וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשפיקוד העורף ישתלט על בתי המלון: כך יתנהל הבידוד של חולי קורונה במצב קל

15.3.2020 / 22:30

בעקבות החלטת ארגון הבריאות העולמי כי בידודי בית של חולים אינם יעילים, מסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS מפרט את הצעד הבא במאבק בהתפשטות הנגיף שיצא לפועל בימים הקרובים. הנדבקים יגיעו למלונות, יעברו בדיקות באחריות משרד הבריאות ורק בעת החמרה במצבם יפונו לבתי חולים

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

מסמך מפורט שהגיע היום (ראשון) לידי וואלה! NEWS חושף את נוהל הטיפול החדש בחולי הקורונה שמצבם קל, שיתקיים בבתי מלון ויחל בימים הקרובים. הצעד המסתמן מגיע על רקע החלטת ארגון הבריאות העולמי כי בידודי בית של חולים אינם יעילים. זאת, בניגוד לאופן שבו פעל משרד הבריאות הישראלי עד כה - וחרף הצהרות המשנה למנכ"ל המשרד, פרופ' איתמר גרוטו, שאמר רק בסוף השבוע שכ-60% מהחולים יאושפזו בביתם. בתי המלון בהם יבודדו החולים טרם נקבעו, אולם הם ככל הנראה ישתייכו לרשת אחת שתאפשר את כל התנאים הלוגיסטיים הנדרשים למשימה, ויאפשרו פריסה לאורך הארץ.

על פי המסמך, הגעת החולים למלונות תתבצע באופן מתואם ישירות מהקהילה או מבתי החולים. בתי המלון יהוו אכסניה לחולים שמצבם הרפואי מוגדר כקל ויאפשרו את בידודם עוד תום מחלתם בהתאם לנוהל הבידוד שפרסם המשרד - והמעקב והטיפול הרפואי אחריהם יתבצע באחריות קופות החולים. לצד זאת, מערכת הפיקוד והשליטה בבתי המלון תופעל באחריות פיקוד העורף, ואספקת ציוד המיגון לצוות המלון וקיום בקרות אחר קיום נהלי בקרת זיהומים ובריאות הסביבה יתבצעו באחריות משרד הבריאות. משטרת ישראל תהיה אחראית על שמירת הסדר הציבורי במלון, ושירותי המלונאות יינתנו באחריות צוות בית המלון עצמו.

היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא תל השומר, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית החולים שיבא/ראובן קסטרו

טרם שחרור המטופלים לבתי המלון מבתי החולים, המהלך יתואם עם קופות החולים. לאחר מכן, בית החולים יעביר לקופת החולים טיוטת מכתב שחרור - וקופת החולים תיצור קשר עם החולה ותתדרך אותו טרם העברתו למלון. בשלבים הבאים קופת החולים תאשר לחמ"ל המלון את קליטת החולה, וחמ"ל המלון יתאם את העברתו מבית החולים למלון ואת קליטתו.

במקרה של קליטת חולים היישר מהקהילה - זהות חולים חדשים תועבר ממשרד הבריאות לקופת החולים. רופא בקופת החולים יקיים מפגש רפואי טלפוני מתועד עם החולה, ויחליט אם החולה יטופל בבית חולים או בבית המלון. אם הרופא אינו בטוח כי ניתן להגדיר את החולה כחולה שמצבו קל, באחריות קופת החולים לפנותו לבית החולים באמבולנס. אם הרופא יהיה סבור כי מצבו של החולה קל, קופת החולים תודיע לחמ"ל המלון על הצורך בקליטתו. חמ"ל המלון יתאם את הגעת החולה למלון באמצעות אמבולנס, ועד הגעתו יימשך המעקב הרפואי אחרי החולה בביתו באחריות קופת החולים.

חמ"ל וחדר בדיקות

המסמך קובע בין היתר את עקרונות הפעלת המלון, שבמסגרתו יופעל חמ"ל שיפעל בכל שעות היממה. תפקידיו יכללו תיאום הסעת חולים אל המלון וממנו בהתאם לנוהל שיקבע מול קופות החולים השונות; דיווח לקופת חולים בעת הגעת חולה למלון ובעת שחרורו; מעקב אחר מספר השוהים במלון ומציאת החדרים הפנויים; סיוע בקליטת חולים חדשים על ידי חלוקת ציוד ניטור מטעם קופות החולים; תזמון קריאת חולים מחדריהם לצורך קבלת תרופות או ביצוע בדיקות רפואיות על פי צורך; סיוע לחולים ביצירת קשר עם קופות החולים על פי הצורך; סיוע לקופות חולים ביצירת קשר עם חולים על פי הצורך והפעלת מד"א במצבי חירום רפואיים.

מלונות על חוף הים של אילת. ShutterStock
מקום הטיפול של חולים במצב קל. מלונות באילת/ShutterStock

בכל מלון יוקצה חדר שיאפשר בדיקת חולים בפרטיות על פי צורך. בנוסף, המעקב הרפואי אחר כל חולה יהיה באחריות קופת החולים. כך, יוסבר למטופלים אודות נוהלי הבידוד ואופן המעקב הרפואי במלון, טלפונית או באמצעות דפי הסבר; יתקיים קשר יומי טלפוני עם המטופל פעמיים ביום; ינוטרו סימנים חיוניים פעמיים ביום, בהם דופק, חום ורווית חמצן; יתקיים מפגש רפואי מרחוק בעת חשד להחמרה לצורך קבלת החלטה על פינוי; יתבצע מפגש רפואי בנוכחות המטופל על ידי צוות רפואי מקופת החולים שיגיע למלון, וזאת בהתאם לצורך הרפואי ויסופקו תרופות כרוניות ולמצב האקוטי וציוד רפואי אחר במשלוח למלון.

שחרור המטופל בעת החלמה יתקיים לאחר שתי בדיקות שליליות לקורונה מדרכי הנשימה בהפרש של יממה לפחות, שיילקחו לא פחות מיומיים מסיום התסמינים והשיפור במצבו של החולה. "יש לוודא כי בדיקות החום לא נעשו תחת השפעת תרופות להורדת חום", הובהר במסמך.

פינוי לבית החולים - בתנאים מחמירים

באחד מנספחי המסמך פורטו הסיבות להפניה של חולי קורונה בוגרים מבתי המלון למרכזים לרפואה דחופה בבתי החולים. בהם, "שינוי במצב הכרה או בלבול חדש; מצב קליני המחשיד להתפתחות הלם זיהומי; מצב קליני המחייב צורך בתמיכה נשימתית (למשל, צורך בחמצן בחולה שלא השתמש קודם בחמצן); סטורציה בדם באוויר חדר 92% ומטה שלא מגיבה לאינהלציות או ירידה של 2% מערך ידועה; חוסר יכולת לאכול או לשתות; מעל שלוש הקאות ביממה; יותר משישה מקרי שלשול ביממה; דופק מעל 125 פעימות לדקה; יותר מ-24 נשימות בדקה ויותר מ-39 מעלות חום לאחר נטילת תרופה להורדת חום, או מתחת 35.5 מעלות".

צוות מדא מפנה לבי"ח ברזילי פועל סיני החשוד שחלה בקורונה בשדרות. 26 בינואר 2020. מד"א
יופעלו במצבי חירום רפואיים. צוות מד"א/מד"א

הובהר כי "בהתקיים מצבים קליניים המעלים את רמת הסיכון, כמו אי ספיקת לב, מחלת ריאות כרונית, סוכרת, שחמת כבד ודיכוי חיסוני בקרב בני יותר מ-60 - יש לשקול הפניית מטופל למלר"ד גם בהינתן תסמינים וסימנים קלים יותר".

בנספח אחר פורטו האוכלוסיות שעומדות בעדיפות לקבלת ערכות לניטור המדדים בגופן, בהן מטופלים שגילם מעל 60, חולים הסובלים מקוצר נשימה, חולי מחלות ריאה כרונית, חולי מחלה אונקולוגית או המטו-אונקולוגית בטיפול אונקולוגי פעיל, טיפול בסטרואידים מעל 20 מ"ג ביום או טיפול ביולוגי, חולי שחמת הכבד, חולי אי ספיקת לב וחולי סוכרת.

שאלון מעקב ומענה רפואי בטלפון

המעקב אחר מצבם של השוהים בבתי המלון יתבצע באמצעות שאלון שיישלח אליהם מדי כמה שעות. הם יצטרכו לענות על השאלות בתשובות כן או לא, ובהינתן תשובה שאינה "לא" באחת השאלות, או קיום סימנים שאינם תקינים, יתקיים עם החולה מפגש רפואי טלפוני. "בעת החמרה משמעותית במצבו המטופל יונחה לפנות לקופת החולים ולחמ"ל המלון", הובהר.

חוקי הבידוד בבית המלון

בנספח ד' במסמך פורטו תנאי ההתנהלות בבידוד במלון:
1. יש להימנע ממגע קרוב בין סגל המלון ואנשי פיקוד העורף לבין החולים.
2. אין לאפשר לחולה לצאת מחדרו אלא לצורך בדיקה רפואית או העברה לבית חולים, או על פי הנחיות לחדר או חצר מיועדים לחולים בלבד.
3. החולה ישהה בחדר נפרד, מאוורר היטב עם דלת סגורה. יציאה מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות ולזמן קצר, תוך כדי כיסוי הפה והאף במסיכה כירורגית.
4. אין להכניס מבקרים.
5. הנחיות לנכנס לחדר בו נמצא חולה:
- יעטה מסיכה כירורגית המכסה את הפה והאף בכניסתו לחדר החולה החשוד. אין לגעת במסיכה בזמן השימוש. אם המסיכה מתלכלכת או נרטבת, יש להחליפה מיידית. בעת היציאה מהחדר, יש להסיר את המסיכה, להשליכה לשקית סגורה, ולשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול.
- ישתמש בכפפות וחלוק חד-פעמיים בעת כל מגע עם החולה החשוד וסביבתו כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.
- יימנע ממגע ישיר עם נוזלי הגוף, ובמיוחד הפרשות מהפה, דרכי הנשימה שתן וצואה של החולה החשוד.
- ישטוף ידיים במים וסבון או יחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול אחרי כל מגע עם החולה החשוד או עם סביבתו המידית, לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים. יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי במידה ועל הידיים יש לכלוך נראה לעין.

בדיקות חום גוף בכניסה לעיריית ראשון ציון, 12 במרץ 2020. ראובן קסטרו
בדיקות חום גוף בכניסה לעיריית ראשון לציון/ראובן קסטרו

6. הנחיות לחולה:
- ישטוף ידיים במים וסבון או יחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול לפני ואחרי הכנת אוכל, לפני אכילה ולפני ואחרי שימוש בשירותים. במידה ועל הידיים יש לכלוך נראה לעין, יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי. עדיף להשתמש בניירות חד-פעמיים לייבוש הידיים.
- יקפיד על כיסוי הפה והאף בעת עיטוש או שיעול, בעדיפות אל תוך מטפחת חד-פעמית או מרפק מכופף. זאת על מנת למנוע את פיזור הנגיף. מיד לאחר מכן, ישטוף ידיים במים וסבון או יחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול.
7. הנחיות כלליות לגבי ציוד:
- יש לנקות ולחטא כל יום משטחים כגון שולחן ליד המיטה, מסגרת המיטה ורהיטים נוספים בחדר החולה החשוד עם חומר חיטוי ביתי רגיל (על בסיס סבון או אלכוהול).
- במידת האפשר, יש להקצות לחולה חדר שירותים נפרד. במידה והדבר אינו אפשרי, יש לנקות ולחטא את חדר השירותים והאסלה לאחר כל שימוש של החולה.
- יש לאחסן את כל כביסת החולה החשוד בשקית ייעודית בחדר החולה החשוד עד למועד הכביסה. הכביסה תעשה עם סבון כביסה רגיל בטמפרטורה של 60 מעלות לפחות.
- מוצרים חד-פעמיים כגון כפפות, ממחטות אף, מסכות ופסולת אחרת הקשורה לטיפול בחולה החשוד יש להשליך לתוך שקית ייעודית בחדר החולה החשוד, ולסגור היטב את השקית לפני הפינוי לפח האשפה חיצוני.
- ניתן לשטוף כלי אוכל במים וסבון כלים.

במערכת הביטחון נערכים להקמת מלוניות

במערכת הביטחון מתכננים להעמיד ולפתוח כבר השבוע ארבע מלוניות לטיפול בחולי קורונה במצב קל. בכל מתחם ישהו כ-500 חולים, והן ימוקמו בגליל, בתל אביב, בירושלים ובנגב.

לדברי השר נפתלי בנט, "המלונית בסך הכול תהיה חוויה מאוד נעימה. אותם נשאים שנמצאים שם הם בעלי תסמינים מאוד קלים, יוכלו לבלות שם כמה שבועות, יוכלו לגעת אחד בשני, מי שנשא לא יכול להדביק פעמיים מישהו אחר. כמובן הרגישות תהיה לדאוג שהצוות הטיפולי של המלון והצוות הרפואי המלווה לא ידבקו. האחריות הכוללת היא על מערכת הביטחון ואנחנו נעמיד את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully