וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בקורונה: הממשלה אישרה את השימוש באיכונים סלולריים

15.3.2020 / 20:29

המשטרה תבצע בדיקה בטלפונים של החולים בנגיף כדי לבדוק היכן היו, בלי הסכמתם וללא צורך בצו מבית המשפט. במקביל, שב"כ ינסה לאתר באמצעות האיכונים אנשים שהיו בסמיכות לחולה ויעביר את המידע למשרד הבריאות - שיודיע להם כי עליהם להיכנס לבידוד

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

הממשלה אישרה הערב (ראשון) את השימוש באיכונים סלולריים למאבק בקורונה. לדברי גורמים בכירים במשרד המשפטים, על פי המתווה שאושר, תיעשה גם בדיקה לאחור של מסלולי החולים המאומתים באמצעות מכשיריהם הסלולריים וגם בדיקה שתנסה לאתר אנשים שהיו בסביבתם ואולי נדבקו.

במעגל הראשון, שיתבצע על ידי המשטרה, החולים יתבקשו לאשר את הבדיקה בסלולרי שלהם כדי לבדוק היכן היו - במקום התשאול שנערך היום על ידי איש צוות רפואי. בנסיבות מסוימות, בדיקת האיכונים הסלולריים תוכל להיעשות גם ללא הסכמת החולה, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים. הבדיקה, גם ללא הסכמת החולה, תיעשה ללא צו מבית המשפט.

במעגל השני השב"כ ייכנס לתמונה, ויבצע איכון "הפוך". כלומר, במקום לבדוק מסלול של חולה מוכר, ינסו לאתר באמצעות איכונים סלולריים אנשים שהיו בסמיכות לחולה. המידע יועבר למשרד הבריאות, שישלח הודעה לאותם אנשים שצריכים להיכנס לבידוד.

המטרה היא לצמצם את פרק הזמן שבו אנשים ששהו ליד חולה קורונה לא יודעים כי עליהם להיכנס לבידוד, ועשויים להדביק אנשים נוספים - מה שיוכל להציל חיים. לצד זאת, אמר גורם המשפטי, התקבלה החלטה עקרונית לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בפרטיות.

מחלקת חולי הקורונה בבית החולים בלינסון, פתח תקווה 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
המטרה - הצלת חיים/ראובן קסטרו

על פי גורמים במשרד המשפטים, המהלך מוצדק על ידי סעיף בחוק השב"כ שמאפשר להפעיל את השירות לא רק לצרכי מלחמה בטרור, אלא גם "לצורך פעילות בתחום אחר שקבעה הממשלה, באישור ועדת הכנסת לענייני השירות, שנועדה לשמור ולקדם אינטרסים ממלכתיים חיוניים לביטחון הלאומי של המדינה".

על פי נוהל העבודה שמתגבש במשרד המשפטים מול השב"כ והמשטרה, המידע שיתקבל באמצעות איכונים יועבר למשרד הבריאות ולא יישמר בידי שב"כ. רק בעלי תפקידים ספציפיים במשרד הבריאות יוסמכו לעיין במידע, ויוגדר כי כל שימוש במידע מלבד לצרכי אזהרת אותם אנשים יהיה עבירה פלילית. במשרד הבריאות ביקשו לעשות שימוש בכלי מעקב גם לצורך אכיפת בידוד - אולם במשרד המשפטים סירבו.

אדם מתגונן עם מסכה מנגיף הקורונה בשוק מחנה יהודה, ירושלים 15 במרץ 2020. נתי שוחט, פלאש 90, פלאש 90
אדם מתגונן עם מסיכה בשוק מחנה יהודה בירושלים, היום/פלאש 90, נתי שוחט, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין אתמול כי האמצעים בהם ייעשה שימוש בישראל כבר נוסו בטייוואן וסייעו בבלימת הנגיף שם. עם זאת, גורמים משפטיים הביעו חשש כי המהלך יפגע בזכות לפרטיות. ראש הממשלה לא הסתפק בנוסח המקורי של ההחלטה וביקש להטיל סייגים רבים מאוד כדי לצמצם את היקף המידע, את היקף הנחשפים לו ולהבטיח שלא יעשה במידע זה שום שימוש זולת למאבק במגיפת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully