וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: לא קיבלתי תשובה רצינית מנתניהו להצעה לדון בממשלת חירום רחבה

13.3.2020 / 15:02

יו"ר כחול לבן אמר לאחר השיחה עם ראש הממשלה כי מפלגתו תמשיך לגבות כל מהלך ממשלתי בנושא משבר הקורונה. "הצעתי שצוותי המשא ומתן ייפגשו וידונו באפשרות להקמת ממשלת חירום רחבה - זה הדבר הנכון לעשות", אמר. "אני עדיין ממתין לתשובה רצינית"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ליר שפיגלר

יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ אמר היום (שישי) כי הציע לראש הממשלה בנימין נתניהו, לדון באפשרות של הקמת ממשלת חירום רחבה ואולם טרם קיבל תשובה רצינית. "אתמול פנה אלי ראש הממשלה, אפשר לומר כרגיל, דרך התקשורת, והציע לי להצטרף לממשלת חירום. ממשלה שהוא הגדיר ככזו שתיאבק בנגיף שלא מבדיל בין ימין לשמאל, בין דתיים לחילונים ובין יהודים לערבים", כתב גנץ.

"בשיחה שערכתי איתו לאחר מכן, אמרתי לו שנמשיך לגבות כל מהלך ושאני מציע שצוותי המשא ומתן שלנו ייפגשו וידונו בצורך ובאפשרות להקמת ממשלת חירום רחבה לתקופה הקרובה. עד כה לא קיבלתי ממנו תשובה רצינית להצעתי. אני עדיין ממתין - כי ממשלת חירום היא הדבר הנכון למדינת ישראל בעת הזו". גנץ הדגיש כי "גם אם לא תקום ממשלת חירום נגבה כל פעולה נכונה של הממשלה".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
נתניהו וגנץ, אוקטובר 2019/אלעד מלכה

לפי המתווה שהליכוד העביר לכחול לבן היום, תוקם עכשיו ממשלת חירום לאומית, באמצעות חוק מיוחד שיקפיא את המצב הפוליטי כמו שהוא כעת עם תפוגה מוגבלת מראש, שבמהלכה ינוהל משא ומתן לקראת הקמת ממשלת אחדות. לדברי גורמים בליכוד ההצעה אינה כוללת חלוקה שוויונית של התיקים אלא הצטרפות של כחול לבן ומפלגות אחרות על בסיס הממשלה הקיימת וקבלה של 3-4 תיקים בלבד.

בליכוד אמרו לכחול לבן שהרשימה המשותפת לא יכולה להיות חלק מממשלת החירום. כמו כן, בליכוד דורשים שכחול לבן יימנעו מהחלפת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. בכחול לבן, מצד שני, דורשים לנהל משא ומתן על הקמת ממשלה שוויונית שתייצג את כוחה ואת כוחו של גוש המרכז-שמאל בכנסת. בשלב זה לא נקבעה פגישת מו"מ או פגישה בין גנץ לנתניהו.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך נאומו במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 3 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מתעקש על הכנת התשתית למשא ומתן קודם הפגישה עם נתניהו. גנץ/ראובן קסטרו

גנץ ונתניהו שוחחו אמש פעמיים ולא הצליחו להגיע להסכמה על אופן ניהול המשא ומתן. נתניהו הזמין את גנץ לפגישה עמו אך גנץ דרש לקיים קודם כל פגישה של צוותי המשא ומתן כדי להכין את התשתית וההסכמות להקמת ממשלת חירום. נכון לשעה זו, נתניהו ממשיך לדרוש קודם כל פגישה עם גנץ ואילו גנץ מתעקש שקודם תהיה פגישת הכנה של צוותי המשא ומתן.

בין הצדדים יש גם מחלוקת מהותית על משמעות המגעים והממשלה שתקום: בליכוד דוחפים להקמת ממשלת חירום במהירות האפשרית, שתקפיא את המצב הפוליטי הקיים ורק תצרף את כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ על בסיס הממשלה הקיימת, בעוד בכחול לבן שואפים להגיע להבנות יותר משמעותיות על הקמת ממשלת אחדות, גם אם זו לתקופה מוגבלת, כולל קוי יסוד ושינויים משמעותיים בהרכב השרים.

בכחול לבן שואפים לקבל ביום ראשון את רוב הממליצים בסבב ההתייעצויות בבית הנשיא ומתכוונים להתחיל לקדם ביום שני, עם כינוס הכנסת, את המהלך לבחירת יו"ר במקומו של אדלשטיין. עם זאת, עדיין לא ברור שישראל ביתנו תתמוך במהלך, על אף שליברמן אותת בשבועות האחרונים כי הוא מתכוון לשתף עם כחול לבן פעולה. ליברמן צפוי להודיע סופית על החלטתו בענין אדלשטיין רק אחרי שיסתיים סבב ההמלצות בבית הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully