וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בקורונה: המדינה מתכוונת להפעיל מעקבים באמצעות איכוני סלולר

ראש הממשלה אמר כי המדינה מתכוונת להשתמש בשורת אמצעים, שעד היום למאבק בטרור, כדי להילחם בנגיף. היועמ"ש אישר את השימוש תוך הטלת מגבלות, ובהמשך הוא יובא לאישור הממשלה. יעלון: "ניצול ציני של המשבר לצרכים פוליטיים על ידי נאשם לפני משפט"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

המדינה מתכוונת להשתמש במעקב באמצעות איכוני טלפונים סלולריים כדי להיאבק בקורונה. במשרד המשפטים סירבו הערב (שבת) להתייחס לאמצעים הטכנולוגיים שיופעלו. מהמשרד נמסר כי "העניינים נבחנו במישור המשפטי וחוות הדעת שלנו תועבר לשב"כ ותובא מחר בפני הממשלה". גורם במשטרה אמר כי "אנחנו לא מתכוונים לבלוש אחרי אנשים ולא מתכוונים לאכן אותם באמצעות הסלולר".

תגובתם באה ברקע הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו מפעילים את כל האמצעים שבידנו". הוא הסביר כי "מחר בממשלה נקבל החלטה על שימוש באמצעים טכנולוגיים שנועדו למאבק בטרור. נמנעתי להפעיל את האמצעים האלה בתוך הציבור האזרחי אבל אין ברירה". לדבריו, באמצעים הללו ייעשה שימוש לאיתור חולים המפרים צו בידוד, וכן לאיתור נדבקים. "לצורך כך, ביקשתי הסכמה של משרד המשפטים. יש פה פגיעה מסוימת בפרטיות כדי לבדוק עם מי האנשים באו במגע". ואכן, מדובר באמצעים שפגיעתם בפרטיות חמורה ביותר.

היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא תל השומר, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
יחידת הבידוד בבית החולים שיבא תל השומר/ראובן קסטרו

נתניהו הזכיר כי האמצעים המדוברים כבר נוסו בטייוואן. מדינת האי הקטנה שהצליחה באופן יחסי עד כה לבלום את התפשטות הקורונה, נקטה באמצעים קיצוניים ודרקוניים כדי לעשות זאת. במאמר שפורסם בתחילת החודש בירחון האיגוד הרפואי האמריקאי (JAMA), מפורטים הצעדים השונים שנקט הממשל. בין היתר מוזכר שם כי ב-29 בינואר החלה הממשלה לעקוב באמצעות טלפונים סלולריים יעודיים אחרי אנשים שהיו אמורים להיות בבידוד.

ככל שאכן מדובר במעקב באמצעות איכונים סלולריים, הוא יכול להיות מופעל בכמה דרכים. הראשונה היא מעקב בזמן אמת כדי לוודא שאותו אדם אכן נשאר במתחם שבו הוא אמור להיות מבודד.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 14 במרץ 2020. -, אתר רשמי
"אנחנו מפעילים את כל האמצעים שבידנו". נתניהו, אתמול/אתר רשמי, -

שון בראיינט, שנכנס לאחרונה מקוריאה הדרומית לטייוואן, סיפר ל"גארדיאן" הבריטי כי הוא הונחה לשהות שבועיים בבידוד. בזמן הזה הוא היה בקשר שוטף עם נציגי המשטרה המקומית, שוידאו כי אכן נשאר בבידוד. כאשר היה צריך לעבור לדירת AirBnB, הם אישרו לו לעשות זאת כל עוד ייסע במונית ולא בתחבורה ציבורית אחרת. במונית זיהתה המערכת כי בראיינט התרחק מהמתחם בו הוא אמור לשהות, והוא קיבל מסרון לפיו אם לא יחזור מיד - יוטל עליו קנס. שיחת טלפון לנציג המשטרה הסדירה את העניין, אך עבור אחרים העניין הסתיים רע: ב-7 בפברואר זוג שהפר את תנאי הבידוד הביתי נקנס ב-10,000 דולר.

באופן תיאורטי, מכיוון שלחברות התקשורת ידועים המיקומים של כלל הטלפונים הסלולריים, ניתן לעשות במאגר גם שימוש "הפוך". כלומר, לאחר שנבדק מסלולו של החולה, אין סיבה שלא ניתן יהיה לבדוק אילו מכשירים סלולריים היו בסביבתו. כך ניתן לשלוח הודעה לכל מי שהיה בסביבת החולה, וגם לגלות אם אנשים מסוימים היו לצדו לאורך זמן. עם זאת, מדובר באמצעי שפגיעתו בפרטיות עצומה, שכן הוא למעשה מאפשר לרשויות להפעיל אמצעי מעקב בצורה גורפת, כנגד כל מי שהיה בסביבת החולה.

נוסעים בנמל התעופה ברחאס, מדריד, ספרד, 12 במרץ 2020. רויטרס
נוסעים בנמל התעופה ברחאס, מדריד/רויטרס

עם זאת, שב"כ טען בהודעתו כי לא ייעשה שימוש ביכולות לאכוף בידוד. "בהמשך לפניית ראש הממשלה ומשרד הבריאות, נבחנת, עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר, האפשרות להסתייע ביכולות טכנולוגיות של שירות הביטחון הכללי, במסגרת המאמץ הלאומי למניעת התפשטות מגיפת הקורונה. יודגש כי בכל מקרה אין הכוונה לעשות שימוש ביכולות האמורות לצורך אכיפה או ניטור של הנחיות בידוד".

לכן, אפשרות נוספת למעקב סלולרי היא בדיקה מדוקדקת לאחור של המסלול שעבר כל חולה. חברות הסלולר שומרות מידע על מיקומו של כל טלפון סלולרי בכל רגע זמן רב לאחור. כיום יכולה המשטרה לקבל את המידע הזה בצו בית משפט, או במקרים בהם הוא דרוש בדחיפות להצלת חיי אדם או למניעת עבירות חמורות.

במשטרה הכחישו כי הם מתכוונים לבלוש אחרי אנשים באמצעות איכון סלולרי, וציינו כי "השימוש באמצעים הטכנולגיים שעליהם דיבר ראש הממשלה לא הוטל על המשטרה".

"נתניהו משתמש בקורונה לצרכים פוליטיים"

מטעמו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט נמסר כי "בהמשך לפניית ראש הממשלה ומשרד הבריאות לשב"כ בנוגע לנקיטת אמצעים שיסייעו לממשלה להתמודד עם נגיף הקורונה, לשם הצלת חיים, בחן היועץ המשפטי לממשלה מספר צעדים שנועדו לסייע לצמצום ולמניעת הדבקה נרחבת ככל הניתן. במסגרת הבחינה המשפטית הוחלט על הטלת מגבלות שונות על האמצעים שיופעלו, לרבות בהיבטים של תקופת הפעלתם, הפיקוח המשפטי על ההפעלה והשימוש הנעשה במידע שנאסף. זאת, במטרה להגיע לנקודת האיזון הנכונה בין האינטרסים החשובים הרלוונטיים. הפעלת האמצעים תובא לאישור הממשלה ובהמשך לכך גם לאישור ועדת הכנסת הרלוונטית".

מספר 3 בכחול לבן, יור תל"ם משה יעלון, התייחס גם הוא להחלטת ראש הממשלה להפעיל את אמצעי הניטור, והביע את התנגדותו לכניסה לממשלת חירום לאומית תחת נתניהו. "מי שביקר אותנו כשהזהרנו מפני הפיכתנו לתורכיה של ארדואן, שיעכל ויפנים את הניצול הציני של משבר הקורונה, לצרכים פוליטיים אישיים, של נאשם לפני משפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully