וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו שירותים יופסקו, ומה עומד מאחורי ההנחיות? המדריך למגבלות הקורונה

בעקבות ההחמרה הנוספת בהנחיות שנועדו להפסיק את התפשטות הנגיף, עולות שאלות נוספות בציבור שמעתה צריך להתמודד עם שינויים נוספים באורח חייו. מתי צפויות הפעילויות שהופסקו לשוב לשגרה, מהו הנזק הכלכלי למשק ומי יעזור לעצמאים? כל הפרטים

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

לאורך כל סוף השבוע דנו נציגי הפורום הכלכלי ומנכ"לי משרדי הממשלה השונים על שורת הצעדים המחמירים, שגובשו כדי להילחם בהתפשטות בנגיף הקורונה בישראל. לאחר מחלוקת ארוכה שנמשכה לאורך כל השבת, בין משרד הבריאות למשרד האוצר, בשאלה האם ללכת לסגר מיידי כפי שדרשו במשרד הבריאות או להגבלות הדרגתיות כפי שביקשו באוצר, וזאת כדי למנוע התרסקות של המשק והכלכלה הישראלית. מה ההנחיות החדשות, על אילו עוד צעדים צפויים לדון במשרד ראש הממשלה ומה ההשלכות שלהם?

סימולציה של רופאים המטפלים בחולי קורונה בבית החולים שיבא ,מרץ 2020. שימוש חד פעמי
כל מוסדות תרבות הפנאי בישראל - ייסגרו. סימולציית רופאים בשיבא/שימוש חד פעמי

אילו פעילויות הופסקו עד כה, ומתי הן צפויות לשוב לשגרה?

עד כה הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו על הפסקת הלימודים בבתי הספר מכיתות א' עד י"ב, מעבר ללימודים מקוונים במוסדות האקדמאיים וביטול התכנסויות של מעל מאה אנשים. לפי ההנחיות החדשות, שניתנו אתמול (שבת), יינקטו צעדים פולשניים לחשיפת המסלולים של החולים באמצעים טכנולוגיים, ותרבות הפנאי תופסק כליל.

בהתאם לכך, ייסגרו קניונים (למעט מרכולים ובתי מרקחת, מקומות שמוכרים מזון שלא לצריכה במקום), דיסקוטקים, ברים, פאבים ובתי אוכל ובכלל זה בתי אוכל בבתי מלון (למעט הפעלת בתי אוכל שיספקו מזון שלא לצריכה במקום), אולמות אירועים, חדרי כושר ובריכות שחיה, פארקי מים, גן חיות, ספארי, פינות חי, מקוואות (גברים), בית מרחץ, בתי קולנוע, תיאטרון ומוסדות תרבות אחרים, מתקני שעשועים ולונה פארק, עסקים לטיפול לא רפואי בגוף האדם, מקומות לעריכת מופעים וירידים, כלי שיט ציבורי, רכבל ואתרי מורשת.

מעבר לכך, לא תותר התכנסות של יותר מעשרה אנשים בעבודה ומחוצה לה. תפילה וטקסים דתיים ייערכו בקבוצות של עד עשרה אנשים כל אחת, תוך שמירת מרחק של שני מטרים בן אדם לאדם ולא יותר משתי קבוצות בו זמנית.

עוד בוואלה!

הנחיות הקורונה החדשות: מקומות בילוי ייסגרו וגני הילדים יושבתו

לכתבה המלאה

בנוסף לכך, כל מסגרות החינוך ייסגרו. ללא קשר למספר הילדים במסגרת. בכלל זה ייסגרו גם מסגרות החינוך המיוחד, הפנימיות, מעונות היום, המשפחתונים, מחנות הנוער, הקייטנות והצהרונים.

לעומת זאת, השירותים החיוניים במשק יימשכו, בהם גם של רשתות מזון וכספומטים. גם המסחר והייצור יימשכו בתנאים מגבילים וניתנה המלצה להמשך עבודה מהבית ודילול שימוש בתחבורה הציבורית.

חל איסור ביקורים במסגרות רווחה, סיעוד או בריאות, המשמשים כבתים לחיים עבור תושביהם למעט מלווה אחד לכל היותר, רצוי מלווה קבוע.

כמו כן, יש להימנע מנסיעה של יותר משני בני אדם ברכב. חל איסור מוחלט על הגעת חולים למקום העבודה. משרד הבריאות המליץ להימנע ככל הניתן משימוש בתחבורה ציבורית.

מהם הצעדים הבאים שנשקלים כדי להתמודד עם המשבר?

לאחר דיונים ממושכים בין נציגי משרד הבריאות, שקראו להטלת סגר מלא במשק, לבין נציגי משרד האוצר, הבינו הצדדים כי צעדים מחמירים מדי יביאו לפגיעה גדולה בכלכלה. לפי שעה, נתניהו הורה על סגירת מוסדות החיונך ומוסדות תרבות הפנאי בישראל.

השלב האפשרי הבא הוא הגבלה של התחבורה הציבורית, בין אם בביטול קווי תחבורה ובין אם בהגבלת נוסעים. ראש הממשלה המליץ להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית, אך לא התקבלה כרגע החלטה קונקרטית.

היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא תל השומר, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא/ראובן קסטרו

עוד המליץ נתניהו למנכ"לי חברות במגזר הפרטי לאפשר לעובדים לעבוד מהבית ולהימנע מקיום ישיבות רבות משתתפים. בנוסף לכך, ייתכן שתיאסר כל התכנסות, גם כזו הכוללת פחות מעשרה אנשים.

לפי שעה, מקומות עבודה ייערכו להמשך העברת עבודה מהבית ללא התקהלויות כלל. לעת הזאת הם יוכלו להמשיך לעבוד כל עוד הם מקפידים על קיום מרחק של שני מטרים לפחות בין העובדים בכל המקומות והמתארים בהם העובדים נמצאים.

האם צפוי מחסור במוצרי יסוד ובסחורות?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנכ"ל משרד האוצר אמרו כי לא צפוי להיות מחסור במוצרי יסוד ובסחורות, וכי יש מלאי שיספיק עד פסח, ולכן אין סיבה להסתערות על המרכולים.

מדוע ההגבלות מדורגות?

משתי סיבות - האחת, מכיוון שהן נקבעות ככל שעולה צורך לשמירה על בריאות הציבור באמצעותן. כך, בשלב שבו נאסרה היציאה לסין, לא היה רלוונטי לסגור גם את בתי הקפה והמסעדות - כיוון שאז לא התקיימה התפשטות נרחבת של הנגיף באוכלוסייה. הסיבה השנייה היא להרגיל את הציבור להנחיות ולאיסורים, שכן מדובר בשינויים קיצוניים באורח החיים שלא יכולים להתקבל ולהתקבע ביום אחד, אלא בתהליך הדרגתי.

הנחיות משרד הבריאות לשטיפת ידיים נכונה. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
הנחיות משרד הבריאות לשטיפת ידיים נכונה/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

לאורך כל היום נאבקו נציגי האוצר כדי למנוע ממשרד הבריאות להטיל סגר כללי על המשק למשך חמישה שבועות, וזאת בשל חשש מקריסה של המשק ופגיעה אנושה בכלכלה. לפי הערכת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, החלטה זו תעלה למשק כ-30 מיליארד שקלים בחודש. כבר עכשיו ניכרת פגיעה משמעותית בענפי התיירות, התעופה והמלונאות בישראל, שתמשיך במחאה של עצמאים בהם מסעדנים ומפיקים שצפויים להיפגע ולא להיות מפוצים לפי שעה זו על ידי המדינה.

מהו הנזק הכלכלי למשק?

הכלכלנית הראשית מעריכה כי שורת הצעדים שעליהם הוחלט, צפויה לעלות למשק בין 4.5 ל-11 מיליארד שקלים, שתלוי בזמן שבו ייסגרו המקומות. 4.5 מיליארד שקלים היא עלות החלת ההוראות לשלושה שבועות ו-11 מיליארד שקלים לשישה שבועות.

מי משלם על ימי הבידוד? מה לגבי עצמאים?

נכון להיום רק שכירים ממשיכים לקבל שכר על ימי הבידוד וזאת בכפוף ללקיחת ימי המחלה הצבורים לאותו עובד. עובדים שנאלצו לקחת חל"ת יוכלו לקבל במשך חודש של דמי אבטלה. לצד זאת, עצמאיים לא יוכלו לקבל פיצויים על הנזקים שהוראות השעה הללו יביאו עליהם.

עם זאת, קיימת קרן הלוואות משנת 2016 שתוקצבה בשמונה מיליארד שקלים לעזרה תזרימית לעסקים שנפגעו מההגבלות שהורו בממשלה. לא מדובר בפיצויים אלא בהלוואות, והדרך לקבל אותן כרוכה בשרשרת בירוקרטית מתישה. עצמאים רבים מעידים כי הקרן לא מסייעת בפועל והם קוראים לעזרה כספית של המדינה כדי לשרוד את המשבר.

תורים ארוכים ועימותים בכניסה לסופר בבית שמש, בשל ההגבלה על כמות אנשים 14 במרץ 2020. יהונתן ולצר/TPS, אתר רשמי
תורים מחוץ ליינות ביתן, אתמול/אתר רשמי, יהונתן ולצר/TPS

מה עומד מאחורי ההנחיות החדשות?

ככל שההגבלות היו תלויות בידי משרד הבריאות בלבד, הן היו מחמירות אף יותר. המטרה העליונה של בכירי המשרד היא למנוע את התפשטות המחלה בקהילה, והצעדים החדשים נועדו למנוע הגעה למצב דומה של מדינות באירופה שאיבדו שליטה על קצב התחלואה, מכיוון שלא נקטו בצעדים דומים בשלבים מוקדמים. בנוסף לכך, מעצם העובדה שלמשרד אין את האמצעים לבדיקה נרחבת של קורונה בקהילה - ההגבלות בהן הוא נוקט הן האמצעי הכמעט יחידי שלו למנוע הדבקה נרחבת.

האם יוטל סגר כללי?

סביר כי סגר כללי מעין זה שננקט בסין ובאיטליה יינקט בישראל בהמשך - בהתייחס לקצב התחלואה ולהתפשטות הנגיף. עם זאת, ככל שיתגברו ההגבלות וייסגרו יותר ויותר בתי עסק ויאסרו ההתקהלויות - הן יהפכו לסגר דה-פקטו, שכן לא תהיה סיבה לצאת מסביבת הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully