וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל מיגון הרופאים: כ-20 אנשי רפואה נדבקו, אלפים בבידוד

17.3.2020 / 14:40

בעוד המגיפה מתפשטת בישראל, אנשי צוות בקופות ובבתי החולים ממשיכים לעבוד בתנאי מיגון ירודים. גורמי רפואה בכירים מותחים ביקורת חריפה: "סכנה לאובדן כוח אדם, וסכנה נוספת להדבקה של אנשי צוות"

צילום: רויטרס, לשכת העיתונות הממשלתית,יותם רונן עריכה: אסף דרורי

עובדת נוספת במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות נדבקה בנגיף הקורונה - כך עדכן היום (שלישי) המשרד. מדובר בעובדת השלישית מקרב צוות המעבדה שנדבקה בווירוס, והיא מצטרפת לכ-20 אנשי רפואה שחלו מאז ההתפרצות בישראל. מחצית מהם - רופאים.

משרד הבריאות לא פרסם עד כה באופן רשמי את נסיבות התחלואה של רוב אנשי הצוות, אולם ידוע כי חלקם נדבקו לאחר שבאו במגע עם מטופלים בבתי החולים ובמרפאות קופות החולים בקהילה. לוואלה! NEWS נודע כי אתמול אובחנה סייעת בסניף מכבי-דנט בנתיבות כחולה בקורונה, וזאת בצל היעדר המיגון. בעקבות כך הוכנסו לבידוד עשרות בני אדם.

הבוקר הודיעה ההסתדרות לרפואת שיניים כי היא מורה לחבריה להפסיק טיפולים שאינם דחופים ולחדול עבודות המסכנות בהידבקות. זאת, לאחר בדיקת וואלה! NEWS שחשפה כי רופאי שיניים בשלוש קופות החולים המספקות שירות זה - כללית, מכבי ומאוחדת - עובדים בתנאי מיגון ירודים הכוללים מסכה אחת ליום שלם ושימוש בכלים שלא עברו חיטוי.

מעבדות הקורונה של המרכז רפואי העמק 16 במרץ 2020. דוברות המרכז הרפואי העמק, אתר רשמי
"מפליא מה שעשה משרד הבריאות בשנים האחרונות". מעבדות קורונה/אתר רשמי, דוברות המרכז הרפואי העמק

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התייחס אתמול לסוגיית אמצעי המיגון. "יש לנו מלאי מספק. בארגונים יש מלאי מספק לימים הקרובים וניתן עוד לפי הצורך. מנהלי הארגונים הונחו למנוע בזבוז של האמצעים האלה. אנחנו שומרים את המלאים בבתי החולים לשלב שיצטרכו מיגון מלא 24/7. אין גבול לעניין הזה, תמיד רצוי שיהיו עוד. לפי התרחיש שבנינו, יש לנו מודל שאומר שיש מספיק ציוד לכל השלבים. אין גבול למספר שרוצים, אבל אנחנו במקום טוב בעניין הזה".

על פי שיחות שערך וואלה! NEWS עם רופאים במוסדות רפואיים שונים, כמו גם עם בכיר במשרד הבריאות ויו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי, ישנו מחסור בציוד מגן לצוותים. כך, רבים מהם נאלצים להשתמש במסכה כירורגית אחת למשך יום שלם ולא מקבלים כיסויי פלסטיק לפניהם - חרף האפשרות להידבקות במעבר טיפתי ללחמיות העיניים, האף והפה.

עוד בוואלה!

מדינה בהסגר: משרד הבריאות קרא לאזרחים לא לצאת מהבית

לכתבה המלאה
משאיות עם ציוד מיגון מגיעות לביה"ח איכילוב שבתל אביב לצורך המשך התמודדות עם נגיף הקורונה 16 במרץ 2020. ליאור צור, דוברות איכילוב, אתר רשמי
משאיות עם ציוד מיגון מגיעות לביה"ח איכילוב בתל אביב/אתר רשמי, ליאור צור, דוברות איכילוב

בהסתמך על הנתונים האחרונים שהוציא בנושא משרד הבריאות, 2,593 אנשי צוות נמצאים כיום בבידוד מחשש שחלו, מתוכם 862 רופאים ו-823 אחיות. מרבית אנשי הצוות הרפואי שהוכנסו לבידוד עובדים במחלקות האשפוז הכלליות. אחריהם נמצאים על פי סדר עובדי קופות החולים בקהילה, צוות רפואי ממזרח ירושלים, עובדי בתי חולים פסיכיאטריים, צוותי בתי חולים שיקומיים, אנשי לשכות בריאות מקומיות ועובדי מטה משרד הבריאות.

"סכנה לאובדן כוח אדם"

"מאוד מפליא מה עשה משרד הבריאות בשנים האחרונות. אם הוא לא נערך לדברים האלה - אז מה הוא כן עשה?", תהה בכיר במשרד הבריאות. "בסדר, אי אפשר לנבא את הקורונה, אבל יודעים שיש פנדמיות, הייתה לא מזמן התפרצות של חצבת. אתה לא חי בעולם שבו אתה יכול להניח הנחת עבודה שלא תתמודד בפני סיטואציות כאלה. למה אין מחסנים למיגונים? למה אין לנו סטוקים? זו שאלה. זו בעיה מאוד גדולה".

יו"ר הסתדרות הרופאים הצטרף לדברים והבהיר כי "כשרופאים אינם ממוגנים - זו סכנה לאובדן כוח אדם, וסכנה נוספת להדבקה של אנשי צוות אחרים. לכן המיגון חייב להיות הטוב ביותר, ללא פשרות. בחדרי המיון, לרופאים מאוד קשה לקבל מסיכה, וגם אותה צריך להחליף כל שעתיים ובין חולה לחולה. מספר המסיכות מוגבל שם וגם בחדרי הניתוח, ולאחרונה אף נגנבה כמות גדולה של מסיכות וחליפות מגן מבתי חולים במרכז הארץ. אני מאוד מוטרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully