יש הרבה אנשים שהם נשאים או שלא יודעים שנדבקו ואז מפתחים תסמינים. בנוסף חלק מהמשפחות של מבודדי הבית באות לרכוש תרופות ובמגע איתן אמורים להתמגן, אז איך אפשר לדעת מתי מגיע מישהו כזה?", תהתה.

עוד בוואלה!

בעקבות משבר הקורונה: שיעור האבטלה בישראל זינק ל-16.5%

לכתבה המלאה
טיהור בתי חולים בצפון , 22.3.2020. דוברות כב"ה
טיהור בתי חולים בצפון, היום/דוברות כב"ה

יו"ר ארגון הרוקחות בישראל, ד"ר אלינה אמיתי, אמרה כי "מדובר בהחלטה שרירותית וחסרת אחריות. בימים אלו הרוקחים בקהילה חשופים יותר מכל צוות רפואי אחר לנגיף הקורונה. לבתי מרקחת מגיעים מדי יום מאות ואלפי מטופלים. כל רוקח מטפל ביום בעשרות מטופלים אשר עלולים להיות נשאים של הנגיף. רוב באי בתי המרקחת הם אנשים חולים. חלקם עונים לסימפטומים של וירוס הקורונה, רק שבניגוד לקופות חולים או בתי חולים, בבתי מרקחת - אין דרך לאפיין את הווירוס, אין שטחים סטריליים ואין אפשרות לסנן ולשלוח אותם למקום אחר".

לדבריה, הנחיות משרד הבריאות הן בעצם החלטה על חשיפת הרוקחים לנגיף, ובהמשך באופן ודאי להדבקה או לבידוד. "זאת בפרט לאור ההנחיה הסותרת בחוזר המציינת כי איש צוות רפואי הנחשף לחולה קורונה בעודו עוטה מסיכת פנים כירורגית לא יזדקק לבידוד, ובצד זה ההנחיה כי רוקחי קהילה לא זקוקים לשום אמצעי מיגון. אני קוראת למשרד הבריאות לדאוג לאמצעי מיגון ראויים עבור רוקחי ישראל ולא להפקיר את בריאותם".

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, אמר כי "הרוקחים ממשיכים לעבוד במרץ רב, וזה חלק מה-DNA של הרוקח, כעת אנו כמו כל מערכת הבריאות ניצבים בפני אויב חדש ונלחמים בו בכל הכוח. על מנת שהרוקחים ימשיכו לעמוד בחזית הלחימה נגד וירוס הקורונה, משרד הבריאות חייב לוודא שבריאותם של הרוקחים לא תהיה להפקר, ולהעמיד לרשותם את אמצעי המיגון הנדרשים לכך. רק יחד נצליח לנצח את הוירוס".

רדיולוגים: "אנחנו החיילים בחזית"

לצד זאת, גם איגוד הרדיולוגים פנה למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בדרישה למגן את הצוותים. זאת, לאור העובדה כי רדיולוג שעובד בבית החולים שערי צדק נדבק בקורונה, ו-27 רדיולוגים מבית החולים הוכנסו לבידוד. זאת, לצד 17 רדיולוגים מבתי חולים אחרים שנמצאים בבידוד. במכתב ששלחו ראשי האיגוד, פרופ' קובי סוסנה ופרופ' אילן שלף, נכתב כי "הצוותים הרדיולוגיים הכוללים רדיולוגים מומחים ומתמחים וכן טכנאי רנטגן, נמצאים במגע הדוק וקרוב עם חולים או חשודים בקורונה. החשיפה היא בעת ביצוע צילומים, CT, MRI, US, ממוגרפיה וכן בעת ביצוע פרוצדורות פולשניות. אנו פונים אליך בשל פניות חוזרות מהשטח של אנשי צוות שאינם מקבלים את המיגון הנדרש לפי הנחיות משרד הבריאות. כבר עתה ידוע לנו על מקרים לא מעטים בהם הושבתו טכנאי רנטגן ורדיולוגים בשל חשיפה בעת עבודתם".

לדברי ראשי האיגוד, "אלה החיילים בחזית, ויש לעשות את הנדרש על מנת להגן עליהם ולשמור על כשירות אנשי הצוות ועל מורל, שימנע מקרים של התחמקות מביצוע בדיקות שיכולות להיות מצילות חיים. אנו פונים אליך כדי שתנחה את הגורמים המקצועיים לספק ציוד מיגון כנדרש לצוותי הדימות".

על פי הנחיות משרד הבריאות שפורסמו אתמול, פקידי קבלה במרפאות השירות בקהילה לא נדרשים במיגון כלל - כמו גם הצוותים הרפואיים המטפלים במטופלים ללא חום או תסמינים נשימתיים כלשהם. גם המאבטחים באותם מוסדות נדרשים להמשיך לעבוד ללא כל מיגון. מנגד, צוותים רפואיים המטפלים במבודד בית או חולה מאובחן במרפאה בקהילה צריכים לחבוש כפפות, מסיכה כירורגית, מגן פנים וחלוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully