וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים באוצר מעריכים: "סגר כללי יעלה למשק 80 מיליארד שקלים"

17.3.2020 / 17:37

על רקע ההנחיות למאבק בקורונה, ההערכה היא כי תירשם ירידה של 45 מיליארד שקל בתוצר, ובמקרה של סגר כללי צפויה מכה קשה כמעט פי שניים. בכדי להקל על הציבור, משרדי הבריאות והרווחה קיבלו תוספת תקציבית על חשבון שאר המשרדים, ונשקל מתן מענק חד פעמי לשכירים בחל"ת

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

בתדרוך כתבים שהתקיים היום (שלישי) על רקע משבר הקורונה בישראל, הודיעו בכירים במשרד האוצר כי בהתאם להנחיות האחרונות להתמודדות עם הנגיף, תירשם צמיחה שלילית של 3% שתעמוד על 25 מיליארד שקלים, וכן הגרעון יגדל ב-1.2%. סכומים אלו מתווספים לעלות של 20 מיליארד שקלים שכבר ספג המשק, ולכן הסכום הכולל מגיע ל-45 מיליארד שקלים בירידה בתוצר הלאומי הגולמי. במשרד האוצר מעריכים כי במקרה של סגר כללי - הסכום אף יגיע ל-80 מיליארד שקלים. זאת, יחד עם ההערכה כי מספר המובטלים החדשים צפוי להגיע למאות אלפי בני אדם.

במקביל, במשרד האוצר עובדים על מענק אבטלה חד פעמי לשכירים שהוצאו לחל"ת בסך מאות שקלים. "ננסה לבדוק לגבי תוספת בדמי האבטלה, ונדע בדיוק מהו אותו מענק שיינתן. הוא יהיה ככל הנראה חד פעמי", מסרו בכירים באוצר. " המשמעות היא תוספת בגובה של כמה מאות שקלים למקבלי האבטלה החדשים בחודש זה, אך הדבר דורש תיקון בחוק".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד הזהיר כי אם הציבור ימשיך לצאת לרחובות, לפארקים ולחופי הים - זה יגרום לפגיעה משמעותית במשק. "העובדה שהציבור לא מבין שהוא צריך להיות בבתים או בעבודה, ולא לצאת רק לדברים דחופים מהבית, תביא להחלטה על הסגר כללי", אמר באב"ד. "אם אתם רוצים לשמור על המשק ומקומות העבודה - אתם צריכים להיות בבית או בעבודה. כשאתם יוצאים מהבית, אתם משכנעים את ראש הממשלה ומשרד הבריאות להטיל סגר".

רחובות ירושלים מרקונים מאנשים בעקבות הנחיות משרד הביראות 17 במרץ 2020. רוני כנפו
עסקים סגורים ורחובות ריקים מאנשים, מדרחוב בן יהודה בירושלים, היום/רוני כנפו

בהנהלת האוצר הדגישו כי אלפי עצמאים פנו כדי לקבל הלוואה מקרן ההלוואות, שעומדת כרגע על שני מיליארד שקלים. בהמשך, יועברו אליה שישה מיליארד נוספים לעסקים בינוניים, בנוסף על אלו הקטנים. עד כה הוגשו כבר מאות בקשות, ועשרות מהן כבר התקבלו. "הקרן פעילה במשך שלושה ימים, ובשלושת הימים האלה הוגשו 153 בקשות", מסרו בכירי האוצר. "75 התקבלו אתמול, ואלפי עצמאים ממשיכים לפנות כדי לקבל הלוואה מהקרן".

לדברי הבכירים, "כ-200 אלף עצמאיים מגיל 27 ומעלה יהיו זכאים לקבלת המענק שהובטח להם, שהקריטריונים לקבלתו הם מחזור עסקאות של עד 300 אלף שקלים, והכנסה עד 150 אלף שקלים. כמו כן, ככל שמדובר בבני זוג עם משק בית משותף, ההכנסה חייבת להיות עד 200 אלף שקלים, כשהמענק יהיה דיפרנציאלי ובהתאם להפסד".

עוד בוואלה!

מחדל בדיקות הקורונה: "הפוליטיקאים בזבזו זמן, זה כמו הימ"חים במלחמת לבנון"

לכתבה המלאה

"אם הסתדרות לא תסכים להחליף את ימי החופשה בימי לימוד - נחייב אותם בצווי חירום"

על רקע סגירת מוסדות הלימוד בשל התפשטות הנגיף, באוצר ניסו להגיע בשבוע האחרון להסכמות עם הסתדרות המורים על החלפת ימי החופשה הנוכחיים ב-14 ימי לימודים בחופש הגדול - בתמורה לשמירה על שכרם המלא. עם זאת, בהסתדרות המורים התנגדו למהלך.

"אנחנו הצלחנו להגיע להסכמות עם כל הארגונים והרשויות המקומיות. הגוף היחידי שהסביר לנו שהוא עובד קשה יותר מהבית זה ארגון המורים, ולכן החליט שהוא לא מוכן להמיר את ימי החופשה בימי לימוד בחופש" מסרו במשרד האוצר. "הודענו ליו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד שהדבר לא מקובל עלינו. אם לא תהיה הסכמה - אנו ננחית זאת עליהם דרך תקנות צו חירום".

עוד מסרו הבכירים כי "המשמעות היא שהמורים יהיו בחל"ת, והימים הללו ירדו מהשכר שלהם. כל זאת כי יו"ר ההסתדרות לא הסכימה להצעה שלנו. כרגע אין הסכמה, ולא תהיה סיטואציה מבחינתנו שמורים מקבלים שכר רגיל, כשהכיתות סגורות והילדים בבית."

"תקציבים שמועברים למשרד הבריאות והרווחה יגרעו ממשרדים אחרים"

במשרד האוצר הסבירו כי ברמה התקציבית, יש תוספת משמעותית למשרד הבריאות. "אנחנו בקשר ישיר עם משרד הבריאות כדי להיענות לדרישות שלהם למאבק בנגיף הקורונה. כמו כן, מועברים גם תקציבים למשרד לביטחון פנים".

משרד נוסף שמקבל תוספת תקציבית משמעותית הוא משרד הרווחה. "יש לו הוצאות גדולות בעקבות השהות של אוכלוסיית הקשישים בבתים", מסרו באוצר. "מדובר בעלייה די גדולה בדמי האבטלה, שמוערכת בארבעה מיליארד שקלים". בעקבות זאת, במשרד מסרו כי "בגלל המצב, לא יועברו תקציבים למשרדים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully