וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לכנסת קבע: חובה להקים את הוועדה המסדרת בשבוע הבא

עו"ד איל ינון הגיש חוות דעת ליו"ר הכנסת בה הדגיש בין היתר כי הדחיפות של המהלך נובעת מכך שהוועדה המסדרת בכנסת מאפשרת "פיקוח פרלמנטרי בעניינים בוערים". נתניהו האשים את כחול לבן: מבצעים מחטפים לא דמוקרטיים. גנץ: לליכוד אין רוב והוא סוגר את הכנסת

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ליר שפיגלר

היועמ"ש לכנסת עו"ד איל ינון פרסם הערב (רביעי) חוות דעת בה קבע כי יש חובה להקים את הוועדה המסדרת בכנסת בתחילת השבוע הבא. חוות הדעת של ינון תואמת את ההחלטה של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שהודיע מוקדם יותר כי יאפשר הצבעה במליאה ביום שני, אם לא יושגו הסכמות בין כחול לבן לליכוד.

בחוות הדעת של ינון הוא מצטט את דברי אדלשטיין, וכותב: "אם בימים כתיקונם ישנה חובה חוקתית להקים את הוועדה המסדרת 'מוקדם ככל האפשר' ולהתניע את עבודת הכנסת החדשה, הרי שבעת הזו הדברים נכונים שבעתיים, כאשר המדינה מתמודדת עם משבר בריאותי חמור וחסר תקדים בעל השלכות רחבות בתחומי חיים שונים, והכנסת אינה מקיימת את החובות המינימליות המוטלות על פרלמנט במשטר דמוקרטי לפקח על פעילות הממשלה ולאשר חקיקת חירום המתחייבת מכורח הנסיבות".

ינון מוסיף במכתבו לאדלשטיין כי "הדחיפות בהקמתה של הוועדה המסדרת נובעת מכך שהיא האורגן הראשון שנבחר בכנסת לאחר כינוסה, אשר מתניע את פעילותה של הכנסת החדשה. הוועדה המסדרת בוחרת ועדות זמניות לענייני כספים וחוץ וביטחון, על מנת לאפשר פיקוח פרלמנטרי בעניינים בוערים, ממליצה על הקמת ועדות הכנסת הקבועות, ממליצה על זהות הסגנים הזמניים ליושב ראש הכנסת על מנת לאפשר את ניהול ישיבות הכנסת".

איל ינון. ראובן קסטרו
"מחייב פיקוח פרלמנטרי בעניינים בוערים". עו"ד ינון/ראובן קסטרו

הדברים מגיעים לאחר שאדלשטיין פיזר היום בשנית את מליאת הכנסת, בעקבות אי ההסכמות בין הליכוד לכחול לבן על הקמת הוועדות. ההצבעה נדחתה, ובשלב זה עבודת הכנסת תקועה. בעקבות זאת, כחול לבן הודיעה כי תעתור מחר לבג"ץ נגד השבתת הכנסת. "אין לי כל כוונה למשוך את הנושא, אך היום לא יהיה ניתן לקיים הצבעה", אמר אדלשטיין. "כל המאמצים לא נשאו פרי, ולכן לא יהיה מנוס אלא להביא את הנושא הזה להצבעה במליאה, מאוד מקווה שלפחות על התהליך תהיה הסכמה".

ראש הממשלה תקף הערב את התנהלות כחול לבן בנושא. "הם רוצים לבצע בכנסת מחטפים לא דמוקרטיים שלא נוכל להסכים להם. בנוסף דרשנו מהם להתחייב שתומכי טרור לא יעמדו בראש וועדות. לא קיבלנו תשובות לכך. לצערי, גם בעת חירום כזאת, כחול לבן ממשיכה בשיתוף פעולה הדוק עם תומכי טרור", אמר.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדיון במליאת הכנסת - הצעת ועדת הכנסת לחסינות לחיים כץ, כנסת, ירושלים, 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדיון במליאת הכנסת/ראובן קסטרו

ראש הממשלה הסביר כי העיכוב בהקמת וועדות הכנסת נובע מכך שעד כה עדיין לא הושגו הסכמות להקמת הוועדות. "בכל תולדות הכנסת, ללא יוצא מן הכלל, תמיד הוקמו ועדות הכנסת בהסכמה בין האופוזיציה לקואליציה. ההסכמה הזו לא הושגה עד לרגע זה ואני מקווה שהיא תושג מהר ככל האפשר כדי שהכנסת תתחיל לעבוד ולסייע לנו במאבק נגד מגיפת הקורונה".

בתגובה, יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיב תקף את הליכוד בטענה כי נתניהו ואדלשטיין כופים שיתוק בלתי דמוקרטי על הכנסת. "לליכוד אין רוב בכנסת ולכן הוא סוגר את אותה - לא נאפשר זאת", אמר גנץ ."זהו מעשה לא ראוי שפוגע בכל אזרחית ואזרח ולכן כחול לבן תפנה לבג"ץ שיתערב. אם לא תהיה ועדת חוץ וביטחון מתפקדת, לא יהיה פיקוח על מעקבים שיתבצעו על אזרחים. ועדה המפקחת על ההתמודדות עם משבר הקורונה כפי שאנחנו מתכוונים להקים, תוודא עבורכם שהפעילות מתבצעת נכון".

לא תתקיים התקהלות של יותר מעשרה אנשים בכנסת

בתוך כך, בעקבות הנחיות משרד הבריאות בעניין איסור על התקהלות, אדלשטיין הפעיל הערב את סמכותו בתוקף סעיף 2 לחוק משכן הכנסת לפרק זמן של 14 יום. זאת לאחר ששני שרים וחברי כנסת הוכנסו אמש לבידוד.

משמעות החלת הצו על הכנסת היא שלא תתקיים התקהלות בהשתתפות של יותר מעשרה אנשים באולם אחד וכן תוקפד שמירת מרחק של שני מטרים בהתאם לצו האמור. "אין בהוראות אלה כדי למנוע הצבעה שמית במליאת הכנסת, באופן שנעשה עם הצהרת האמונים של חברי הכנסת ביום כינון הכנסת ה-23 או באופן דומה אחר", אמר אדלשטיין במכתב לעובדי המשכן. "אין בהוראותיי אלה גם כדי לפגוע בסדירותם של דיוני הכנסת וועדותיה, שכן ההוראות הן לגבי אופן התנהלותם של הדיונים כאמור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully