וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו עובדים יישארו בבית ומי זכאי למענקים? כל מגבלות הקורונה החדשות

סגר מקומי, תקנות לשעת חירום והשבתה חלקית של כוח העבודה הם רק חלק מהצעדים שעליהם הכריזו נתניהו וכחלון כחלק מהמלחמה בהתפשטות הנגיף. מי ייצאו לחופשה ללא תשלום, אילו מענקים יינתנו לבעלי העסקים ומה צפויים להיות הצעדים הבאים? המדריך המלא

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

עם המשך התפשטות נגיף הקורונה בישראל, שורת הנחיות חדשות הוכרזו הערב (שני) על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. צעדים אלה כוללים החלת מתכונת חירום במשרדי הממשלה והשלטון המקומי וצמצום של כוח העבודה במגזר הפרטי ל-30%, כך שעובדים רבים צפויים להישאר בבית. אלה הפרטים המלאים על המגבלות החדשות.

אילו עובדים במגזר הציבורי ילכו לעבודה ומי יצטרכו לקחת חל"ת?

המגזר הציבורי יעבור למתכונת חירום שבמסגרתה תתקיים עבודה במתכונת מצומצמת. ב-24 השעות הקרובות, כל מנכ"ל משרד ממשלתי יודיע אילו עובדים צפויים להגיע לעבודה, מי צפויים לעבוד מהבית ומי יצאו לחל"ת (חופשה ללא תשלום).

הנחיה זו כוללת צמצום של 80% מהכוח העבודה, הכולל 35 אלף עובדים, והיא צפויה להיכנס לתוקף ביום רביעי בבוקר. היא כוללת גם את עובדי השלטון המקומי. אותם עובדים צפויים לצאת לחופשה על חשבון ימי החופשה השנתיים שהם צברו.

נהג אוטובוס מתגונן עם מסכה מנגיף הקורונה בירושלים 16 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
התחבורה הציבורית ממשיכה לפעול, עם שינויים. נהג אוטובוס עם מסכה/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מהי המגבלה על העובדים במגזר הפרטי?

ראש הממשלה הנחה להגביל את כוח העבודה ל-30% במגזר העובדים, או שמונה עובדים בכל רגע נתון במקום העבודה. לצד זאת, דרישה זו איננה מופנית לעסקים של עשרה עובדים ומטה, שיכולים לעבוד כרגיל בתנאי שישמרו על כללי ההפרדה, הכוללים מרווח של שני מטרים בין אדם לאדם. בתמורה, התחייבו ראשי המגזר הפרטי שלא לפתוח בצעדי פיטורים.

אילו שירותים חיוניים יישארו במתכונת מלאה?

סופרים, מרכולים, בנקים, כספומטים, בתי מרקחת, שירותי בטחון, אבטחה, מוסדות רווחה ושירותים נוספים המפורטים באתר משרד האוצר.

האם יהיו שינויים בתחבורה הציבורית?

אין הנחיות משמעותיות לגבי התחבורה הציבורית בישראל, מלבד שינויים מסוימים. הרכבות והאוטובוסים ימשיכו לעבוד כרגיל, אך יצומצמו חלק מהקווים. קווי התחבורה אל מרכזי התעסוקה, מרכזי קניות המזון והמרכזים הרפואיים - ימשיכו לפעול. לעומת זאת, קווי התחבורה אל מקומות הבילוי, קווי הלילה, וכן קווי הסטודנטים והתלמידים - יבוטלו. תחנות עצירה יבוטלו במקומות שאינם חיוניים. בכל העת תיערך בחינה של השימוש וצרכי הנוסעים.

בנוסף לכך, יופסק לחלוטין התשלום לנהג באוטובוסים. ציבור הנוסעים נדרש לרכוש ולהטעין את כרטיסי הרב-קו לפני העלייה לאוטובוסים. את כרטיסי הרב-קו ניתן להטעין באינטרנט בעזרת קורא כרטיסים, בטלפון הנייד בטלפונים התומכים, במכונות האוטומטיות, ובאלפי נקודות הטענה ברחבי הארץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את ההנחיות החדשות נגד הקורונה ב-16 מרץ 2020. עמוס בן גרשום לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
עדיין לא סגר כללי. נתניהו מציג את ההנחיות החדשות/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום לע"מ

מהם התנאים לקבלת דמי אבטלה ועל כמה הם עומדים?

עד היום קבלת דמי אבטלה הייתה מותנית בתקופת אכשרה של 12 חודשים, אך השר כחלון הודיע כי תקופת הזמן תצומצם לחצי שנה. כלומר, כל מי שעבד במשך שישה חודשים במקום עבודתו ויצא לחופשה ללא תשלום, יוכל לקבל דמי אבטלה. הסכום מוערך ב-75% מהשכר הממוצע במשק.

על פי שירות התעסוקה, מתחילת חודש מרץ נרשמו באתר שירות התעסוקה 46,585 אנשים, ורק היום נרשמו 15 אלף אנשים לקבלת דמי אבטלה. על פי הערכות הכלכלנית הראשית, עלות דמי האבטלה שתשלום לאנשים שייקחו חל"ת נאמדת בארבעה מיליארד שקלים למשק.

מהם הצעדים שנועדו לסייע לעסקים קטנים ובינוניים?

החשב הכללי הורה על הקדמת התשלומים לכל הספקים שנתנו שירותים למגזר הציבורי באופן מיידי, כלומר ללא "שוטף פלוס". זאת, במטרה להקל על תזרים המזומנים של בעלי העסקים באופן מיידי.

כמו כן, תשלומי המע"מ, הארנונה, החשמל, המים והביטוח הלאומי לעסקים נדחו עד סוף חודש אפריל. חסרת החשמל תתחשב אף באנשים פרטיים המתקשים לשלם את חשבון החשמל.

אילו מענקים יינתנו לעסקים?

במסגרת הדיונים בין משרד האוצר למגזר העסקי, גיבשו הצדדים חבילת סיוע למשק כדי להקל על נפגעי משבר הקורונה. על פי שר האוצר, המדינה תעניק מענק סיוע לעצמאים של עד 6,000 שקלים למי שיוכיחו הפסדים כחלק מירידת הפעילות המשקית. צעדים אלו צפויים להינתן עד לחג הפסח.

בנוסף לכך, קרן הלוואות בסך שמונה מיליארד שקלים תועמד לטובת עסקים, על מנת לתת הלוואה בערבות המדינה בסך 85%, לצד 10% מצד הלווה ו-5% מצד הבנק. שר האוצר הסביר כי הבנקים ריככו את הביורוקרטיה הקשה שהייתה כרוכה בלקיחת הלוואה מסוג זה. כמו כן, הוא הודיע כי הוקצו חמישה מיליארד שקלים נוספים כדי להצמיח את המשק. פרטי החבילה צפויים להתגבש בימים הקרובים.

מעבדות הקורונה של המרכז רפואי העמק 16 במרץ 2020. דוברות המרכז הרפואי העמק, אתר רשמי
תקנים יתוגברו. מעבדת הקורונה של המרכז הרפואי העמק/אתר רשמי, דוברות המרכז הרפואי העמק

כיצד מתכוונים בממשלה להרחיב את שירותי הבריאות?

כחלק מהתכנית למלחמה במגיפה, הודיע ראש הממשלה על הגדלת מלאי החירום והתרופות, הכוללת רכש של מסכות, ציוד מגן ומכונות הנשמה. יבוצעו תהליכי בינוי ופיתוח שיאפשרו תוספת של אלף מיטות לחולי הקורונה. כמו כן, יתוגבר מערך המעבדות ומד"א על מנת לאתר את החולים ולהגדיל את מספר הבדיקות.

בנוסף לצעדים אלה, יוקמו מתחמי בידוד בבתי החולים הגריאטריים ויבוצע רכש ממשלתי של חדרי מלון בפריסה ארצית לאנשים המחויבים בבידוד. התכנית למאבק במגפה כוללת גם הגדלה של התקנים במערכת הבריאות: 600 תקני אחיות, 200 תקני רופאים, 250 עובדי אחזקה במערך האשפוז, תגבור אלפי סטודנטים לסיעוד ולרפואה לפי צורך. במקביל, תתקיים הסברה באמצעות קמפיינים והפעלת מוקדים ויימשכו המאמצים למציאת חיסון.

מהי משמעות הסגר המקומי?

לדברי ראש הממשלה, סגר מקומי יוטל בערים או במקומות שבהם ישנה התפרצות של המחלה כדי לשמור על בריאות הציבור. כך למשל, היום ביקשו במשטרה להחיל סגר מקומי על קריית יערים, בשל מספר האנשים הגבוה ביישוב שנמצאים בבידוד או חלו בנגיף.

אינפו טבלת סימפטומים של נגיף הקורונה. 9 במרץ 2020. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
הסימפטומים של נגיף הקורונה/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

איזה שימוש ייעשה בצעדים הדיגיטליים כדי להיאבק בקורונה?

ראש הממשלה הודיע כי הלילה תאשר הממשלה תקנות לשעת חירום, שיאפשרו שימוש בצעדים דיגיטליים למלחמה בקורונה למשך 30 יום. לדבריו, צעדים אלה יאפשרו לאתר את מיקום החולים ובכך לעצור את התפשטות הנגיף?

אילו עוד פעילויות הופסקו עד כה, ומתי הן צפויות לשוב לשגרה?

עד כה הכריז משרד הבריאות כי מי ששב מחו"ל צריך להיכנס לבידוד בן 14 יום והחמיר מדי כמה ימים את ההגבלות על התקהלות. הצעדים הללו לא צפויים להתבטל בקרוב, וכפי שנעשה הערב - הם צפויים אף להחמיר. עם זאת, בריאיון שהעניק המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו לוואלה! NEWS, אמר בהתייחס להגבלת הבידוד כי "זה יכול להמשיך הרבה זמן. זה יכול להימשך עוד שבועיים או עוד חודשיים. צריך לראות מתי עוברים לשלב שזה לא אפקטיבי (חובת הבידוד לשבים מחו"ל - ב"א). באיזשהו שלב זה יהפוך להיות לא אפקטיבי".

שתי נשים עם מסכות הולכות ברחובות תל אביב, 15 במרץ 2020. AP
הצעדים החדשים נועדו למנוע הגעה למצב דומה לאירופה. נשים עם מסכות בתל אביב/AP

מהם הצעדים הבאים שנשקלים כדי להתמודד עם המשבר?

השלב האפשרי הבא הוא הגבלה של התחבורה הציבורית, בין אם בביטול קווי תחבורה ובין אם בהגבלת נוסעים. בנוסף לכך, ייתכן שתיאסר כל התכנסות, גם כזו הכוללת פחות מעשרה אנשים. בנוסף לכך, עשויות להתקבל החלטות על סגירת עסקים נוספים שאינם חיוניים - גם כאלה השומרים על הפרדה של שני מטרים בין העובדים.

מה עומד מאחורי ההנחיות החדשות?

אם ההגבלות היו תלויות בידי משרד הבריאות בלבד, הן היו מחמירות אף יותר. המטרה העליונה של בכירי המשרד היא למנוע את התפשטות המחלה בקהילה, והצעדים החדשים נועדו למנוע הגעה למצב דומה של מדינות אירופה שאיבדו שליטה על קצב התחלואה, כיוון שלא נקטו בצעדים דומים בשלבים מוקדמים. בנוסף, מעצם העובדה שלמשרד אין את האמצעים לבדיקה נרחבת של קורונה בקהילה - ההגבלות בהן הוא נוקט הן האמצעי הכמעט יחידי שלו למנוע הדבקה נרחבת.

האם יוטל סגר כללי?

סביר כי סגר כללי מעין זה שננקט בסין ובאיטליה יינקט בישראל בהמשך - בהתייחס לקצב התחלואה ולהתפשטות הנגיף. עם זאת, ככל שיתגברו ההגבלות וייסגרו יותר ויותר בתי עסק ויאסרו ההתקהלויות - הן יהפכו לסגר דה-פקטו, שכן לא תהיה סיבה לצאת מסביבת הבית.

(עדכון ראשון 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully