וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ בין הליכוד לכחול לבן פוצץ, 61 ח"כים לאדלשטיין: "לכנס את הכנסת עוד היום"

המו"מ בין שתי המפלגות הגיע למבוי סתום, ועדיין אין הסכמה על הקמת הוועדות. יו"ר הכנסת: "משאיר את הישיבה פתוחה בתקווה שהשכל הישר יגבר". ניסנקורן העביר לאדלשטיין מכתב החתום על ידי 61 ח"כים בדרישה לכינוס המליאה בהקדם. ראשי כחול לבן נפגשו עם פרץ וליברמן

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי ושאול אדם

היום השני מאז השבעתה של הכנסת ה-23, והשיחות בין כחול לבן לליכוד הגיעו לפיצוץ כשבשלב זה אין הסכמה על הקמת הוועדות בכנסת. מליאת הכנסת יצאה היום (רביעי) להפסקה מיד עם פתיחתה כדי לאפשר לצוותי המשא ומתן של הסיעות השונות להגיע להסכמות, בעוד ההאשמות בין הצדדים נמשכות עם אותו תוכן מאמש. אם וכאשר יושגו הסכמות במהלך היום, תתכנס המליאה שוב על מנת להצביע על הקמת ועדות בהתאם להסכמות שיושגו.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר בפתח הדיון כי "כרגע יושבים אצלי בלשכה נציגי כחול לבן והליכוד, בתקווה שיגיעו לסיכומים ונוכל להתניע את הכנסת. כרגע לצערי הם לא מגיעים לסיכום. אני כבר מוכן לומר שהצעתי הצעת פשרה שלדעתי מנטרלת את כל המחלוקות הפוליטיות החשובות ומאפשרת לנו להתניע את העבודה של הוועדה המסדרת, חוץ וביטחון, כספים ואולי גם ועדה לפיקוח על הקורונה. לכן אני לא נועל את הישיבה, אני רוצה להשאיר את הישיבה פתוחה ומכריז עכשיו על הפסקה עד להודעה חדשה, בתקווה ובתפילה שהשכל הישר יגבר ואנחנו עוד היום נוכל לעבור לעבודת פיקוח פרלמנטרית כפי שנדרש".

יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, הודיע לאדלשטיין כי 61 חברי כנסת דורשים שהמליאה תכונס עוד היום להצבעה על הקמת הוועדה המסדרת ובחירת יו"ר כנסת. ניסנקורן העביר ליו"ר הכנסת דרישה בכתב, החתומה על ידי 61 חברי כנסת.

טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
נתניהו וגנץ בהשבעת הכנסת, השבוע/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

ברקע המאבק לחידוש פעילות הכנסת, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נפגש היום עם ראשי מפלגתו חברי הכנסת גבי אשכנזי ומשה יעלון, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר העבודה-מרצ עמיר פרץ. זאת, בעוד שכל חברי הכנסת של גוש המרכז-שמאל, מלבד שלושה, נמצאים במשכן הכנסת בהמשך לדרישה שהועברה לאדלשטיין. בכחול לבן שוקלים האם לעתור לבג"ץ, במידה ויו"ר הכנסת לא יאפשר לערוך את הצבעה היום, אך טרם קיבלו על כך החלטה סופית.

בימים האחרונים, בכחול לבן תקפו את התנהלות חברי הליכוד. "ידעו אזרחי ישראל הנצורים בבתיהם וחרדים לבריאותם ולעתידם הכלכלי כי בשעת משבר זו עסוקים בכירי הליכוד בדבר אחד: שימור הכאוס וגריסת הדמוקרטיה הישראלית", מסרו במפלגה. "רק לפני כשבועיים בחרו מיליוני אזרחי ישראל את נציגהם לכנסת. החלטת הליכוד לבטל את הכנסת מהווה יריקה בפניו של כל ישראלי שהלך לקלפי".

במפלגה קראו לליכוד: "חשבו על המדינה". עוד הוסיפו כי "אנחנו מבטיחים מחד לסייע בכל מה שצריך, כמו שעשינו עד כה ולקפח על על פעילות הממשלה כנדרש, מנגד. עצרו את הניצול הציני של המשבר והפסיקו להשבית את הכנסת ולפגוע באזרחי ישראל".

עוד בוואלה!

למרות הנחיות נתניהו: צווי החירום לא נחתמו - ועובדי המדינה התבקשו להגיע כרגיל

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן בני גנץ עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יו"ר העבודה עמיר פרץ וחברי הכנסת יאיר לפיד גבי אשכנזי ומשה יעלון. אתר רשמי, אתר רשמי
פגישת ראשי כחול לבן עם ליברמן ופרץ, היום/אתר רשמי, אתר רשמי

עוד בטרם הוקמה ממשלה, ובדומה לתקופת המעבר בשתי הכנסות הקודמות, גוש המרכז-שמאל הביע רצון להקים את הוועדה המסדרת שאמורה להיות בשליטתה. כמו גם להקים את ועדת הכספים, החוץ והביטחון, ועוד ועדה שתעסוק במשבר הקורונה. למרות שלגוש המרכז-שמאל בראשות כחול לבן יש רוב של 61 בכנסת, בליכוד סירבו להעניק להם יתרון, וטענו כי בעקבות משבר הקורונה מספר חברי הכנסת בכל ועדה לא יעלה על עשרה. עוד אמרו בליכוד כי מפתח החברים בוועדה נקבע לפי הסיעות ולא לפי הגושים, אך בכחול לבן דחו טענה זאת.

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) מתח ביקורת חריפה על הליכוד בשל סירובם להקמת הוועדה המסדרת. "מבחינתם, אם אין להם רוב אז שהכנסת לא תעבוד. זו טקטיקה של לוזרים. במקום להקים מיד ועדות קריטיות כמו כספים שתאשר תקציבים חיוניים, כמו בריאות שתעסוק במגיפה, כמו חוץ וביטחון שתפקח על המעקב הדיגיטלי, הם מחפשים בשם הקורונה כל תירוץ כדי לשתק את הכנסת ושממשלת המעבר תפעל ללא פיקוח ומגבלות".

ניצן הורוביץ בישיבת סיעת העבודה גשר מרצ, תל אביב 20 בינואר 2020. ראובן קסטרו
"אסור לנצל את משבר הקורונה כדי לסגור את הדמוקרטיה". הורוביץ/ראובן קסטרו

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הבהיר כי אם הכנסת לא תיפתח היום, יפנה לבג"ץ. לדבריו, "מה שקורה עכשיו בכנסת הוא ‏שיא הביזיון. אדלשטיין מסרב לפתוח את המליאה כי לנתניהו אין רוב, אז הכנסת מושבתת. אין ועדות, אין תקציב, אין הסדרים למאבק בקורונה, אין פיקוח על מערכת הביטחון". הורוביץ הדגיש כי "אסור לנצל את משבר הקורונה כדי לסגור את הדמוקרטיה. דווקא בזמן חירום, הפיקוח הפרלמנטרי הוא הכי דחוף והכי הכרחי".

לפיד: "מדינה ללא פרלמנט מתפקד איננה דמוקרטית"

גם מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, תקף את התנהלות הכנסת וכתב כי "‏מדינה ללא פרלמנט מתפקד היא לא מדינה דמוקרטית". את הדברים כתב בפוסט הבהרה בפייסבוק בעקבות פוסט בו שממנו עלה כי ביקר את הנחיות משרד הבריאות שלא לצאת מהבית. "אנחנו ב-2020", הוסיף. "יש פתרונות טכנולוגיים כדי לאפשר פיקוח והצבעות. אם לא סגרו את הממשלה, אין שום סיבה לסגור את הכנסת. בלי הכנסת אי אפשר לסייע לאזרחים בהקלות ודחיות מס, בשמירה על זכויותיהם, בפניות ציבור".

"אין בישראל רשות שופטת, אין בישראל רשות מחוקקת, יש רק ממשלה לא נבחרת בראשותו של אדם שהפסיד בבחירות", כתב לפיד. "אתם יכולים ל קרוא לזה בהרבה שמות, זו לא דמוקרטיה. והלא דמוקרטיה הזו הודיעה לכם היום דבר אחד: שאסור לכם לצאת מהבית. תשאלו את עצמכם באילו מדינות ממשלה לא נבחרת מודיעה לאזרחים שאסור להם לצאת מהבית".

הפוסט של לפיד ספג ביקורת חריפה ברשתות החברתיות ובהבהרה שפרסם ציין כי "‏היות ואני רואה שהעניין לא הובן. אני מבהיר: ברור שלא הצעתי להפר את ההנחיה לא לצאת מהבית. כולם חייבים לשמור על הוראות משרד הבריאות. אני כן עומד על עמדתי שתהיה מאחורי ההנחיה הזו ממשלה לגיטימית וכנסת מתפקדת ומפקחת".

בתוך כך, מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ הודיע היום על שורת מגבלות בפעילות הכנסת בשל משבר הקורונה, בהם הגבלת כניסת יועצי חברי הכנסת והשרים לשטח הכנסת, כך שתינתן אשרת כניסה ליועץ אחד בלבד, מלבד חברי כנסת בעלי מוגבלויות וראשי וועדות. כמו כן, הוחלט על הגבלת צוותי הסיעות וביטול כל היתרי הכניסה הקבועים למעט עובדי הכנסת, יועצים פרלמנטריים ועובדי הסיעות.

(עדכון ראשון: 12:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully