וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחיות הקורונה החדשות: מקומות בילוי ייסגרו וגני הילדים יושבתו

14.3.2020 / 23:03

רה"מ הכריז על החמרת המגבלות להתמודדות עם הנגיף, וציין כי יאושר שימוש באמצעים טכנולוגיים למעקב אחר חולים. "אפשר לנצח את המחלה, אך זה ידרוש שינוי בשגרת החיים", אמר. משרד הבריאות: "חל איסור על שהייה של 10 אנשים באותו מרחב". עלות ההנחיות מוערכת בכ-11 מיליארד

צילום: רוני כנפו, עריכה: ליר שפיגלר

ההנחיות החדשות שייכנסו לתוקף מחר:

  • מקומות בילוי ייסגרו
  • הלימודים בגני הילדים ובמעונות היום לא יתקיימו
  • אסורה שהייה של יותר מעשרה אנשים באותו מרחב
  • פעילות התחבורה הציבורית תיבחן בימים הקרובים

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז הערב (שבת) על שורת הגבלות נוספות שיחולו על הציבור, כחלק מהמאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. הוא הודיע כי "כל מה שקשור לתרבות הפנאי יופסק החל ממחר בבוקר". נוסף על כך, לא יתקיימו מחר לימודים בגני הילדים ומעונות היום, ותיאסר שהייה של יותר מעשרה אנשים באותו מרחב. החלטה בנוגע לתחבורה הציבורית טרם התקבלה, אך נתניהו הדגיש: "מי שלא צריך ללכת לעבודה - שיישאר בבית".

לדברי נתניהו, המסחר, הייצור והשירותים ישמרו, אך בתנאים מגבילים. הוא שב והדגיש כי לא צפוי מחסור במזון ובתרופות, וכי פעילות הבנקים לא תיפסק. "אני מעריך שיש לנו אפשרות לא רק להתגבר על המשבר הזה, אנחנו יכולים לנצח את הנגיף, זה מחייב מכולם לעבור לשגרת חיים חדשה", אמר נתניהו. הוא הוסיף כי "האויב שלנו הוא בלתי נראה, כדי לנצח אותו ואנחנו יכולים לנצח אותו, אנחנו חייבים ביחד לעשות הכל כדי לא להדביק ולא להידבק. ברגע שמבינים את זה הכל מסתדר".

במסגרת דבריו, נתניהו ציין כי יביא לאישור הממשלה שימוש באמצעים טכנולוגיים ששימשו עד כה למאבק בטרור, למעקב אחר חולים. "האויב בלתי נראה, אבל אנחנו יכולים לאתר אותו", הסביר. "אנו מפעילים את כל האמצעים שבידינו, גם אמצעים טכלנולוגיים ודיגיטליים שהשתמשנו בהם למלחמה בטרור, נמנעתי להשתמש בהם בציבור האזרחי, אבל אין ברירה". לדבריו, "המלחמה בנגיף מחייבת אותנו לנקוט באמצעים מיוחדים. יש פגיעה מסויימת בפרטיות של אותם אנשים שנבדוק עם מי הם באו במגע, מה קדם לזה, מה בא אחרי זה". הוא הוסיף כי "זה נותן כלי אפקטיבי לאיתור הנגיף ולנסות לבודד אותו, במקום לבודד את המדינה כולה. זו הדרך לכוון את המאמצים שלנו: איתור מהיר ואפקטיבי של הנגיף".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 14 במרץ 2020. -, צילום מסך
נתניהו מוסר את ההצהרה, הערב/צילום מסך, -

נתניהו הוסיף כי "אנו מנסים להגיע לאיזון בין שמירת החיים לבין שגרת החיים". לדבריו, "בנק ישראל, יחד עם שרי האוצר והכלכלה פועלים לפגיעה מינימלית במשק. ההחלטות צריכות להיות מושכלות ונבונות ולהביא לתוצאה יותר חיובית מאשר שלילית". הוא הוסיף כי "אנו נצטרך גם משאבים, עד לרגע זה הצלחנו להישאר במסגרת התקציב, אך זה לא צפוי להימשך כך. נצטרך להשקיע כסף גדול וזה יחייב אותנו בתקציב מיוחד לקורונה".

במשרד המשפטים סירבו להתייחס לאמצעים הטכנולוגיים עליהם דיבר נתניהו. מהמשרד נמסר כי "העניינים נבחנו במישור המשפטי וחוות הדעת שלנו תועבר לשב"כ ותובא מחר בפני הממשלה". מאיגוד רופאי בריאות הציבור נמסר כי "טוב ששמענו הערב את ראשת שירותי בריאות הציבור שנתנה מסר מקצועי רגוע, מרגיע וברור". הם הוסיפו כי "ראוי שיישמע קולה גם בהצהרות הבאות. בצד הצעדים החיוניים לריחוק חברתי, חייבים לתת לציבור פתרונות הולמים להתמודדות עם התקופה הקרובה, ולשלב גורמי קהילה בדגש על הרשויות המקומיות".

"לשמור על ריחוק"

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות פרופ' סיגל סדצקי, אמרה לאחר דברי נתניהו כי "אנו מתמודדים עם וירוס שעובר מאדם לאדם, ההדבקה היא מאדם לאדם, לכן האסטרטגיה הטובה ביותר למניעה, האטה והפתחה בהתפרצות היא מניעת הדבקה נוספת". היא הסבירה כי "כשאנו מסתכלים על מה שקרה במדינות אחרות בעולם, כשהם היו במצב שלנו - ישנן מדינות שהגיעו להרבה חולים ומתים, ויש כאלה שהגיעו למצב יותר מתון - לשם אנחנו חותרים".

היא הסבירה כי האסטרטגיה שבה נוקטים במערכת הבריאות היא פעולה בשתי דרכים. "מצד אחד רוצים לאתר ולבודד את האנשים שחולים, המגעים שלהם, מי שאנו חושבים שבסיכון לפתח את המחלה. כמו כן, הנחינו והורינו לאנשים שמפתחים חום ותסמינים להישאר בבית. עליהם להיות בבידוד מוחלט ולא לצאת למרחב הציבורי", הבהירה סדצקי.

תורים ארוכים ועימותים בכניסה לסופר בבית שמש, בשל ההגבלה על כמות אנשים 14 במרץ 2020. יהונתן ולצר/TPS, אתר רשמי
תורים ארוכים מחוץ לסופרמרקטים, הערב/אתר רשמי, יהונתן ולצר/TPS

"אם לא נצליח לאתר את כל האנשים, אחת הבעיות היא שאנשים יכולים להדביק כשהם ללא תסמינים בכלל, לכן אין לנו דרך למצוא אותם", המשיכה סדצקי בדבריה. "אנו חייבים לצאת בהחניות לציבור הרחב. כמו שאמר ראש הממשלה אנו מדברים על כללי התנהגות חדשים שילוו אותנו בכל משך ההתפרצות הזו".

היא הסבירה כי "אנחנו מדברים על ריחוק של שני מטרים - מרחק שיבטיח שלא נהיה באזור הרסס של הווירוס. מעבר לכך, היגיינה אישית, עיטוש למרפק ולא ליד. התקהלויות אינן אפשריות יותר". היא הוסיפה כי "אנו מבקשים שלא יהיו יותר מעשרה אנשים במרחב אחד מעבר למרחב הביתי - הם חייבים לשמור על כלל שני המטר. הכללים החדשים תקפים גם לבית, גם למרחב הציבורי וגם לעבודה".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמר במסיבת העיתונאים כי "ניסינו בסוף השבווע האחרון לראות מה אותם צעדים שאנו צריכים לעשות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, שיאפשרו למשק להמשיך לתפקד בצורה סדירה וטובה מצד אחד, ומצד שני להמשיך עם כל השירותים הנדרשים". הוא הסביר כי" אין טעם להסתער על הסופרמרקטים, חבל לעשות את זה - אין סיבה. יש מלאי לחודשים הקרובים". בנוסף לכך, אמר באב"ד כי "לאחר כל הדיונים סוכם שיצטרפו גם גני הילדים, הפעוטונים ומעונות היום, החל ממחר בבוקר". כל תרבות הפנאי כולל מרכזי בילוי, מלונות, אולמות אירועים, קניונים, כנסים, חדרי כושר - כל המקומות האלה. אנחנו צריכים לעבור לשגרת חיים אחרת".

בהלת הקורונה: תושבים עושים קניות בסופר קינג סטור אזור תעשיה תוצרת הארץ ראש העין. 14 במרץ 2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
תושבים מצטיידים לקראת החמרת ההגבלות הערב/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

מנכ"ל משרד האוצר הוסיף כי "אנחנו לא מתכוונים לסגור את המגזר העסקי. דנו עם כולם והנחינו אותם לנסות להעביר כמה שיותר עובדים לעבודה מהבית ולדלל התכנסויות במקום העבודה".

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר העריכה כי שורת ההנחיות החדשות שניתנו היום לציבור למניעת התפשטות נגיף הקורונה תעלה למשק מיליארדי שקלים. על פי הערכתה, במידה והמקומות שצוינו יסגרו למשך שישה שבועות - העלות למשק תעמוד על 11 מיליארד שקלים. היא הוסיפה כי אם מדובר בסגירה למשך שלושה שבועות, העלות תסתכם ב-4.5 מיליארד שקלים.

באשר לתחבורה הציבורית, במשרד התחבורה הצטרפו לדבריו של ראש הממשלה והנחיות משרד הבריאות. בהודעה מיוחדת קראו לציבור להימנע מנסיעות שאינן חיוניות בתחבורה הציבורית, והדגישו כי לא יתאפשר במהלכן שימוש בכסף מזומן.

(עדכון ראשון: 12:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully