וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם חיטוי, ללא נתיחה: כך נערכת המדינה לטיפול בגופות קורבנות הקורונה

13.3.2020 / 19:29

מסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS מפרט את הליכי הקבורה אליהם נערכים במשרד הבריאות ברקע המשך התפשטות הנגיף בישראל. זיהוי המת יתבצע ע"י בן משפחה שימוגן בכפפות ובמסיכה, והגופה תועבר לבית הקברות באמבולנס מד"א

עריכה: אסף דרורי

משרד הבריאות גיבש נוהל לטיפול במתים החשודים או מאובחנים בקורונה. עד היום לא נרשמו בישראל מקרי תמותה בעקבות המחלה, אולם שלושה חולים מהנגיף מאושפזים במצב קשה. לפי הנהלים, אין צורך בקבירת הגופה במתחם יוצא דופן בבית הקברות, אך חלות הגבלות אחרות בכל הנוגע לנתיחת הגופה ולתהליך הטהרה בטרם הקבורה. במסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS שהופץ לגופים הרפואיים הרלוונטיים, נכתב כי על הצוות המטפל בקבורה ללבוש ציוד מגן מלא, ופורט כיצד לבצע את הקבורה עצמה. זאת, באמצעות בידוד הגופה על ידי כלים הרמטיים וחומרי חיטוי. עוד נקבע כי הבגדים בהם מת החולה או החשוד ייחשבו לפסולת זיהומית, וכי יש לפנותם בהתאם לנוהל ההנחיות להתמודדות עם תחלואה מנגיף הקורונה.

על פי המסמך שנחתם בידי ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, מוות ביתי של מקרה חשוד או מאומת של קורונה במהלך תקופת בידוד הבית תדווח על ידי הגוף שקבע את המוות לרופא המחוזי ובהמשך למשרד הדתות או מוקד משרד הפנים אשר יפעילו את הגוף המורשה לטיפול במתים. גוף זה יפנה אל הצוות המטפל לטובת פינוי הגופה.

מחלקת חולי הקורונה בבית החולים בלינסון, פתח תקווה 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מחלקת חולי קורונה בבית החולים בילינסון/ראובן קסטרו

על הצוות המטפל יהיה לוודא כי מולא הטופס על הכרזת שעת המוות, ולאחר מכן לוודא מול המשטרה כי הוצא אישור שאין חשד לפלילים או למוות לא טבעי. "ככלל, יש להימנע מכניסה של השוטר לחדר בו נמצא הנפטר. באם נדרש להיכנס, יש להשתמש בכפפות ומסיכה כירורגית", נכתב. הזיהוי יתבצע בידי בן משפחה או שותף למגורים, והוא ימוגן גם כן בכפפות ובמסיכה. "לאחר פינוי החולה, יבוצע ניקיון וחיטוי של המקום בו שהה, וכביסה של בגדים וכלי מיטה ששימשו אותו", הובהר בהנחיות.

באשר לנתיחה לאחר המוות, נכתב כי "ככלל, אין צורך בנתיחת גופות לצורך ביסוס אבחנה של 19COVID- מאחר שקיימות שיטות קלות ובטוחות יותר לאבחנה. במקרים מיוחדים, נתיחת חולה תתבצע אך ורק באישור מנכ"ל משרד הבריאות או מי שהסמיכו לצורך העניין, ולאחר התייעצות עם אנשי המקצוע".

עוד בוואלה

בכיר במשרד הבריאות: אלפי חולי קורונה טרם אותרו, נתחיל בבדיקה נרחבת

לכתבה המלאה

בחלל מבודד, עם צוות חיוני בלבד

אם יוחלט לבצע נתיחה, היא תוגבל לפעולות הכרחיות בלבד על מנת לצמצם את סיכויי ההידבקות. בנוסף, היא תתבצע בחלל מבודד הנמצא בתת־לחץ, על ידי צוות מיומן מהמכון הפתולוגי. "יש לצמצם את מספר המשתתפים בנתיחה ככל האפשר, ולכלול בה אנשי צוות חיוניים בלבד", נכתב. לאור זאת, הוטל על צוות המכון לבצע רענון ותרגול שימוש באמצעי מיגון למניעת הדבקה אירוסולית באופן תקופתי, ובאחריות מנהל המכון לדאוג שיתבצע רענון דומה בטרם פעולת הנתיחה הראשונה של מקרה מעין זה.

צוותי מד"א מתמגנים בנתב"ג לקראת הגעת הישראלים מספינת הקורונה. 21 בפברואר 2020. מד"א
כלי הרכב יעבור חיטוי בסיום. צוותי מד"א מתמגנים/מד"א

לצורך העברת הגופה לבית העלמין ישתמשו באמבולנס של מגן דוד אדום ובאנשי הצוות של הארגון. גם עליהם יהיה להתמגן מכף רגל ועד ראש, להודיע לאנשי בית הקברות כי מדובר בחולה קורונה, ולחטא את כלי הרכב בו השתמשו בסיום פעולתם. לעובדי חברה קדישא הובהר כי "אין לבצע תהליכי טהרה כלל".

בהלוויה עצמה חל איסור מוחלט של המלווים לגעת בגופה. עם זאת, הם אינם זקוקים למיגון מיוחד. "אין סיבה למנוע מהמלווים לשהות בסמוך לגופה העטופה כנדרש ואין צורך בהגבלת המרחק בין המלווים לגופה העטופה, כל עוד אינם נוגעים בה", הובהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully