וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים בארה"ב החלו בניסוי ראשון בחיסון לנגיף הקורונה

16.3.2020 / 21:05

במרכז מחקר בסיאטל ניתנו הזריקות הניסיוניות, בתקווה לפיתוח חיסון - שיהיה נגיש לציבור רק בתוך שנה עד שנה וחצי, לכל המוקדם. "הזדמנות לעשות משהו", אמרה המתנדבת הראשונה

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מדענים אמריקנים החלו היום (שני) בניסוי ראשון של חיסון לנגיף הקורונה על בני אדם, במסגרת המרדף העולמי אחר אמצעים להתגוננות מפני הנגיף, בזמן שהמגיפה ממשיכה להתפשט.

עם זריקה זהירה לזרוע של מתנדבת בריאה, החל השלב הראשון במחקר במכון קייזר בסיאטל סביב חיסון אפשרי לקוביד-19, שפותח בזמן שיא מאז שהתפרץ לראשונה בסין ומשם פשה בכל חלקי תבל.
"אנחנו צוות נגיף הקורונה", אמרה החוקרת הבכירה ד"ר ליסה ג'קסון עם תחילת הניסוי. "כל אחד רוצה לעשות מה שהוא יכול במצב החירום הזה".

סוכנות הידיעות אי-פי צפתה במשתתפת הראשונה בניסוי, מנהלת תפעול בחברת הייטק קטנה, כשהיא קיבלה את הזריקה בחדר הניסוי. כמה אנשים אחרים היו בתור לניסוי, שבמהלכו יקבלו 45 מתנדבים שתי זריקות, בהפרש של חודש.

"כולנו מרגישים כל כך לא מועילים. זאת הזדמנות מדהימה עבורי לעשות משהו", אמרה ג'ניפר הולר, בת 43, מסיאטל. היא אם לשני נערים, שחושבים שזה "מגניב" שהיא משתתפת במחקר.

אישה מקבלת זריקה ניסיונית שכוללת חיסון לנגיף הקורונה באחד מבתי החולים בסיאטל 16 במרץ 2020. AP
הילדים שלה חושבים שזה "מגניב". ג'קסון/AP

ציון הדרך היום הוא רק ההתחלה בסדרת מחקרים באנשים, שיצטרכו להוכיח שהזריקות בטוחות ויכולות לעבוד. עם זאת, אפילו אם המחקר יצלח, ד"ר אנתוני פאוצ'י מהמכון לבריאות לאומי הסביר כי חיסון לא יהיה זמין לשימוש נרחב אלא בעוד שנה עד שנה וחצי. זה עדיין משמעותי אם הנגיף יהיה איום ארוך-טווח.

החיסון הניסיוני, ששמו mRNA-1273, פותח על ידי המכון ועל ידי חברת הביוטכנולוגיה "מודרנה" שבסיסה במסצ'וסטס. אף אחד מהמתנדבים לא יכול להידבק משום שבזריקות אין את הווירוס עצמו.
זה אל החיסון היחיד שבקנה. עשרות קבוצות מחקר ברחבי העולם במרוץ אחרי השעון, וחיסון אחר, שמפותח על ידי Inovio Pharmaceuticals, צפוי לצאת לדרך בחודש הבא בארצות הברית, בסין ובקוריאה הדרומית.

עוד בוואלה!

"כמו במלחמה": ניו יורק סוגרת את בתי הספר והמסעדות בגלל הקורונה

לכתבה המלאה

הנגיף, שמוגדר מגיפה עולמית על ידי ארגון הבריאות העולמי, גרם למותם של יותר מ-6,500 בני אדם. קרוב ל-170 אלף נדבקו. הוא שינה את החיים הכלכליים והחברתיים בעולם מאז שהופיע לראשונה בסין בדצמבר, כשחלקים נרחבים בעולם משביתים עסקים ולימודים, מגבילים את תנועת האזרחים, מבטלים אירועי תרבות וספורט ומעודדים את התושבים להישאר בבתים ולהימנע ממגע.

תחילתו של מחקר בבני אדם היא לרוב אירוע מרגש עבור מדענים, אך ג'קסון אמרה כי הצוות שלה "מותש". הם עבדו לילות כימים בהכנת הניסוי לאור הפגיעה הקשה והמוקדמת בארצות הברית. עם זאת, היא אמרה כי "לעבור מחוסר הידיעה שהווירוס נמצא שם ועד לניסוי בחיסון כלשהו" בתוך חודשיים זה חסר תקדים.

חלק מהמתנדבים שנבחרו בקפידה לניסוי, בני 18 עד 55, יקבלו מנות גדולות יותר מאחרים כדי לבחון עד כמה חזקים צריכים להיות החיסונים. המדענים יבחנו את תופעות הלוואי ויקחו דגימות דם כדי לבדוק אם החיסון יעורר את המערכת החיסונית ויחפשו רמזים מעודדים כמו שנמצאו מוקדם יותר על ידי המכון לבריאות לאומי בעכברים שחוסנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully