וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת פנימית במשרד הבריאות: לא נערכנו למיגון צוותי רפואה מפני קורונה

16.3.2020 / 7:21

18 אנשי צוות חלו עד כה בנגיף וכאלפיים נוספים נמצאים בבידוד ביתי. בעקבות המחסור במסיכות, כפפות ולבוש מגן תקף בכיר במשרד הבריאות את ההתנהלות: "למה אין לנו סטוקים? מה עשה המשרד בשנים האחרונות?". יו"ר הסתדרות הרופאים הצטרף לדברים והזהיר: "סכנה לאובדן כוח אדם"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

:

גורם בכיר במשרד הבריאות תוקף בחריפות את המחסור באמצעי מיגון לצוותים הרפואיים בצל ההיערכות למשבר הקורונה. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר הבכיר כי המחסור קיים גם ביחידות רפואיות דוגמת מחלקות גריאטריה, שאינן מטפלות ישירות בחולים פוטנציאליים.

"מאוד מפליא מה עשה משרד הבריאות בשנים האחרונות. אם הוא לא נערך לדברים האלה - אז מה הוא כן עשה?", תהה. "בסדר, אי אפשר לנבא את הקורונה, אבל יודעים שיש פנדמיות, הייתה לא מזמן התפרצות של חצבת. אתה לא חי בעולם שבו אתה יכול להניח הנחת עבודה שלא תתמודד בפני סיטואציות כאלה. למה אין מחסנים למיגונים? למה אין לנו סטוקים? זו שאלה. זו בעיה מאוד גדולה". בצל המחסור, יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר כי שוחח עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, "והוא הבטיח שבקרוב יהיה משלוח של ציוד לכל בתי החולים, ושיש הזמנה גדולה שמגיעה מדרום אפריקה".

נתוני משרד הבריאות שפורסמו אמש (ראשון) חשפו כי 18 אנשי צוות רפואי חלו עד כה בקורונה מתוך 213 מקרים שאובחנו בישראל, בהם סגנית מנהל המעבדה הראשית לנגיפים של משרד הבריאות. מלבדם נמצאים בבידוד 2,593 אנשי צוות, מתוכם 862 רופאים ו-823 אחיות. מרבית אנשי הצוות הרפואי שהוכנסו לבידוד עובדים במחלקות האשפוז הכלליות. אחריהם נמצאים על פי סדר עובדי קופות החולים בקהילה, צוות רפואי ממזרח ירושלים, עובדי בתי חולים פסיכיאטריים, צוותי בתי חולים שיקומיים, אנשי לשכות בריאות מקומיות ועובדי מטה משרד הבריאות.

מחלקת חולי הקורונה בבית החולים בלינסון, פתח תקווה 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"למה אין לנו סטוקים?". מחלקת חולי קורונה בבילינסון/ראובן קסטרו

יו"ר הסתדרות הרופאים בישראל (הר"י), פרופ' חגי, הצטרף לדברים והבהיר כי "כשרופאים אינם ממוגנים - זו סכנה לאובדן כוח אדם, וסכנה נוספת להדבקה של אנשי צוות אחרים. לכן המיגון חייב להיות הטוב ביותר, ללא פשרות. בחדרי המיון, לרופאים מאוד קשה לקבל מסיכה, וגם אותה צריך להחליף כל שעתיים ובין חולה לחולה. מספר המסיכות מוגבל שם וגם בחדרי הניתוח, ולאחרונה אף נגנבה כמות גדולה של מסיכות וחליפות מגן מבתי חולים במרכז הארץ. אני מאוד מוטרד".

לדבריו, הבעיה נמצאת כיום בחיתוליה. "המצב הוא לא הכי טוב. יש מלאים במחסנים של משרד הבריאות. יש מלאים בבתי החולים. אבל מה הבעיה? החשש הוא שהמלאים האלה נצרכים, ושיהיה מחסור ברגע האמת. הרגע הזה יתרחש כשיהיו הרבה חולים בקורונה עם דלקת ריאות קשה שרובם יהיו מונשמים, והצריכה של המסיכות תהיה הרבה יותר גדולה. אין הרבה מקרים כאלה כרגע, ולכן משתדלים להשתמש בזה במשורה".

עוד בוואלה!

כשפיקוד העורף ישתלט על בתי המלון: כך יתנהל הבידוד של חולי קורונה במצב קל

לכתבה המלאה

הרופאים חוששים

על פי יו"ר הר"י, במרפאות קופות החולים בקהילה, המצב חמור אף יותר. "שם הרופאים לא מרגישים ממוגנים, אין בכל מרפאה מסיכות כירורגיות. לפעמים מגיעים חולים עם חום, כך שהצוותים צריכים מיד מסיכה, ולא תמיד יש. הבעיה הכי גדולה היא של רופאי העיניים, כיוון שההדבקה אפשרית דרך הלחמיות. כשהם בודקים חולים עם דלקות עיניים, לחלק יש נזלת, דלקת גרון ושיעול - והם מתקרבים אליהם מאוד בזמן הבדיקה, ויכולים לחטוף פלט של וירוסים. אותו הדבר קורה אצל רופאי אף-אוזן-גרון ורופאי שיניים".

טיפול בחולה קורונה בבית החולים פוריה. מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה, אתר רשמי
טיפול בחולי קורונה בבית החולים פוריה/אתר רשמי, מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה

ערן, שהגיע לאחרונה למרפאה של שירותי בריאות כללית באזור המרכז לאחר שחש בתסמיני שפעת, אישש את דבריו של פרופ' חגי. "אנשי הצוות פחדו להתקרב אליי. האחות ממש נרתעה לגשת ולשוחח איתי, השאלה הראשונה שהיא שאלה הייתה אם חזרתי מחו"ל. מהשיחות שהיא ניהלה עם האחיות האחרות בחדרים שמסביב, הבנתי שהיא הייתה היחידה שהצליחה 'להתארגן' על מסיכה. בכל פעם שהשתעלתי היא הרימה את המסיכה עוד יותר ותפסה מרחק. כששאלתי אותה למה, היא הסבירה שהם מאוד חוששים מהקורונה. אני לא יודע אם אחות אחרת בלי מסיכה הייתה מוכנה בכלל לטפל בי".

פרופ' חגי התייחס גם למקרה שנחשף אמש, במסגרתו מנהלת מחלקה בבית החולים איכילוב בתל אביב אובחנה כחולת קורונה. עם זאת, את האירוע הזה לא ייחס למחסור בציוד. "אנחנו בהחלט מוטרדים מזה שרופאה שעבדה במחלקה שטיפלה בחולי קורונה חלתה גם היא. הסיבה לזה היא שלפעמים שבזמן שמתלבשים ומתפשטים - אפשר להידבק. החליפה הזו שמגינה, צריך לדעת איך להוריד אותה מבלי לגעת בחלק החיצוני - כי הרבה נדבקים דווקא בזמן הלבישה או הפשיטה".

ארגון המתמחים: "מרגישים שהופקרנו בשדה הקרב"

יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון, קראה למשרד הבריאות לשנות נהלים, לדאוג לציוד מגן לצוותים הרפואיים ולהכריז על נוהל חירום. "ימים רבים שאנחנו מתריאים על המחדלים, הפרוטוקולים וההנחיות לבדיקה לא מתאימים לסיטואציה, כל אלה מובילים להסתננות פצצות מתקתקות למחלקות, שם הם מתקבלים על ידי צוות חסר ציוד מיגון שנדבק ומדביק", כתבה ביטון בחשבון הפייסבוק שלה. "מחלקות שלמות נסגרות, צוותים חיוניים נכנסים לבידוד, והמשאב הכי יקר שלנו, רופאים, פשוט מתבזבז".

"כולנו מרגישים שהופקרנו בשדה הקרב, בלי הכלים הנדרשים להיאבק ולנצח את הנגיף. מתמחות ומתמחים שהשאירו ילדים בבית, שנאלצו למצוא לעצמם סידור באופן פרטי מהכיס הפרטי, שעומדים איתנים בקו האש, מדברים איתי על סירוב להיכנס למחלקות", הוסיפה. "אני קוראת למשרד הבריאות ולמקבלי ההחלטות, אל תפקירו אותנו, אל תפקירו את החולים, אין לנו צוותים/מחלקות לבזבז, תתעוררו!".

תגובת משרד הבריאות טרם התקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully