וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשלום פיצויים ודחיית מסים: ההסכמות המסתמנות בין האוצר למעסיקים

15.3.2020 / 21:20

בצל משבר הקורונה וההנחיות החדשות על צמצום פעילות המשק דנים במשרד האוצר עם גורמים במגזר העסקי על אפשרויות הסיוע. במסגרת המו"מ דנים בהתחייבות שלא לפטר עובדים עד פסח. מי זכאי לקבל דמי אבטלה ומהן ההטבות הצפויות? מנהל רשות המסים עונה על השאלות הבוערות

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה וטל רזניק

עם כניסתן לתוקף של ההנחיות החדשות של משרד הבריאות במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה, במשרד האוצר דנים הערב (ראשון) עם המעסיקים בהסכמות שבעל פה לגיבוש סל סיוע למשק. בין היתר נבחנת אפשרות לדחיית תשלומי המסים, החשמל והמים עד סוף פסח, פיצוי למעסיקים שנפגעו מהמשבר בסך כולל של 250 מיליון שקלים ותמיכה למשק בסך שלושה מיליארד שקלים. בתמורה, המעסיקים יתחייבו שלא לפטר עובדים עד פסח.

בצל החששות בקרב מעסיקים, שכירים ועצמאים בנוגע לעתידם הכלכלי בשל המשבר, מנהל רשות המסים ערן יעקב עונה בשיחה עם וואלה! NEWS על שאלות הציבור.

קניון לב חדרה שומם בעקבות ההנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה, מרץ 2020. שלומי גבאי
קניון לב חדרה מושבת, היום/שלומי גבאי

מי זכאי לקבל דמי אבטלה?

עצמאים לא זכאים לקבל דמי אבטלה. לשכירים לעומתם יש מענה בחוק, לפי למי שיוצא לחל"ת יתאפשר תשלום שכר באמצעות דמי אבטלה עד 75% מהשכר הממוצע השווה ל-10,500 שקלים.

צריך לזכור שכמו שיש חובות לעצמאים, יש להם גם זכויות כמו יכולת בהכרה בהוצאות מוכרות, חופש שהם בחרו אותו ומתנהלים לפיו. יחד עם זאת, אנחנו בשיתוף עם משרד האוצר פועלים למתן כלים נוספים כדי לסייע להם ובוחנים כלים נוספים שיאפשרו להם התנהלות עסקית מתמשכת.

האם המעסיק יכול לחייב אותי לצאת לימי חופשה?

מעסיק פרטי יכול להחליט לפטר את העובד או להוציא אותו לחופשה. כל עובד ומי שיצא לחל"ת יהיה זכאי ל-70% מהשכר הממוצע ואת זה אפשר לקבל עם הטבה שנעשתה מבלי לספור את ימי החופשה. אנחנו גם מקלים על המעסיקים ומאפשרים לעובד השכיר עדיין לקבל חלק משכרו ולאפשר את ההמשכיות שהוא צריך.

האם המדינה תפצה עצמאים?

בשלב זה אין פיצויים, אך מתנהלים דיונים מול העצמאים. בנוסף לכך, הממשלה הקימה קרן הלוואות שהוזרמו אליה שני מיליארד שקלים ובהמשך יוזרמו שני מיליארד נוספים. בנוסף לכך, רשות המסים הודיעה על דחיית תשלומי המע"מ לעצמאים מה-16 בחודש עד 26 בחודש.

תורים ארוכים ועימותים בכניסה לסופר בבית שמש, בשל ההגבלה על כמות אנשים 14 במרץ 2020. יהונתן ולצר/TPS, אתר רשמי
תורים מחוץ לסופר בבית שמש, אמש/אתר רשמי, יהונתן ולצר/TPS

מה כוללת קרן ההלוואות, מי זכאי לקבל הלוואה ולפי איזה פרמטרים יחולקו הכספים?

הקרן עומדת לרשות עסקים קטנים עד בינונים עד מאה מיליון שקלים בתנאים טובים, עם מעט בירוקרטיה ויכולת לקבל את הכסף תוך תשעה ימים. מי שמעניק את ההלוואה הם הבנקים באמצעות הזרמות של החשב הכללי. הקרן מאפשרת לאותם עצמאים המשכיות תזרימית שתאבד להם, ככל שתחסר להם ערבות המדינה בסך 85%, 10% נוספים מטעם העוסק ו-5% מהבנק.

משרד האוצר ממשיך לבחון מתן כלים לעסקים קטנים ובינונים כדי לאפשר המשכיות עסקית, וכן נערכים דיונים בנושא עם הסקטור העסקי.

האם יהיו הטבות מס לחברות קטנות? הורדה של מס חברות? והאם אפשר לדחות מקדמות?

הטבות במס החברות כרגע אינן על הפרק, לא בטוח שהן מועילות. מי שמשלם מס חברות הוא מי שמרוויח ולא העסקים שיש להם בעיה תזרימית. לעניין המקדמות, העוסק והן המייצג יכולים לשנות אותן. היות שהן הפונקציה של המחזור ניתן לשנות ולהפחית אותן או להגדיל אותן וגם העוסק יכול לעשות זאת בפניה לפקיד השומה הרלוונטי או לחלופין המייצג או רו"ח.

האם פרילנסרים יזכו לקבל פיצויים?

פרילנסרים הם כמו עצמאים, ולכן בשלב הזה פיצויים לא נמצאים על הפרק.

תחנת רכבת האוניברסיטה כמעט ריקה מאדם, בעקבות ההנחיות החדשות להתמודדות עם נגיף הקורונה. 15 במרץ 2020. ללא, אתר רשמי
תחנת רכבת תל אביב האוניברסיטה, הבוקר/אתר רשמי, ללא

מה יעלה בדבר שכר המורים ועובדי מערכת החינוך בימי ההשבתה?

הממונה על השכר יחד עם ארגוני המורים קבעו מתווה שבו המורים יוכלו להמשיך ולקבל שכר ולא ייפגעו. הדבר נעשה באמצעות מתווה שקבע כי המורים ישלימו את השבועיים הנוכחיים בשבועיים של החופש הגדול.

מה עלות ההשבתה למשק?

הכלכלנית הראשית אמרה שעלות ההשבתה לפי ההוראות אתמול נאמדת בסכום של ארבע מיליארד וחצי עד 11 מיליארד שקלים לשלושה עד שישה שבועות בהתאמה. הפגיעה בהכנסות ממסים תהיה משמעותית מאוד כבר לחודש זה וגם לחודשים הבאים, ככל שהמצב יימשך. אני צופה הפחתה בהכנסות ממסים של 5-10 מיליארד שקלים.

האם השיקולים הכלכליים נלקחים בחשבון, או רק שיקולים בריאותיים?

השיקולים הכלכליים מובאים לראש הממשלה, ובסוף הוא המחליט. אני סבור כי נתניהו מתחשב - בריאות הציבור זה הדבר הראשון במעלה ואחרי זה הדברים האחרים. אנחנו סומכים עליו, הוא מנהל את זה בצורה הטובה ביותר, בסוף הוא מסתכל על כלל ההיבטים והשיקולים כשבראש ובראשונה זה השיקול הבריאותי.

מה יהיו ההשלכות של המשבר על רשות המסים?

תלוי כמה זמן המשבר ימשך - אם הוא יהיה קצר, אני מניח שהמשק הישראלי הוא מספיק איתן שיאפשר לנו להתרומם בצורה טובה, השאלה מתי הוא יסתיים. גם נגיד בנק ישראל ואחרים התבטאו על אחוז התוצר ועומק המשבר.

ערן יעקב הממונה על השכר. דוברות משרד האוצר,
אין צפי לחזרה לשגרה. ערן יעקב/דוברות משרד האוצר

מהן ההערכות לגבי כמות העסקים ובעלי המקצוע שיפגעו מהמצב הנוכחי?

אין ספק שיש עסקים שיהיה להם קשה ואנחנו צריכים לעזור להם. יש פה משבר עולמי שכולם ביחד במשותף צריכים לקחת בו חלק מתוך הבנה שאנחנו צריכים לשמור על בריאות הציבור והדבר לא פשוט לכל המשק.

מה הצפי לחזרה לשגרה כלכלית?

כרגע אין צפי, שכן אין צפי לגבי דעיכת התפתחות הנגיף והשפעתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully