וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל בדיקות הקורונה: "הפוליטיקאים בזבזו זמן, זה כמו הימ"חים במלחמת לבנון"

17.3.2020 / 17:28

משרד הבריאות החל ברכש גדול של מטושים לאבחון הנגיף רק לפני כשבועיים. בריאיון לוואלה! NEWS מסביר מנכ"ל החברה המייבאת את אמצעי הבדיקה כי המדינה נתפסה לא ערוכה בגלל הבחירות, ומעלה תהיות על התנהלותה במשבר: "היה מספיק זמן, אבל הפוליטיקאים לא היו בפוקוס"

צילום: דוברות משרד הבריאות וצלמי וואלה!NEWS, עריכה: אסף דרורי

זה תקופה שמשרד הבריאות מבטיח להעלות את מספר הבדיקות הנעשות ביום לאיתור חולים בקורונה. התהליך החל בחודש שעבר בבדיקת עשרות בודדות של אזרחים חשודים ששבו ממדינות שהוגדרו עם רמת סיכון גבוהה לחלות, וכיום נעשות כ-1,200 בדיקות ביום לאוכלוסייה רחבה יותר - אך לדעת מומחים, לא רחבה מספיק. ייתכן כי מלבד היערכות איטית של משרד הבריאות בהקמת מעבדות נוספות לבדיקה והקצאת משאבים רחבים יותר לבדיקות - הסיבה לקצב הסקירה האיטית נעוץ באי המוכנות שלו לרכש האמצעים לבדיקות.

אותן בדיקות נעשות באמצעות "מטושים". מקלות ארוכים שבקצותיהם חומר הסופג את הכיח מגרונו ואפו של הנבדק. לאחר הבדיקה, המקלות מוכנסים למבחנה ובה חומר נוזל לשימור הדגימה. התוצאות מתקבלות כעבור שש שעות.

בדיקת קורונה במרילנד, ארצות הברית. GettyImages
בדיקות קורונה במרילנד/GettyImages

לישראל מלאי מוגבל של האמצעים הללו. בריאיון עם מנכ"ל החברה המייבאת את המטושים, ניתן להבין מדוע. לדברי מנכ"ל שיאון מדיקל, איש העסקים דניאל לב, המדינה החלה ברכש גדול של מטושים רק לפני כשבועיים - כשהיה ידוע שקצב ההדבקה בישראל גובר. הסיבה לדבריו הייתה העיסוק המוגבר בבחירות, שגזל תשומת לב של הגורמים הרלוונטיים מהמגפה.

"המצב של ישראל הוא כמו של הימ"חים (יחידות מחסני חירום - ב"א) במלחמת לבנון השנייה", אמר. "נתפסנו לא ערוכים. לא שהיה אפשר להתכונן להתפרצות בסדר הגודל הזה, אבל אני מניח שמהרגע שהעסק הזה התחיל בסין, היה מספיק זמן להיערך. זה תפס אותנו במערכת בחירות ובמדינה בלי תקציב, והתעוררנו מאוחר".

צילום: רויטרס, לשכת העיתונות הממשלתית,יותם רונן עריכה: אסף דרורי

מנכ"ל שיאון מדיקל הבהיר וחידד כי לא היה ניתן לצפות תרחיש דמוי הקורונה בטווח המיידי, אולם השמיע גם ביקורת על התנהלות המדינה במשבר - אם כי לא פרסונלית. "הדבר השני הוא שמדינת ישראל בזבזה תקופה ארוכה מאוד במקום להיערך לדבר הזה כראוי על בחירות. אפשר להתווכח אם זה נכון או לא, אבל רוב הגורמים הרלוונטיים עסקו בבחירות כשהמגזר העסקי היה כבר עמוק עמוק בתוך הקורונה. אנחנו הבנו מה הולך להיות, והם התרוצצו מחוג בית לחוג בית. באירועים האלה כשאתה מאחר. הפוקוס של הגורמים הפוליטיים הרלוונטיים לא היו שם".

"כשאנחנו התעסקנו בקורונה, פוליטיקאים רצו בין חוגי בית"

לב, שאחראי לייבוא של 20 מיליון מטושים לישראל עד לסוף אפריל, סיפר כי חברת שראל, שנמצאת בבעלות עמותת בתי חולים ציבוריים ומספקת שירותים חיוניים למערכת הבריאות, פנתה אליו בנושא כבר ב-25 בינואר, אולם מאז ועד תחילת חודש מרץ לא חל שינוי מבחינתם בצורך בכמות כלי הבדיקה - בגלל מחסור בתקצוב מצד המדינה.

"בין ה-15 לינואר ל-15 בפברואר הייתי רוב זמני באוויר, מתרוצץ בין מקסיקו, ארצות הברית, גרמניה וצרפת כדי להצטייד בחומרי גלם, כדי שכשזה ייפול עלינו נהיה יותר מצוידים מאחרים. שראל היו איתי בקשר כבר ב-25 בינואר, אבל לקח הרבה זמן עד שהמדינה הבינה שדרושה קפיצת מדרגה מבחינת התקציב שניתן לכמות ההצטיידות. הקפיצה הייתה בשני סבבים - הדרמטית התרחשה בתחילת מרץ, והשנייה בימים האחרונים. אנחנו מקבלים דרישות והזמנות כמו שלא קיבלנו מעולם ממשרד הבריאות, בתי חולים ומפעלים".

מעבדות הקורונה של המרכז רפואי העמק 16 במרץ 2020. דוברות המרכז הרפואי העמק, אתר רשמי
מעבדת הקורונה של בית החולים העמק/אתר רשמי, דוברות המרכז הרפואי העמק

הזמנת 20 מיליון יחידות המטושים, שיתחלקו ליחידות של שני מקלונים באריזה, מעידה ככל הנראה על היערכות ארוכת טווח ושינוי תפיסה - האצת קצב הבדיקות באוכלוסייה. עם הגעת הציוד, יוכל משרד הבריאות להרחיב את אופן הבדיקה לא בהסתמך על מד"א, 36 מרפאות הזקיף וכמה בתי חולים בלבד - אלא יוכל להרחיב את פעילותו בין היתר גם לעמדות דרייב-טרו, אליהן יגיעו אזרחים עם רכבם וייבדקו במהירות.

על מנת להגיע לעמדות יש לקבל אישור מרופא ללקיחת דגימה, לאחריו יקבל הנבדק מסרון עם הפרטים ויתבקש להגיע לאחת העמדות בשעה נקובה. כחלק מתהליך הדגימה, יגיע הנבדק למתחם ברכב פרטי, יבוצע במקום זיהוי ואימות נתונים, שלאחריו תילקח דגימה על ידי פרמדיק מד"א, כשבמשך כל התהליך הנבדק יישאר ברכבו ולאחר מכן ייסע חזרה ישירות לביתו.

העמדה הראשונה הוקמה בתל אביב ותפעל החל ממחר (רביעי), ובהמשך יצטרפו אליה חמש עמדות נוספות בחיפה, ירושלים, פתח תקווה, ראשון לציון ובאר שבע. המתחמים יפעלו 24 שעות ביממה וימוקמו באזורים פתוחים, דוגמת חניונים וחניית מגרשי כדורגל, שיאפשרו לנהגים נסיעה רצופה.

היום, בתום מכרז מהיר של משרד הבריאות, נבחרה חברת שיאון מדיקל להקים בארץ קו לייצור מסכות מדגם​ N95. החברה התחייבה להעמיד לטובת המדינה קו ייצור עובד, שיהיה מסוגל לספק בתפוקה מלאה כשתי מיליון מסכות​ N95​ בחודש. הייצור יחל בחודש בא, ובתחילת חודש מאי המסיכות הראשונות יסופקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully