וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרור במקום תרופות: הפעילה ההומניטרית מואשמת בגיוס כספים וציוד לחמאס

18.3.2020 / 13:10

על פי כתב האישום, איה חטיב, שנודעה כמתנדבת שהעניקה סיוע הומניטרי לפלסטינים מעזה, גייסה כסף מתורמים אותו העבירה לזרוע הצבאית של ארגון הטרור. באמצעות תושבי הרצועה שהגיעו לקבל טיפול רפואי בישראל העבירה ציוד ומזומן ללוחמי חמאס. מעצרה הוארך עד החלטה אחרת

כתב אישום הוגש נגד פעילה הומניטארית מהמשולש בחשד לעבירות ביטחוןה/עריכה: עמית שמחה

בבית המשפט המחוזי בחיפה הוגש (רביעי) כתב אישום נגד איה חטיב-עקל, פעילה הומניטרית מהמשולש, בגין עבירות ביטחוניות חמורות. חטיב, בת ה-31 מכפר ערערה, נשואה ואם לשניים, עבדה כקלינאית תקשורת בקופת חולים מאוחדת ונודעה בחברה הערבית כמי שעוסקת בסיוע הומניטרי לפלסטינים תושבי רצועת עזה המגיעים לטיפולים רפואיים בבתי החולים בישראל. חטיב אף הייתה פעילה של הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית ושל ה"מוראביטאת", אבל הכספים שגייסה מתורמים עבור הפעילות ההומניטרית כביכול, שימשו לתרופות לפעילי חמאס ולמימון רכישת ציוד לפעילות טרור.

חטיב נעצרה ב-17 בפברואר יחד עם בעלה והשניים נשלחו לבית המעצר קישון, אלא שהבעל שוחרר לאחר חקירה קצרה ואילו היא נותרה מאז במעצר, כשתקופה ארוכה נמנע ממנה מפגש עם עורך דין. ב-28 בפברואר, בחקירתה בשב"כ וביחידה המרכזית של מחוז חוף, מסרה חטיב הודאות מפורטות. פריקת הנייד שלה העלתה את ההתכתבויות שניהלה, וכשנשאלה על חלק מהדברים היא שמרה על זכות השתיקה.

היא מואשמת במסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, מגע עם סוכן חוץ ובעבירות שונות לפי חוק המאבק בטרור וכן בקבלת דבר במרמה.

איה חטיב. יואב איתיאל
נודעה כמי שעסקה בסיוע הומניטרי לפלסטינים. חטיב בבית המשפט, השבוע/יואב איתיאל

מכתב האישום עולה שאת מחמד פלפל, בכיר בגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, היא הכירה ב-2017, במהלך אשפוז בתו בבית חולים בשכם. היא המשיכה את הקשר עמו, באמצעות שיחות טלפון והתכתבויות - עד שנעצרה. על פי כתב האישום, הקשר בין השניים התחזק ופלפל אף סיפר לה על אודות פעילותו במסגרת תפקידו הבכיר, לרבות השתתפותו בקורסים צבאיים סודיים של הארגון.

מחקירת השב"כ עלה שהוא שלח לטלפון הנייד של הנאשמת תמונות שלו ובהן תמונה שלו כשהוא לבוש בחליפה צבאית ותמונה נוספת כשהוא חמוש. בחקירה עלה שהיא מחקה את חלקן על מנת להסוות את קשריה עמו. בשב"כ טענו כי חטיב הביעה בפני פלפל, בכמה הזדמנויות, את רצונה להצטרף לחמאס ונענתה כי לשם כך הוא צריך את אישורם של גורמים בכירים נוספים בארגון.

על פי כתב האישום, ב-2018 מסר לה פלפל כי קיבל את האישורים הנדרשים מבכירי הארגון, וכי מהיום היא תעבוד עם החטיבה הצפונית של הזרוע הצבאית.

עוד בוואלה!

גייסה כספים למימון טרור: פעילה מהמשולש חשודה בסיוע לאויב

לכתבה המלאה

כך גויסה חטיב לחמאס

החקירה העלתה כי החל משלב זה, ובמשך כשנתיים, עד שנעצרה לפני כחודש, ביצעה חטיב משימות שונות לבקשת פלפל, בהן העבירה לו סכומי כסף על בסיס חודשי בסכום כולל של כמאה אלף שקלים שגייסה מאנשים להם אמרה שהם הולכים לנזקקים ברצועת עזה ביודעה כי חלק מהם מועבר לתרופות לפעילי חמאס ולפעילות של הקסאם, חלק שני מועבר לחולים ברצועה, וחלק שלישי נשמר אצלו למקרים דחופים בהם לצרכים דחופים במסגרת פעילותו של פלפל בארגון.

מכתב האישום עולה שבתחילת שנת 2019 הכיר פלפל לחטיב את מי שהציג כפעיל בכיר במודיעין (מוחבראת) של גדודי עז א-דין אל-קסאם והורה לה להתקין בנייד שלה את יישומון "טלגרם" שהוגדר ל"מחיקה אוטומטית", כדי להסוות את הקשר ביניהם. עוד עולה כי מוחמד חלאווה, פעיל נוסף בזרוע הצבאית, הודיע לה כי היא "משלהם" וכי הפעילות שלה היא במסגרת סיוע כספי למען פעילות הארגון.

עוד עולה מכתב האישום כי בתחילת 2019, בזמן אחד מסבבי לחימה של צה"ל מול חמאס בעזה, נסעה חטיב עם בעלה עלי עקל ברכבם בכביש 6, הבחינה בתנועת כלי רכב צבאיים לרבות טנקים שנוסעים לכיוון דרום ולבקשת חלאווה העבירה לו מידע על כך, אך נמנעה מלהיעתר לו ולצלם אותם בשל נוכחותו של בעלה יחד איתה.

עלי חטיב בעלה של איה חטיב תושבת ערערה חשודה בהעברת כספים לחמאס, בית משפט השלום בעכו. שלומי גבאי
שוחרר כעבור זמן קצר. עלי עקל, בעלה של חטיב/שלומי גבאי

חטיב מואשמת גם כי בין החודשים יוני-יולי באותה השנה היא גייסה לבקשת חלאווה כ-45 אלף שקלים לבניית "חדרים מיוחדים בתנאים מיוחדים", תוך שלתורמים סיפרה שהכסף מיועד לסיוע הומניטרי בעוד שהחדרים המדוברים היו מצויים במנהרות חמאס. ועוד, לפני חג הקורבן באוגוסט 2019, לבקשת חלאווה היא גייסה מתורמים תמימים את עשרות אלפי השקלים ששימשו לרכישת מחרטה לייצור נשק והעבירה לו באמצעות שליח את הכסף.

לפי החקירה, היא רכשה לבקשת פלפל כ-30 מעילים מחנות בגדי עבודה בשכם ל"אנשים שלו" - בכירים בזרוע הצבאית של חמאס, שהעריכה כי ייתכן והם מיועדים לחופרי מנהרות, וכי את הרכישה עשתה באמצעות מתנדבים שלא ידעו אודות ייעודם. המעילים הועברו באמצעות חולים, תושבי הרצועה, אשר ביקרו בארץ למטרות טיפול, ועם חזרתם לרצועת עזה העבירו את המעילים לפלפל.

כך, על פי כתב האישום, באחד המקרים בסוף חודש דצמבר לחצה חטיב על תושבת רצועת עזה שנכנסה לארץ בליווי בתה החולה לצורך קבלת טיפול רפואי, ואיימה עליה שתביא להפסקת הסיוע הרפואי. על רקע זאת נענתה האישה לבקשתה ובמהלך אחד מביקוריה בישראל, קיבלה 13 מעילים בבית חולים איכילוב, דרך שליח שהגיע מטעם חטיב, ובהגיעה חזרה לרצועת עזה יצרה קשר עם פלפל והעבירה לו את המעילים. עוד היא מואשמת שבכמה הזדמנויות, באמצעות כספים מתורמים תמימים, שילמה לנהגי מוניות שהסיעו חולים שהגיעו מעזה, דרך מחסום ארז, לישראל, כספים עבור הסעת חולים הקשורים למשפחות של פעילים צבאיים בחמאס.

מוחמד פלפל. שב"כ
קיבל כמאה אלף שקלים מחטיב. פלפל/שב"כ

עוד עלה כי רכשה עבור הזרוע הצבאית של שלושה גלאי גז שעל פי החשד שימשו לעובדים במנהרות. מכתב האישום עולה שהמוכר, תושב שפרעם, הזהיר אותה כי לא מדובר במכשיר המסייע לכוחות הצלה באמבולנסים כפי שסיפרה לו וכי קיים חשש ממשי כי ציוד זה יגיע לידי חמאס. הרכישה לא יצאה לפועל. מכתב האישום עולה שבחדשים האחרונים ביקש חלאווה מחטיב להעביר לו שמות של אזרחים מקרב ערביי ישראל שיהיה ניתן לגייסם לארגון ולסיוע לו, וכי היא נענתה לבקשתו ומסרה לו שמות של חמישה שמות.

במהלך פברואר 2020 ביקש ממנה פלפל לרכוש עבורו שלוש מצלמות, אותן קנה באמצעות מכרה ודאגה להעביר אותן לשליח מטעמו. המוכרת הזהירה את חטיב בדבר העברת המצלמות לרצועה וציינה בפניה כי הדבר אסור על פי חוק. גם השליח שקיבל לידיו את המצלמות הודיע לה כי יהיה קושי להעביר אותן לפלפל, מאחר שאין הרשאה להכנסת ציוד מסוג זה לרצועה ואף ציין בפניה כי הוא חושש שמא ישללו לו את אישור הכניסה שלו לארץ אם ייתפס.

עולה שבעקבות שיחות אלו עם המוכרת והשליח, ומאחר שחששה כי העברת המצלמות לרצועה עלולה לחשוף את פעילותה וקשריה עם הארגון, החליטה חטיב לא להעביר בשלב זה את המצלמות. למחרת היא נעצרה על ידי שב"כ והשליח השליך את המצלמות.

הדיון התנהל בשיחת ועידה מול כלא דמון, לשם הועברה חטיב מבית המעצר קישון. דיון בבקשת הפרקליטות להאריך את מעצרה עד תום ההליכים יתקיים בעוד כשבועיים, ובינתיים האריך השופט ניצן סילמן את המעצר עד החלטה אחרת. באולם בית המשפט נכחו רק עשרה אנשים, בהם בעלה ואביה, אחמד.

ח"כ חטיב: "עומדים לצדה ומאמינים בדרכה"

ח"כ אימאן חטיב (הרשימה המשותפת) הביעה תמיכה בנאשמת. "אנחנו לצדך ומאמינים בצדקת דרכך. העשייה שלך היא עשייה הומניטרית לילדים ולהורים ונעשה הכול בכלים הפרלמנטריים שיש ברשותנו", אמרה. לדבריה, חטיב היא "אישה ואם לילדים קטנים, שכל מה שהיא עשתה זה לעמוד לצד האזרחים ולחלק צרכים בסיסיים למשפחות נזקקות. לפי מה שידוע עד עכשיו, איה מה שהיא עשתה, זה להיות עם האנשים הנזקקים והעניים, ולאפשר להם ולו ומעט חיים קצת מכובדים. אז אם קוראים לזה טרור, אז שיהיה להם לבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully