וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכן אין לימודים ולמה הגנים מוחרגים? מדריך לשביתה במערכת החינוך

הממשלה החליטה על סגירת בתי הספר והמוסדות האקדמיים כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, במהלך שצפוי להביא לנזק כלכלי למשק ולפגוע בשגרת חייהם של כמעט שני מיליון תלמידים וסטודנטים. אילו מוסדות לא מצטרפים לשביתה וכמה תעלה ההשבתה? כל הפרטים

צילום: רוני כנפו, עריכה: ליר שפיגלר

אחרי דיונים ארוכים שנערכו ביממה האחרונה בין נציגי משרד החינוך, הבריאות, המל"ל והאוצר הודיע אתמול (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו על השבתת מערכת החינוך. למעשה, חופשת הפסח תחל כבר היום, וזאת כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה. ההשפעה צפויה להשפיע על מאות אלפי בתי אב בישראל ולגרור לנזקים כלכליים כבדים למשק.

כיתות ריקות, אשדוד יוני 2015. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
הכיתות בבתי הספר ובמוסדות ההשכלה הגבוהה יישארו ריקות. בית ספר בחוף הכרמל/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

מה המוסדות שצפויים להתחיל את חופשת הפסח מהיום?

על פי הודעת ראש הממשלה, כדי לעצור את מגמת ההתפשטות של נגיף הקורונה ואת העלייה במספר החולים החליטו הערב ראש הממשלה, משרדי החינוך והבריאות והמטה לביטחון לאומי כי כיתות א' עד י"ב יושבתו מהיום וכן ייפסקו פעילויות בלתי פורמליות כמו טיולים וסיורים. מעבר לכך, גם מוסדות הלימוד האקדמאיים יושבתו מהיום. בנוסף מיזם בתי הספר של החגים לא יפתח השנה במהלך חופשת הפסח.

אילו מוסדות לא מצטרפים לשביתה?

ילדי הגנים, ילדי החינוך המיוחד, נערים בסיכון ותלמידים מכפרי הנוער שאינם ברי פינוי מוחרגים מההוראה. באשר לילדי עובדי הצוותים החיוניים בגילאי א'- ג' נבחנים כעת פתרונות והודעה בעניין תימסר בהמשך.

בכמה תלמידים מדובר?

על פי הערכת משרד החינוך, תלמידי כיתות א' עד י"ב מונים כמיליון וחצי תלמידים, שנכון להיום לא צפויים להגיע ללימודים עד סוף חופשת פסח נכון. בנוסף אליהם, הסטודנטים ב-60 המוסדות להשכלה גבוהה מוערך בכ-310 אלף.

האם הלימודים יתבצעו בצורה מקוונת?

כל המוסדות נערכות ללימודים באופן מקוון, במשרד החינוך כבר הסבירו כי הם בוחנים אפשרויות של למידה מרחוק באמצעות ערוצי טלוויזיה ייעודיים או שיעורים באמצעות תוכנת הסקייפ. במשרד החינוך גם בוחנים אפשרות של ביטול הבגרויות, והחלפתן בציון משוקלל בית ספרי או בעבודות בית.

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
הגנים הוחרגו כדי להקל על ההורים. כיתה בבית ספר סגור/שרון בוקוב

במוסדות להשכלה גבוהה המחקר ימשך במטות המחקר, ויתאפשרו קבוצות למידה קטנות של עד חמישה אנשים. מבחנים לא יתקיימו. בהמשך גם במשרד החינוך וגם במוסדות האקדמאיים יבחנו דרכי פעולה כדי לאפשר את הלימודים והמבחנים.

כמה עולה ההשבתה?

העלות למשק לסגירת בתי הספר מוערכת על ידי משרד האוצר בסכום של 150-300 מיליון שקל ליום. כ-150 מיליון שקל ליום אם מחצית מההורים יישארו בבית, ובמידה ושני ההורים נשארים בבית העלות נאמדת בכ-300 מיליון שקל ליום.

מי המתנגדים להחלטת ראש הממשלה?

בהסתדרות המורים הבהירו כי לא יסכימו לאפשר לשאר עובדי ההוראה שיקיימו לימודים להישאר חשופים לסכנת ההידבקות, וקוראים למדינה לסגור באופן מלא את מוסדות החינוך, כדי לשמור על בריאות עובדי ההוראה והילדים. גם ארגון הגננות מחה על ההחלטה, בטענה כי היא מפקירה את הגננות להיות חשופות לנגיף וקוראות להחריג גם אותן, אחרת יוציאו ימי מחלה ולא יגיעו לגנים.

מה המשמעות של סגירת מוסדות הלימודים על התפשטות המחלה?

מדובר בצעד ההגבלתי המשמעותי ביותר שנעשה עד כה במסגרת משבר הקורונה. אם עד כה הוטלו הגבלות על הקהילה, שכללו חובת כניסה לבידוד לשבים מחו"ל ואיסור על קיום אירועים, כעת מערכת החינוך עצמה תהיה האחראית על האכיפה.

תיכון עירוני א', חיפה. שלומי גבאי
העלות לסגירת בי"ס מוערכת בסכום של 150-300 מיליון שקל ליום. בי"ס תיכון בחיפה/שלומי גבאי

המשמעות המעשית של המהלך היא צמצום סטטיסטי של האפשרות להדבקה בין התלמידים, בעיקר באוניברסיטה. בבתי הספר המשמעות רחבה יותר - ילדים לרוב נושאים את הנגיף ולא בהכרח מגלים תסמינים. כך הם יכולים להעביר אותו לקבוצות האוכלוסייה המבוגרות ביותר שעמם הם באים במגע - הורים וצוותי בתי הספר.

מדוע לא הוגבלו גם גני הילדים?

ככל הנראה על מנת להקל על ההורים ולפעול בהדרגתיות. אין סיבה רפואית-מקצועית לכך שישאירו את הילדים הקטנים יותר במסגרות - שכן יש להם בדיוק את אותו פוטנציאל לנשיאת הנגיף, ואת ההוכחה לכך היה ניתן לראות היום בהידבקות תינוק בן שנה וחצי בישראל. על כן, גם מסגרות אלה יסגרו ככל הנראה בימים הקרובים.

כיצד משרד הבריאות יכול לצמצם את ההידבקות בציבור?

אחד הצעדים המשמעותיים ביותר שמשרד הבריאות יכול לבצע כדי להפחית את ההידבקות הוא בדיקות רחבות בקהילה. נכון להיום מבצע המשרד 750 בדיקות ביום בלבד, ואך ורק לשבים מחו"ל שנמצאים בבידוד ואינם מרגישים טוב.

נמל תעופה בן גוריון תחת חשש מקורונה, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מתמגנים מפני וירוס הקורונה בנתב"ג/ראובן קסטרו

שר הבריאות הכריז כי בימים הקרובים מספר הבדיקות יעלה ל-2,000, וזאת במסגרת בדיקות בארבעה בתי חולים ברחבי הארץ. עם זאת, כל עוד לא תתבצע בדיקה בקהילה לאזרחים שאינם מרגישים טוב ולא שבו מחו"ל, וגם לאזרחים בריאים לחלוטין - לא תתגלה המסה המשמעותית של החולים הסמויים.

(23:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully