וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטי העליון בדימוס נגד פיזור הכנסת: "סכנה, שימוש לרעה בכוח הממשלה"

19.3.2020 / 19:43

הנשיאה בדימוס ביניש התריעה מפני הסכנות בהיעדר הפיקוח הפרלמנטרי על עבודת הממשלה בעת חירום. לדבריה, "התוצאה היא שהכנסת לא מתפקדת בכלל והרשות המבצעת נשארה בלי הבסיס שלה". היועמ"ש לשעבר רובינשטיין: "אין מי שלא חושב שההשבתה חמורה ושגויה"

צילום: יותם רונן, עריכה: ליר שפיגלר

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש, מתחה היום (חמישי) ביקורת על החלטתו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לפזר אתמול את המליאה לפחות עד יום שני הקרוב. "זה מצב שאינו מתקבל על הדעת", אמרה לוואלה! NEWS. "מצב בו סוגרים את הכנסת ומונעים ממנה לדון הוא מצב לא מתקבל על הדעת מבחינה חוקתית. ברור שהכנסת היא חיונית תמיד, אבל היום היא חיונית יותר מתמיד. זו הרשות שמייצגת את האפשרות לפקח על הממשלה באופן דמוקרטי. לכן אין בכלל ספק שהמצב הזה הוא פסול".

אתמול לא הצליחו נציגי הסיעות, ובראשם הליכוד וכחול לבן, להגיע להסכמות על הקמת ועדות, ובראשן הוועדה המסדרת שממלאת את תפקידיה של ועדת הכנסת. כאשר אין הסכמות ההכרעה אמורה להיות של המליאה כולה, אולם אדלשטיין פיזר אתמול את המליאה והיא תוכל להתכנס מחדש רק ביום שני. כדי לכנס את המליאה לפני יום שני יש צורך באישור הוועדה המסדרת - אלא שזו טרם קמה.

דורית ביניש, ינואר 2014. אדריאן הרבשטיין
"מצב שאינו מתקבל על הדעת". ביניש/אדריאן הרבשטיין

"זה לא ייתכן", אמרה ביניש. "כי התוצאה היא שהכנסת לא מתפקדת בכלל והרשות המבצעת נשארה בלי הבסיס שלה - הבחירה הדמוקרטית והפיקוח הדמוקרטי של הכנסת. הלא למעשה זו גם ממשלה שלא נבחרה ולא קיבלה את אישור הכנסת. זה מצב שנועד להיות מצב ביניים זמני ואיש לא צפה שהוא יכול להימשך כל כך הרבה זמן, שהתפקוד של הממשלה הוא מכוח הרציפות, ולא מכוח בחירה. זה מצב שלא יכול להיות".

הסכנות במצב הזה, לדברי הנשיאה בדימוס, הן "שימוש לרעה בסמכויות ובכוח של הממשלה". ביניש הדגישה כי "זו סכנה מאוד רצינית. עצם השימוש בסמכויות חירום, גם אם יש מצב שמצדיק את זה, לא יכול להיעשות בלי פיקוח, מפני שזה כוח בלתי מוגבל. אסור שממשלה תפעל בכוח בלתי מוגבל ובלי פיקוח פרלמנטרי".

מוקדם יותר היום התייחס גם שופט העליון והיועץ המשפטי לשעבר, אליקים רובינשטיין, להשבתת הכנסת בעת מצב החירום. "אני לא חושב שיש מישהו שלא חושב שזה דבר חמור ולא נכון", אמר רובינשטיין לוואלה! NEWS.

דיון במליאת הכנסת, 17 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
הרשות המבצעת נשארה בלי הבסיס שלה - הבחירה והפיקוח הדמוקרטי של הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

אמש, כ-50 משפטנים בכירים פנו במכתב ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וליועמ"ש הכנסת איל ינון, וקראו לכנס את הכנסת ללא דיחוי. "בהינתן ההתמודדות הרפואית עם משבר הקורונה, המשבר הכלכלי במשק, הוראות החירום המאפשרות מעקב אחר האזרחים והגבלת פעילות בתי המשפט, ישנה חשיבות עליונה בפעילות הכנסת וועדותיה לשם פיקוח על הממשלה שעודנה, יוזכר, ממשלת מעבר המכהנת מכוח עקרון הרציפות ולא מכוח אמון העם", כתבו המשפטנים. על המכתב חתומים מרצים בכירים מכל האוניברסיטאות בישראל, וכן דיקאנים למשפטים של כמה פקולטות מובילות. בין היתר חתומים עליו מני מאוטנר, איל בנבנישתי, מיכאל בירנהק, סוזי נבות, יניב רוזנאי, יופי תירוש, אייל גרוס ואדם שנער.

"יובהר כי גם בתקופת חירום, הרשות המחוקקת והעצמאית שנבחרה כדין והמייצגת את הריבון - ציבור האזרחים - לא מפסיקה לפעול", כתבו. "אין ולא יכול להיות ואקום שלטוני. אין בסמכותו של יו"ר הכנסת למנוע מן הרוב הנבחר לפעול במסגרת הכנסת. תחת מסך עשן כבד של לוחמה עצימה בנגיף הקורונה - שהיא ללא ספק חשובה וחיונית, בערפל הקרב, הדמוקרטיה הישראלית מצויה בסכנה חמורה. אנחנו קוראים לכנס את מליאת הכנסת באופן מידי ולפעול ללא דיחוי להרכבת הוועדה המסדרת ועל מינוי וועדות הכנסת הרלוונטיות. דווקא בשעת חירום זו יש לעמוד על המשמר ולא לאפשר את כרסום יסודות המשטר הדמוקרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully