וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס בשווקים בעקבות הנחיות סותרות: "מבלבלים את הציבור"

ההנחיות החדשות, שייאכפו במסגרת תקנות החירום, אוסרות על פתיחת שווקים פתוחים. עם זאת, נתניהו צייץ כי "מרכזי קניות פתוחים" ימשיכו לפעול - ועורר בלבול. הדוכנים במחנה יהודה ובכרמל נפתחו בבוקר, אך שוטרים הגיעו לסגור אותם. הרוכלים זועמים: "מפקירים אותנו"

צילום: דוברות עיריית חיפה, מאיה הורודניצ'אנו, כבאות והצלה מחוז חוף, בית החולים אסותא, בית החולים הדסה עין כרם, עריכה: עמית שמחה

הכאוס בשווקים - כל הפרטים:

  • נתניהו: "מרכזי הקניות הפתוחים יישארו פתוחים", בלשכתו הבהירו: "לא מדובר בשווקים"
  • שוטרים הגיעו כדי לסגור את הדוכנים בשוק הכרמל ובשוק מחנה יהודה
  • הרוכלים זועמים: "הסופרים פתוחים ואנחנו לא? לא יכולים להפקיר אותנו מאחור"

הסוחרים והרוכלים בשווקים העירוניים ברחבי הארץ התעוררו היום (ראשון) למציאות מבלבלת בעקבות כניסתן לתוקף של תקנות החירום לאכיפת הנחיות משרד הבריאות נגד נגיף הקורונה. לטענתם הותר להם לפתוח את השווקים - אולם ההנחיות שונו במהלך הלילה. הדוכנים נפתחו הבוקר כרגיל, אך בשוק הכרמל בתל אביב הגיעו עד מהרה שוטרים כדי לסגור את המקום, וכעבור שעות גם שוק מחנה יהודה בירושלים נסגר.

אתמול בערב, נכתב בחשבון הטוויטר הרשמי של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "החליט כי מרכזי הקניות הפתוחים יישארו פתוחים בשלב זה, והחלטה זו תיבחן מחדש בעוד שלושה ימים. חנות שלא תעמוד בהוראות משרד הבריאות תסגר באמצעות צו". לפי הציוץ, תותר הפעלת מרכזי קניות פתוחים עם הגבלה של עד ארבעה אנשים לכל קופה רושמת ושמירה על מרווח של שני מטרים בין אדם לאדם.

שוק מחנה יהודה , 22 במרץ 2020. מאיה הורודניצ'אנו
"אין סיבה שרשתות המזון ימשיכו ויעבדו ואנחנו נישאר סגורים". שוק מחנה יהודה, הבוקר/מאיה הורודניצ'אנו

הציוץ של ראש הממשלה שעורר בלבול:

עם זאת, הבוקר הודיע משרד הבריאות על אישור התקנות על ידי הממשלה - כשהשווקים בערים נוספו לרשימת בתי העסק שחייבים להיסגר. בלשכת ראש הממשלה אמרו שההודעה על מרכזי קניות נוגעת למרכזי קניות פתוחים, כמו ביג - ולא לשווקים. כמו כן, במשטרה אמרו כי התקנות מבדילות בין שווקים קמעונאיים לשווקים סיטונאיים: אסור לפתוח שווקים ליחידים, אך מותר לפתוח שווקים סיטונאיים.

יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה בירושלים, טלי פרידמן, טענה הבוקר כי בשוק לא עודכנו מאז ההודעה שהתקבלה אתמול על כך שיותר להם להיות פתוחים. היא אמרה כי ועדי השווקים נמצאים במגעים מול הממשלה בנושא. "המרחבים כאן הם באמת עצומים, חנויות חיוניות בלבד פותחות לממכר דגים, בשר, לחמים, גבינות ביצים וירקות. אנשים מגיעים לשוק, עושים את הקניות במהירות וחוזרים לביתם, וכך זה צריך להיעשות. אנחנו מהצד השני דואגים שכל כללי ההיגיינה יישמרו, ההוראות מאוד ברורות".

שוק התקווה בסגירה למניעת התפשטות נגיף הקורונה, 22.3.2020. ראובן קסטרו
כוחות המשטרה מורים על סגירה בשוק התקווה, היום/ראובן קסטרו

היא הוסיפה כי "אין סיבה שרשתות המזון ימשיכו ויעבדו ואנחנו נישאר סגורים. המרכול השכונתי הוא הרבה פחות בטוח מאצלנו כאן. לא ייתכן שבשכונה תהיה חנות בשר פתוחה ובשוק מחנה יהודה לא. לא ייתכן שהסופר בשכונה יהיה פתוח, והסופר הקטן במחנה יהודה ייסגר. לא ייתכן שרשתות המזון יכפילו את ההכנסות שלהן ושוק שמפרנס אלפי אנשים ייסגר ויילך הביתה. זהו נכס צאן ברזל של מדינת ישראל. לא יכולים להפקיר אותו מאחור".

עם זאת, כעבור שעות הגיעו שוטרים כדי להורות על סגירת השוק. פרידמן אמרה כי מדובר ב"החלטה שגויה של ממשלת ישראל" והגיבה בזעם: "זו החלטה שמי שמכיר את השטח לא היה לוקח. רדו לכאן, צאו ממגדלי השן שלכם, ותבינו שמדובר במוצרים בסיסיים. אם תחליטו על סגר גם אנחנו נלך לסגר, אבל גם הסופרים, הרווחים שלהם עלו כ-50%, הרווחים של השווקים ירדו ב-80%. מדובר בקורונה כלכלית קשה. אלפים היום יישבו בבית. שוק מחנה יהודה שהיה המיותר ביותר ופרנס יפה את מדינת ישראל ושילם מסים לעיריית ירושלים".

עובדים עם כפפות ומסכות ליד מעמד אלכוג'ל בדוכן בשוק מחנה יהודה בירושלים, 22 במרץ 2020. מאיה הורודניצ'אנו, אתר רשמי
עובדים עם כפפות ומסכות ליד מעמד אלכוג'ל בדוכן בשוק מחנה יהודה/אתר רשמי, מאיה הורודניצ'אנו

מוכר בדוכן פיצוחים אמר הבוקר כי "מרגע שאין מסעדות ובתי קפה, אנשים רק באים לקנות והולכים. אין פה התקהלות .זה מקום פתוח ויש אוויר, יותר בטוח מסופרים וממקומות סגורים".

עליזה בן יאיר, בעלת דוכן ירקות, שיתפה הבוקר בתחושות הקשות. "זה ימים קשים מאוד, קשה מאוד, שיעבור כבר, שיהיה לנו קצת שקט. לא הולכת הסחורה מסוף השבוע. בקושי אדם אחד עובר בכל כמה שעות אבל אין לי ברירה", אמרה.

בעיריית ירושלים מסרו כי "על פי הנחיות הממשלה לשעת חירום השווקים סגורים. ראש העיר, משה ליאון, פועל מול משרדי הממשלה השונים כדי להשאיר את שוק מחנה יהודה פתוח". בעיריית תל אביב הגיבו ברוח דומה ואמרו כי ראש העיר רון חולדאי פועל לפי הנחיות משרד הבריאות והממשלה.

לא רק בירושלים היו היום מבולבלים. יו"ר ועד שוק הכרמל, רפי מזרחי, הסביר כי "אתמול בלילה הוציאו מכתב שבינתיים בשטחים הפתוחים יהיה אפשר לעבוד עד יום שלישי עד שידונו. היום בבוקר, חלק מהדוכנים נפתחו והגיעו בשעה 10:00 משטרה ואמרו להם: אם לא תסגרו, תקבלו קנס 5,000 שקלים".

על השוק במחנה יהודה הוא אמר כי "הם לא מתייחסים להנחיות או שהם לא מעודכנים. הם ממש מבלבלים את הציבור. שיגעו את האנשים, שיגידו שיש סגר. מה זה חלק כן, חלק לא. בגדים כן, מספרות לא".

לדבריו, "אנחנו מרגישים נורא. פרנסה של אלפי משפחות באי-ודאות. זה לא שאנשים מסודרים שיש להם מאיפה לקחת את הכסף. אלה אנשים שחיים את היום מהיד לפה".

שוק מחנה יהודה , 22 במרץ 2020. מאיה הורודניצ'אנו
"זה ימים קשים מאוד, שיעבור כבר". עליזה בן יאיר/מאיה הורודניצ'אנו
השוק העירוני בחדרה, 22.3.2020. שלומי גבאי
השוק העירוני בחדרה, היום/שלומי גבאי

התקנות שנכנסו הבוקר לתוקף מחייבות כל אדם להישאר בביתו, למעט במקרים מיוחדים: יציאה לעבודה, רכישת מזון ותרופות או שירות חיוני אחר, קבלת טיפול רפואי ומתן תרומת דם, הפגנה, הליך משפטי והגעה לכנסת, טיפול במסגרת רווחה, פעילות ספורט במסגרת מצומצמת, יציאה להתאווררות לזמן קצר, יציאה לטובת טקס דתי, סיוע לאדם הזקוק לעזרה או צורך חיוני אחר.

כמו כן, נדרשת שמירה של שני מטרים בין אדם לאדם במרחב הציבורי, וכן נאסרה נסיעה של יותר משני אנשים ברכב, אלא אם מדובר באנשים הגרים באותו מקום, הסעה של עובד המועסק במקום עבודה חיוני או שיש צורך חיוני בנסיעה של יותר משניים. אחד הסעיפים שהועברו היום למשטרה בנוגע לעסקים שמחויבים להיסגר כולל "שוק קמעונאי הפתוח לציבור הרחב, לרבות דוכן למכירת מזון בשוק כאמור ולמעט שוק סיטונאי".

שוק התקווה בסגירה למניעת התפשטות נגיף הקורונה, 22.3.2020. ראובן קסטרו
שוק התקווה בסגירה בשל ההנחיות למאבק בקורונה, היום/ראובן קסטרו

גורם במשטרה אמר על ההנחיות כי "אלו הוראות אזרחיות שהוציא משר הבריאות. ההוראות האלה אינן הוראות פליליות. לכן המשטרה לא יכולה לאכוף בדרך פלילי אם המשטרה תראה אנשים שחורגים היא רשאית לגשת ולדבר עם האנשים, אנחנו יכולים לברר היכן אדם גר ולאן הוא הולך אבל לא מעבר לזה".

(עדכון ראשון: 11:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully