וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במשרד הבריאות: אלפי חולי קורונה טרם אותרו, נתחיל בבדיקה נרחבת

13.3.2020 / 16:24

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר שהמשרד יבצע ניטור לשיקוף מצב התחלואה במקום לאתר חולים. בריאיון לוואלה! NEWS ציין כי כמאה אלף ששבו מחו"ל לא דיווחו על בידוד, והחל מהשבוע הבא 60% מהחולים יאושפזו בביתם. ההגבלות הבאות: עבודה מהבית וסגירת עסקים

עריכה: אסף דרורי

משרד הבריאות יחל בשבוע הבא לבדוק באופן נרחב את התפשטות מחלת הקורונה בקהילה באמצעות 35 מרפאות של קופות החולים - כך אמר היום (שישי) המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בראיון לוואלה! NEWS. לדברי גרוטו, בישראל ישנם כ-3,000 חולים שטרם אותרו, ומטרת הבדיקות שייערכו במרפאות הזקיף (מרפאות יעודיות לבדיקה - ב"א) תהיה לאתר כמה שיותר מהם. האזרחים שיוכלו להיבדק במרפאות יהיו כאלה הסובלים מתסמיני נשימה וחום, או כאלה המגיעים עם חשד לדלקת ריאות.

"אנחנו רוצים להעריך את המצב", אמר פרופ' גרוטו. "כרגע המדיניות שלנו עושה שינוי מלרדוף ולאתר כל חולה, כי זה לא ריאלי. אנחנו רוצים לקבל תמונת מצב של מה שקורה על ידי ניטור מדגמי שמשקף את מצב התחלואה באוכלוסייה בקבוצות גיל שונות ובמרחבים גיאוגרפיים שונים. עיקר משאבי הבדיקות ילכו לנושא הזה".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו. דוברות משרד הבריאות, אתר רשמי
"המדיניות שלנו עושה שינוי מלרדוף ולאתר כל חולה". גרוטו/אתר רשמי, דוברות משרד הבריאות

לדברי פרופ' גרוטו, מלבד הבדיקות במרפאות הזקיף יתקיימו עוד שלושה ממדים לאיתור חולים. "בבתי החולים, כל מקרה של מחלה נשימתית קשה או קריסת מערכות, זאת אומרת שמישהו שמגיע עם צורך בהנשמה או תמיכה בחמצן - שיש כאלה כמה עשרות בשבוע, אנחנו נבדוק לו גם קורונה. זה קצה-קצה הקרחון".

השלב הבא יהיה בדיקה של כל חולה שסובל מדלקת ריאות ומאושפז במחלקות בתי החולים. "זה נעשה כיום ברמב"ם, שיבא, סורוקה והדסה עין כרם. ביום ראשון או שני ייכנסו עוד חמישה בתי חולים למעגל. בהמשך כל בית חולים יוכל לבצע בדיקת מעבדה וגם בקופות החולים".

חיילי משמר הגבול ממוגנים נגד נגיף הקורונה  במחסום עין יעל בקרבת גן החיות התנכי בירושלים 11 במרץ, 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, אתר רשמי
"הכוונה היא לאפיין קבוצות גיל מסוימות". חיילי מג"ב עם מסיכות/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש 90

הממד האחרון, וייתכן שהחשוב ביותר, הוא ניטור ממוקד של קבוצות אוכלוסייה נקודתיות. "ביום ראשון נתכנס לראות איזה עוד קבוצות אנחנו רוצים לחפש. הכוונה היא לאפיין קבוצות גיל מסוימות או צורות של חולים מסוימים. המטרה היא למפות את התחלואה ולקבל הערכה יותר טובה על החולים. אחרי זה נוכל לקבל מספר יותר נכון של חולים בארץ. מה שמשנה זה לא אם יש 600 או 700 או 6,000 או 7,000. ההבדל שמשנה הוא בין 700 ל-7,000".

כמה חולים אתם מעריכים שקיימים כעת בקהילה וטרם אובחנו?

"קשה לומר כי זה מתקדם בקצב נורא מהר. נכון לעכשיו, לפי הערכות, יש באזור 2,500, 3,000. זו הערכה שמבוססת על מודלים שקיימים. למשל היה מישהו שעשה מודל לפיו על כל מקרה מוות יש 1,600 מקרי תחלואה. היות ואין לנו מקרה מוות אנחנו לא יכולים לעשות את החישוב הזה. אבל אם נעריך שיש שני מקרים קשים, אפשר פחות או יותר להעריך את המספר שציינתי".

נכון להיום ישנם כ-30 אלף אזרחים שדיווחו שנכנסו לבידוד אחרי ששבו מחו"ל, אולם מספר השבים גבוה הרבה יותר. כמה אנשים אתם מעריכים שלא דיווחו על עצמם ולא ידוע אם בידדו את עצמם?

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם המשטרה כדי למפות את המספרים והאנשים. בשבוע הבא המשטרה תאתר אנשים שלא דיווחו ששבו ונכנסו לבידוד. מדובר פחות או יותר בפי שלושה מהאנשים שדיווחו. מדובר במספר שנע סביב מאה אלף בני אדם".

הצעדים הבאים: סגירת מקומות עבודה וחנויות

"השלב הכי קיצוני יכול להיות עוצר שבו אף אחד לא יכול לצאת מהבית"

אתמול הכריז ראש הממשלה על ההגבלה המחמירה ביותר על הציבור עד כה - השבתת מערכת החינוך בבתי הספר ובאוניברסיטאות. כעת נערכים במשרד הבריאות לצעדים הבאים, שיהיו דרסטיים הרבה יותר. "מה שאנחנו מתכננים זה לשבת במסודר ביום ראשון ולעשות הערכת מצב של כל האפשרויות הנוספות שעומדות לרשותנו. השלב הבא יהיה סגירת מקומות עבודה וחנויות", אמר פרופ' גרוטו. "לפני שיוצאים למהלך הזה צריך לעשות ניתוח של המשמעויות, ואיך נותנים לציבור להמשיך לנהל חיים. השלב הכי קיצוני יכול להיות עוצר שבו אף אחד לא יכול לצאת מהבית. בפועל, המשמעות של מה שאמרתי דומה לזה, אבל בלי איסור גורף לצאת מהבית. עם זאת, לאנשים לא יהיה לאן לצאת".

כמאתיים אסירים פונו מכלא סהרונים בשל החשש מקורונה, 12 במרץ 2020. דוברות שב"ס, אתר רשמי
"המקרים הקשים יהיו מאוד נדירים". פינוי אסירים מכלא סהרונים/אתר רשמי, דוברות שב"ס

פרופ' גרוטו התייחס גם לאמירות של בכיר משרד הבריאות שהתפרסמו לפני כשבועיים, לפיהן תופסק חובת הבידוד לשבים מכמה מדינות. "השאלה היא מתי שלב ההכלה יסתיים", הבהיר. "יש פה כל מיני אפשרויות. אין פתרון קסם שבטוח יעבוד. זה יכול להמשך להרבה זמן. זה יכול להמשך עוד שבועיים או עוד חודשיים. צריך לראות מתי עוברים לשלב שזה לא אפקטיבי (חובת הבידוד לשבים מחו"ל - ב"א). באיזשהו שלב זה יהפוך להיות לא אפקטיבי".

מה ההיגיון בהחרגת הגנים מההגבלות שניתנו אתמול?

"כל החלטה שאנחנו מקבלים, אנחנו מנסים לראות שהיא גורמת ליותר תועלת מנזק. ככל שידוע לנו כרגע, מעט מאוד ילדים קטנים נדבקים במחלה הזו. מכאן, הקבוצה הזו היא לא בסיכון להדבקה. מצד שני, על מנת לאפשר בכל זאת למי שיש לו ילדים קטנים להמשיך בפעילות, במיוחד אם הם עובדי בריאות או תחבורה או חשמל. חשוב לשמר את האפשרות שלהם להמשיך לעבוד מצד אחד, ומצד שני גם לא לפגוע במערכת הבריאות, לדוגמה על ידי קריסה של המערכת הסלולרית. היות שהסיכון בהדבקה אצל ילדים קטנים נמוך יותר, אנחנו לא בשלב הזה".

מחלקת חולי הקורונה בבית החולים בלינסון, פתח תקווה 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"השאלה היא מתי שלב ההכלה יסתיים". מחלקת חולי הקורונה בבית החולים בלינסון/ראובן קסטרו

אחד הצעדים המשמעותיים בהם נקט המשרד עד כה הוא פרסום החקירות האפידמיולוגיות של החולים שאותרו. כך, כל אדם יכול לבדוק אם נכח בשעה מסוימת ובמקום מסוים - לצד חולה שאובחן. עם זאת, לפי המשנה למנכ"ל, לא יהיה בכך צורך בהמשך. "אנחנו נשנה את הפורמט ולא נפרסם את המסלול של כל אחד, למרות שזה עדיין יפורסם באתר המשרד. יכול להיות שלא נצטרך להודיע, ונגיד לאנשים פשוט להיכנס לאתר. המידע ימשיך להיאסף, אבל באיזשהו שלב זה יהיה פחות משמעותי. אני מניח שכשיהיו מאה חולים ביום זה יהיה פחות רלוונטי, כיום אנחנו עומדים על סביב ה-30".

לפי החישובים שלכם, כמה חולים מאובחנים צפויים להיות בישראל עד סוף החודש?

"אנחנו עושים צעדים כדי שזה לא יהיה מספר גדול", השיב. "יש כל מיני דוגמאות בעולם - ביפן ובאיטליה זה עולה בקצב שונה. אנחנו רוצים להיות יותר קרובים ליפן, ששם לא הגיעו למספרים עצומים. גם בריטניה זו דוגמה טובה יחסית. הם מתנהלים אחרת, אבל המספרים שלהם לא כמו שאר האיחוד האירופי".

בדיקות חום גוף בכניסה לעיריית ראשון ציון, 12 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"השלב הכי קיצוני יכול להיות עוצר". בדירות בכניסה לעיריית ראשל"צ/ראובן קסטרו

האם יש עוד טעם באשפוז בבתי החולים?

"אנחנו רוצים להעביר את האשפוז לקהילה. בשבוע הבא היעד שלנו הוא ש-60% מהחולים יאושפזו בבית. אלה יהיו החולים הקלים. כדי לשחרר הביתה יהיו כמה קריטריונים - המצב הקליני, גורמי הסיכון והתנאים האפידמיולוגיים שיש לו בבית. לא נשלח חסר בית לאשפוז ביתי. אם מישהו צריך לחזור לבית מלא באנשים - גם אותו לא נשחרר בקלות".

בהתייחס לעובדה כי המשרד נקט בחובת בידוד לשבים כדי לצמצם את העומס בחולים פוטנציאליים במרכזים הרפואיים, הבהיר כי "בתי החולים ערוכים לטפל באלפי חולים בקורונה. זה יבוא על חשבון הפסקה של פעילויות לא דחופות. הסיכון להדבקה הוא לאו דווקא בבית חולים, הרי אפשר להידבק שם, וגם בקניון או בהתקהלות".

"יש משמעות לשיתוף פעולה של הממשלה"

בצעד חריג, במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול, נאמו ראש הממשלה ושרים שונים - אולם לא השתתפו בה נציגי המשרד המקצועיים כפי שנעשה עד כה. בנוסף, במהלך הצהרתו, הכריז ראש הממשלה כי הוא קורא ליריבו הפוליטי, יו"ר כחול לבן בני גנץ, להקים יחדיו ממשלת חירום לאומית בעקבות משבר הקורונה. פרופ' גרוטו לא היה מעוניין להתייחס לנושאים פוליטיים, אולם הבהיר כי ישנה חשיבות בהתגייסות של כלל הגורמים במדינה. "החל במשרדי הממשלה השונים דרך הרשויות, המשטרה, פיקוד העורף וגם המגזר הפרטי", אמר. "המסר המרכזי שאנחנו חושבים שצריך להעביר כדי לעבור את זה, הוא הצורך בשיתוף פעולה ולשים את האגו בצד. כרגע הדברים עובדים בצורה טובה, אבל זה נתפס כמשבר רק של משרד הבריאות והכלכלה. יש לזה משמעויות רבות יותר מזה, ולכן צריך שכל גופי הממשלה יעבדו ביחד".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
ישנה חשיבות בהתגייסות של כלל הגורמים במדינה. נתניהו, אמש/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

לפרופ' גרוטו חשוב היה להבהיר כי חרף הבהלה בציבור, המקרים הקשים של נגיף הקורונה הינם נדירים. "אחד המסרים שכדאי שיתחילו לחלחל הוא שלמרות ששיעורי ההדבקה יהיו מאוד גבוהים - המקרים הקשים יהיו מאוד נדירים. יש תפיסה שכשאומרים שנדבקים בקורונה זה כמו ליהדבק ב-HIV. הרוב המוחלט של האנשים יעברו את זה בלי להרגיש. עדיין אנחנו צריכים להיערך למקרים הקשים, וזה מה שמטריד את משרד הבריאות".

יש סיבה לציבור להתחיל לאגור מזון?

"אני לא חושב שיש סיבה כי המדינה נערכה, וגם הרשתות נמצאות עם מלאים", השיב. "בסופו של יום אני לא צופה שיהיה מחסור. גם במצב הכי קיצוני שנעשה, עדיין נחייב לאפשר גישה לאנשים לעשות קניות של מזון ותרופות, גם אם זה יהיה מוגבל בשעות. השירותים יהיו פתוחים. אפשר לאגור ליום יומיים, כמו בשגרה, אבל לא לשבועיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully