וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: יאושרו תקנות לשעת חירום, מקומות עבודה - במתכונת מצומצמת

במסגרת ההנחיות החדשות, המגזר הציבורי יועבר למתכונת חירום כך שהעובדים ייצאו לחופשה מוקדמת. עסקים במגזר הפרטי יצמצמו את העובדים ב-70%. הממשלה תאשר תקנות לשימוש בצעדים דיגיטליים לאיתור חולים. סגר מקומי יוטל על מוקדי ההתפשטות. שינויים יחולו בתחבורה הציבורית

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שני) על החמרת המגבלות כחלק מהמאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, ובראשן צמצום מספר העובדים במקומות העבודה ואישור תקנות לשעת חירום. בהצהרה משותפת עם שר האוצר משה כחלון, נתניהו הודיע כי המגזר הציבורי יועבר למתכונת חירום, המגזר הפרטי יצמצם את עובדיו ב-70% והשירותים החיוניים ימשיכו להתקיים במתכונת מלאה.

"איננו נועלים את האנשים בבתים, אני לא מכריז על הסגר כללי, ומקווה שלא נגיע לזה", הבהיר נתניהו. "כן נפעיל סגר מקומי במקומות של התפרצות המחלה כדי לשמור על בריאות הציבור".

הערב, הממשלה תאשר תקנות לשעת חירום למשך 30 יום, שיאפשרו שימוש בצעדים דיגיטליים למלחמה בקורונה. לדברי נתניהו, "הן יאפשרו לנו לאתר את מיקום החולים ולעצור את התפשטות הנגיף".

לפי ההנחיות החדשות, יצומצם מספר העובדים המגיעים למשרדי הממשלה והשלטון המקומי בכמות משתנה, שיכולה להגיע עד ל-80%. כל מנכ"ל משרד ממשלתי יודיע במהלך 24 השעות הקרובות מי מעובדיו יגיעו לעבודה, מי יעבוד מהבית ומי ייצא לחופשה. המתכונת החדשה תיכנס לתוקף ביום רביעי בבוקר. העובדים שייצאו לחופשה ייצאו לחופשת פסח מוקדמת על חשבון ימי החופשה השנתיים שלהם.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 16 במרץ 2020. עמוס בן גרשום/לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"איננו נועלים את האנשים בבתים". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום/לע"מ

בנוגע למגזר הפרטי, הוחלט כי העסקים יצמצמו את מספר העובדים שלהם ב-70%. "אפשר לעשות את הצמצום הזה במשמרות, בעבודה מהבית או בשיטות אחרות", פירט נתניהו. הוא הסביר כי "יהיו התאמות אחרות בהתאם לתעשיות ספציפיות והן ייקבעו על ידי משרד הבריאות והאוצר במשותף".

נתניהו הדגיש כי דרישה זו איננה מופנית לעסקים הכוללים עשרה עובדים ומטה, שיכולים להמשיך לעבוד כרגיל, בתנאי שישמרו על כללי ההפרדה הנוכחיים העומדים על מרווח של שני מטרים בין אדם לאדם.

כמו כן, שירותים חיוניים ימשיכו לעבוד במתכונת מלאה. השירותים החיוניים, המפורטים באתר משרד האוצר, כוללים בין היתר את מערכת הבריאות, בתי המרקחת, שירותי הביטחון, האבטחה, הכספומטים, מוסדות הרווחה.

גם הסופרים והמרכולים נשארים פתוחים. "אין בעיה של מזון", הדגיש נתניהו. "אין סיבה להתנפל על הסופרים". התחבורה הציבורית ממשיכה לפעול - אך צפויים לחול בה שינויים שיפורטו באתר משרד התחבורה.

על מנת להרחיב את רשת הביטחון הסוציאלית, נתניהו וכחלון הודיעו על הקלה משמעותית בזכאות לדמי אבטלה, הסכמות בין ארגוני העובדים והמעסיקים על אי-פיטורים בתקופה הקרובה, מענק מיוחד למפוטרים, רישום דיגיטלי לשירות התעסוקה ללא התייצבות פיזית ותכנית לשיפור ההכשרה המקצועית להשתלבות מהירה בשוק העבודה.

במקביל, הוכרזו שורת צעדים כדי לסייע לעסקים ולעצמאיים, בהם הקדמת תשלומים לספקי הממשלה, הארכה בהעברת המע"מ לקופת המדינה, פריסת תשלומי ביטוח לאומי, דחיית תשלומי חובה לעצמאיים, דחיית תשלומי ארנונה עסקית ומענק מיוחד לעצמאיים הצפויים להפסדים.

נתניהו הוסיף כי "יש עלייה מתונה בתחלואה ואנחנו עושים הכול כדי שתישאר בשליטה. מדינת ישראל ממשיכה להקדים את רוב העולם בצעדים נחושים בשיתוף פעולה שלכם, אזרחי ישראל. בימים אלה, אנחנו לא יכולים להתחבק, ללחוץ ידיים, אבל אנחנו אוהבים זה את זה, ודואגים זה לזה. אני מכיר את העם שלנו ואת הכוחות העצומים שטמונים בו. השותפות האיתנה בין הממשלה והאזרחים היא מקום כביר של כוח במאבק במגפת הקורונה. יחד נעמוד ויחד בעזרת השם ננצח במאבק הזה, גם אם זה ייקח זמן".

חמישה מיליארד שקלים יוקצו למשק, ישונו התנאים לקבלת דמי אבטלה

ההצהרה נמסרה בתום הדיונים שהתקיימו היום במשרד ראש הממשלה על צמצום מקומות העבודה, הבטחת רשת ביטחון כלכלית לשכירים ולעצמאיים והגבלת התחבורה הציבורית. לקראת האפשרות של הרחבת המגבלות, הורו בנציבות שירות המדינה ובמשרד האוצר למשרדי הממשלה לחלק את העובדים לארבע קבוצות עובדים: עובדים החיוניים לעבודה מהמשרד, עובדים שיכולים לגרום להתפשטות הנגיף, עובדים שיכולים לעבוד מהבית ועובדים שייצאו לחל"ת (חופשה ללא תשלום) ואינם חיוניים.

אחרי נתניהו, כחלון הכריז כי בכוונתו להקצות חמישה מיליארד שקלים עבור מנועי צמיחה למשק. "לפנינו אתגרים שלא הכרנו בעבר, אתגרים בריאותיים וכלכליים חסרי תקדים", אמר כחלון. "אנחנו עם שיודע להתאחד, לעבור משברים ועברנו משברים בעבר. יש לנו מערכת בריאות מצוינת, כלכלה חזקה ואיתנה, והכי חשוב יש לנו חוסן ציבורי מהטובים שיש בעולם".

שר האוצר, משה כחלון במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 16 במרץ 2020. -, מערכת וואלה!
הכריז על שורת צעדים כדי לסייע לעסקים. כחלון, היום/מערכת וואלה!, -

שר האוצר ציין כי ההחלטות התקבלו בעקבות סיכומים עם ראשי הארגונים, עם ההסתדרות, המעסיקים, המגזר העסקי והתעשיינים. לדבריו, בשבועות הקרובים יתקיימו ישיבות עם ארגוני העובדים והמגזר הפרטי כדי לגבש צעדים נוספים. בנוגע למגזר העסקי הוא אמר כי "אנחנו ערים לקשיים ולבעיות שנוצרו עקב המשבר הזה. אנחנו יודעים שמצפים לו אתגרים נוספים לא פשוטים".

הוא הבהיר כי בהמשך, עובדים שייצאו לחופשה ללא תשלום יקבלו "דמי אבטלה בתנאים משופרים. לדבריו, "עד היום, על מנת לקבל זכאות לדמי אבטלה, היית צריך לצבור 12 חודשי עבודה. בגלל המשבר המיוחד הזה, אנחנו מורידים את הזכות לשישה חודשים".

הנחיות משרד הבריאות לשטיפת ידיים נכונה. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
הנחיות משרד הבריאות לשטיפת ידיים נכונה/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

כמו כן, הוא הודיע כי "אנחנו מקדמים את התשלומים לכל הספקים", כדי להקל את תזרים הכסף לעסקים הקטנים ולעצמאיים. לדבריו, העברת המע"מ תידחה עד סוף אפריל, תשלומי החובה לעסקים הקטנים והבינוניים יידחו בחודש ועיריות חלשות שייתקלו בבעיות יוכלו לקבל עזרה. תשלומי המים, הביטוח הלאומי וחברת החשמל יגלו גמישות לגבי מי שאינם יכולים לשלם אותם.

התקנות לשעת חירום - ללא פיקוח של הכנסת או שקיפות

התקנות לשעת חירום, שיאפשרו שימוש באמצעים דיגיטליים, יאושרו ללא פיקוח של הכנסת או של הציבור, לאחר שמוקדם יותר היום הובאו התקנות לאישור ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון אך יו"ר הוועדה, ח"כ גבי אשכנזי, סירב לאשר אותן ללא דיון, ועם השבעת הכנסת ה-23 הוועדה שבראשה הוא עומד סיימה את תפקידה.

אשכנזי פנה לאדלשטיין בבקשה להאריך את תוקפה של הועדה אחרי השבעת הכנסת החדשה כדי שיוכל להמשיך לדון בנושא בצורה מעמיקה, אך יו"ר הכנסת סרב בטענה כי מדובר במהלך לא חוקי. הממשלה קיימה שני דיונים בנושא, כל אחד מהם נמשך כשש שעות, והערב נתניהו החליט לא להמתין להקמתה מחדש של ועדת החוץ והביטחון, אלא לאשר את התקנות בממשלה. המשמעות היא המהלך יקודם ללא פיקוח של הכנסת או שקיפות מול הציבור בישראל.

הממשלה אישרה כבר אתמול בערב את המהלך, אך הביאה את התקנות לאישור ועדת החוץ והביטחון רק בשעה 13:00 בצהריים, שלוש שעות בלבד לפני שהיא מתפזרת בעקבות השבעת הכנסת ה-23. גורמים בכנסת טענו כי "היה ניתן להביא את זה בשעות הבוקר המוקדמות, לנהל דיון מעמיק ולאשר את התקנות לשעת חירום תחת פיקוח הדוק של ועדת החוץ והביטחון. התקנות כעת יאושרו ללא פיקוח".

נהג אוטובוס מתגונן עם מסכה מנגיף הקורונה בירושלים 16 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
נהג אוטובוס עם מסכה/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

לפי הערכת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, הצעדים החדשים שהוכרזו צפויים להביא לירידה בתוצר המוערכת ב-25 מיליארד שקלים. הכלכלנית הראשית מעריכה כי הירידה בתוצר כתוצאה מהצעדים שהוכרזה, לצד השפעת הכלכלה העולמית על המשק העולמי בשנת 2020, צפויה לעמוד על כ-20 מיליארד שקלים, המהווים כ-1.4% מהתוצר.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד צפוי לחתום על הסכם עם הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר-נתן להסדרת העסקת עובדי המגזר הציבורי, לרבות יציאתם לחופשה על חשבון ימי החופשה שלהם. לטענת בר-דוד, "ההסכם לעת חירום הוא דוגמה לאחריות הלאומית ולסולידריות החברתית שמפגינים העובדים. הסכם זה מתחשב באילוצי השעה ומסדיר פתרון הוגן, הן כלפי העובדים והן כלפי המדינה כמעסיקה". כמו כן, יו"ר מרכז השלטון חיים ביבס המקומי יכנס הערכת מצב של ראשי הרשויות כדי לבחון את ההיערכות הנדרשת.

אינפו טבלת סימפטומים של נגיף הקורונה. 9 במרץ 2020. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
אינפו טבלת סימפטומים של נגיף הקורונה. 9 במרץ 2020/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

במשרד הבריאות הודיעו היום כי מספר הנדבקים בקורונה בישראל עלה ל-298. עד כה, ההגבלות שעליהן הודיעה הממשלה כללו השבתת לימודים, סגירת בתי קפה, מסעדות ומקומות ובילוי ואיסור על התכנסויות של יותר מעשרה בני אדם. בעקבות ההנחיות, נרשמו בשירות התעסוקה 54,668 בני אדם מתחילת חודש מרץ כדי לקבל דמי אבטלה. היום בלבד נרשמו 15 אלף בני אדם בשירות התעסוקה.

פיקוד העורף: ערוכים לפתיחת "מלונות הקורונה"

בנוסף לצעדים אלה, רשת מלונות דן צפויים לקלוט חולים בנגיף הקורונה שמצבם קל. מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, אמר כי "אנחנו ערוכים לפתוח מחר" את מלון דן פנורמה בתל אביב ואת מלון הייאט (דן ירושלים), והם צפויים להיפתח לקליטת חולים ביום רביעי הקרוב. לפי דרעי, ישוכנו בהם "נדבקים או נשאים שלא מרגישים בעיות מיוחדות ויש לבודד אותם מהמשפחה".

דרעי הוסיף כי "אבטחת המלונות תהיה על בסיס המלון עצמו. אנחנו בתיאום עם משטרת ישראל לשמירה על הסדר, במידה שיידרש. משרד הבריאות אחראי באמצעות קופות החולים למתן שירותי רפואה".

עוד הודיע מפקד פיקוד העורף כי גויסו 1,300 חיילי לדבריו, "כרגע קיבלנו אישור של עד 2,000 איש לגיוס מילואים. המספרים כרגע עומדים על 300 איש במוקדי מד"א ועוד אלף למשימות פקע"ר (פיקוד העורף)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully