וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להתחייבויות וללא פיקוח: הממשלה אישרה מעקב טכנולוגי מחמיר אחרי חולי קורונה

התקנות לשעת חירום, שיאפשרו בין היתר שימוש באמצעים דיגיטליים לצורך אכיפת בידוד, אושרו פה אחד וללא פיקוח של הכנסת. זאת, למרות שנטען כי הכוונה היא לאשר אותן לטובת מעקב אחר אזרחים שנחשפו לנגיף בלבד

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

הממשלה אישרה הלילה (שלישי) את התקנות לשעת חירום, שמאפשרות בין היתר שימוש באמצעים דיגיטליים למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. חברי הממשלה אישרו שתי תקנות חירום נפרדות לעניין מעקבים סלולריים - הראשונה מאפשרת למשטרה לקבל נתוני תקשורת סלולריים של אדם לצורך אכיפת הבידוד - וזאת בניגוד להתחייבויות שנשמעו בימים האחרונים. קבלת הנתונים תתאפשר באישור קצין משטרה, וללא צו שופט. מדובר במעין הרחבה, באמצעות תקנה, של "חוק נתוני תקשורת" משנת 2007, שכונה בזמנו "חוק האח הגדול" ועורר התנגדות רבה עם חקיקתו.

התקנה השנייה נוגעת להפעלת השב"כ לצורך המאבק בקורונה. היא מאשרת לשירות לקבל מידע סלולרי כדי לבדוק בדיוק מה היה מסלולו של החולה ב-14 הימים שקדמו לאבחונו. בימים האחרונים טענו גורמים משפטיים בכירים כי פעולה זו תיעשה בידי המשטרה, ולא שב"כ, אולם התקנה החדשה מסמיכה את השירות לכך. בנוסף הוסמך השירות לזהות באמצעות המידע הסלולרי אנשים שבאו במגע קרוב עם החולה. כלומר, יופקו איכוני טלפון לא רק של החולה הספציפי, אלא גם של כל מי שהיה בסביבתו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 16 במרץ 2020. -, מערכת וואלה!
לא המתין להקמת ועדה חדשה. נתניהו במהלך הצהרתו, אמש/מערכת וואלה!, -

תוקף התקנה הנוגעת לשב"כ הוא 14 יום, וכשיפוגו אמור השירות למחוק את המידע שהופק. עם זאת, למשרד הבריאות הותר לשמור את המידע ל-60 ימים נוספים לצורך ביצוע תחקירים פנימיים. התקנה שמאשרת למשטרה להשתמש בנתונים סלולריים לאכיפת בידוד אינה כוללת מגבלת זמן. התקנות אוסרות על שימוש במידע שיופק לכל מטרה אחרת, וכוללות עונש של עד שלוש שנות מאסר על שימוש במידע למטרה אחרת.

ההחלטה התקבלה פה אחד בישיבת ממשלה טלפונית, בהשתתפות הייעוץ המשפטי לממשלה. המשמעות היא שמעקב אחר חולי קורונה ואזרחים שנמצאים בבידוד, שטומן בחובו פגיעה קשה בפרטיות האזרחים - אושר ללא פיקוח של הכנסת או הציבור.

תקנות החירום שאישרה הממשלה למעקב אחר חולי קורונה, 17 במרץ 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
תקנות החירום שאושרו הלילה על ידי הממשלה/אתר רשמי, אתר רשמי

התקנות החדשות סותרות לכאורה הכחשות שונות שניתנו בימים האחרונים. כך, אמר שלשום גורם משטרתי: "אנחנו לא מתכוונים לבלוש אחרי אנשים ולא מתכוונים לאכן אותם באמצעות הסלולר", ואילו אתמול אמר גורם משפטי בכיר כי לא אושרה אכיפת בידוד באמצעים טכנולוגיים. עם זאת, כעת מתברר כי לא אושר להפעיל את השב"כ למטרה זו - אך הוא כן ייעשה בידי המשטרה.

ראש השב"כ נדב ארגמן הבהיר הבוקר כי "שב"כ לא יעסוק בשום שלב באכיפה או פיקוח על חייבים בבידוד. הסיוע הטכנולוגי שנתבקש השב"כ לספק למשרד הבריאות, נועד לתכלית אחת בלבד - הצלת חיי אדם".

נוהלי המעקב הובאו לאישור הוועדה רק אתמול בשעה 13:00, שלוש שעות בלבד לפני שהיא התפזרה בשל השבעת הכנסת ה-23. יו"ר ועדת המשנה לשירותים חשאיים של הכנסת, ח"כ גבי אשכנזי, סירב לאשר אותם ללא דיון ופנה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בבקשה להאריך את תוקפה של הוועדה גם אחרי השבעת הכנסת החדשה, כדי שיוכל להמשיך לדון בנושא בצורה מעמיקה. אדלשטיין סירב, בנימוק שהחוק לא מאפשר זאת, ועם השבעת הכנסת החדשה הוועדה סיימה את תפקידה והתפזרה.

(עדכון ראשון: 22:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully