וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת מושבתת: אדלשטיין פיזר את המליאה, כחול לבן תעתור לבג"ץ

בעקבות המחלוקות בין הליכוד לכחול לבן על הקמת הוועדות, יו"ר הכנסת פיזר אותה בפעם השנייה וההצבעה בנושא לא תתקיים היום. נשיא המדינה הפציר בו: "צריך לעשות הכול כדי לטפל במשבר". כחול לבן: "אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות נתניהו"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ליר שפיגלר

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין פיזר היום (רביעי) בשנית את מליאת הכנסת, בעקבות אי ההסכמות בין הליכוד לכחול לבן על הקמת הוועדות. ההצבעה בנושא לא תתקיים היום, ובשלב זה עבודת הכנסת תקועה. בעקבות זאת, כחול לבן הודיעה כי תעתור מחר לבג"ץ נגד השבתת הכנסת.

"אין לי כל כוונה למשוך את הנושא, אך היום לא יהיה ניתן לקיים הצבעה", אמר אדלשטיין. "כל המאמצים לא נשאו פרי, ולכן לא יהיה מנוס אלא להביא את הנושא הזה להצבעה במליאה, מאוד מקווה שלפחות על התהליך תהיה הסכמה. אנחנו צריכים תחת המגבלות לקיים דיון והצבעה". עוד הוסיף יו"ר הכנסת כי "דיון זה עניין מורכב יותר ולכן מבקש שהסיעות יסכימו לפחות איך עושים את זה. גם לי לא נעים שיש חברי כנסת שלא יכולים להיכנס למליאה, אלה ההנחיות, לא יהיה מצב אחר".

בכחול לבן תקפו את החלטתו של יו"ר הכנסת לפזר את המליאה. "יולי אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. המשבר שבו מצויה ישראל מחייב כנסת פעילה שעובדת למען האזרחים. נעתור לבג"ץ כדי לעצור את הטירוף", נמסר מטעם המפלגה. יו"ר כחול לבן בני גנץ פנה לנשיא ראובן ריבלין בבקשה להיפגש איתו ולדון עמו בהשבתת הכנסת.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
אדלשטיין וריבלין/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

מוקדם יותר היום, הנשיא ריבלין קרא לאדלשטיין להבטיח את עבודתה השוטפת של הכנסת בצל משבר הקורונה. בעקבות המבוי הסתום במגעים בין הצדדים, שוחח ריבלין עם יו"ר הכנסת והזהיר אותו כי "כנסת מושבתת פוגעת ביכולת של מדינת ישראל לתפקד בחירום בצורה טובה ואחראית". לדברי הנשיא, "צריך לעשות הכול כדי לטפל במשבר, אבל מתוך זהירות שלא לפגוע פגיעה אנושה בתשתית הדמוקרטית שלנו".

במהלך השיחה אדלשטיין הבהיר כי הוא פועל ליישוב המחלוקות בין הצדדים וקרא לשתי המפלגות להגיע להסכמות על הקמת ועדות הכנסת באופן מיידי. יו"ר הכנסת אמר כי "הפערים בין הצדדים אינם גדולים ולאזרחי ישראל מגיע שנבחריהם יעבדו בשבילם ויפקחו על עבודת הממשלה. אין כל סיבה למשוך זמן". יו"ר הכנסת נועד עם גנץ, אולם בתום פגישתם לא נראה פתרון באופק.

דיון במליאת הכנסת, 17 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
מליאת הכנסת, אתמול/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

מוקדם יותר אמר אדלשטיין כי אם וכאשר יושגו הסכמות בין הליכוד לכחול לבן במהלך היום, תתכנס המליאה שוב על מנת להצביע על הקמת ועדות. יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, הודיע לאדלשטיין כי 61 חברי כנסת דורשים שהמליאה תכונס עוד היום להצבעה על הקמת הוועדה המסדרת ובחירת יו"ר כנסת. ניסנקורן העביר ליו"ר הכנסת דרישה בכתב, החתומה על ידי 61 חברי כנסת.

ברקע המאבק לחידוש פעילות הכנסת, גנץ נפגש היום גם עם ראשי מפלגתו חברי הכנסת גבי אשכנזי ומשה יעלון, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר העבודה-מרצ עמיר פרץ. זאת, בעוד שכל חברי הכנסת של גוש המרכז-שמאל, מלבד שלושה, נמצאים במשכן הכנסת בהמשך לדרישה שהועברה לאדלשטיין.

יו"ר כחול לבן בני גנץ עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יו"ר העבודה עמיר פרץ וחברי הכנסת יאיר לפיד גבי אשכנזי ומשה יעלון. אתר רשמי, אתר רשמי
יעלון, פרץ, לפיד, ליברמן, אשכנזי וגנץ, היום/אתר רשמי, אתר רשמי

אדלשטיין הציע מוקדם יותר פשרה לפיה תוקם ועדה מסדרת כבר היום, כאשר עד לשבוע הבא היא תהיה פריטטית ולאחר מכן הנושא יובא להכרעת המליאה. מטרת ההצעה היא לאפשר את הפיקוח הפרלמנטרי באופן מיידי, כאשר בשבוע הקרוב שתי המפלגות יוכלו לנסות להגיע להסכמות, ובכל מקרה הנושא יוכרע בתוך ימים ספורים בלי לפגוע בפיקוח על עבודת הממשלה. כחול לבן סירבו לקבל את ההצעה היות וגוש המרכז-שמאל בראשותה זוכה לרוב בכנסת.

אדלשטיין טען כי "כחול לבן ושותפותיה התנהלו באופן שערורייתי. ראשיה סירבו לראות את טובת הציבור שמתמודד עם בעיות קשות שנוצרו כתוצאה מנגיף הקורונה. אמרתי במהלך כל היום לנציגי המפלגות: אל תחשבו על הכותרת של העיתון, תחשבו על הציבור. לא יקרה כלום אם במהלך שבוע אחד תהיה ועדה פריטטית ובינתיים נכין את מליאת הכנסת לאפשרות קיום דיון והצבעה".

שמולי: "לא תהיה דרך חזרה מניסיון חיסול הדמוקרטיה"

ח"כ איציק שמולי (העבודה-מרצ) אמר בתגובה לסגירת המליאה כי "דגל שחור מתנוסס היום מעל למשכן הכנסת". שמולי הוסיף כי "ברגע שבו יותר מכל זקוק העם לנבחריו הכנסת מפנה לו את גבה וסוגרת את שעריה. זו הפרת האמון החמורה ביותר של אמון הציבור בנבחריו כשמספר החולים עומד לזנק והמשק ניצב בפני סכנת קריסה. על הווירוס הקטלני אני משוכנע שנוכל להתגבר בסופו של דבר, מהניסיון לחסל את הדמוקרטיה הישראלית בחסותו לא תהיה דרך חזרה".

(עדכון ראשון: 15:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully