וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות יושבתו; פעוטונים וגני ילדים יפעלו כרגיל

ראש הממשלה הודיע כי הלימודים במדינה לא יתקיימו בתקופה הקרובה כחלק מהצעדים במלחמה בנגיף. עם זאת, ההחלטה לא כוללת את החינוך המיוחד, נוער בסיכון, פעוטונים וגני ילדים. בנוסף לכך, קרא נתניהו להקים ממשלת חירום לאומית לתקופה מוגבלת

צילום: רוני כנפו, עריכה: ליר שפיגלר

הגבלות הלימודים בצל הקורונה

  • הלימודים בבית הספר יושבתו מכיתה א' ועד לכיתה י"ב
  • ההגבלות אינן חלות על פעוטונים, גני ילדים, חינוך מיוחד ומסגרות לנוער בסיכון
  • נתניהו: חייבים לשים בצד את הפוליטיקה, יש להקים ממשלת חירום
  • שר החינוך: ההחלטה תציב את המדינה במצב טוב יותר ממדינות אחרות באופן יחסי
  • ארגון הגננות: "מפקירים אותנו לאנחות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (חמישי) על השבתת מערכת החינוך למשך התקופה הקרובה, למעט פעוטונים, גני ילדים, נוער בסיכון והחינוך המיוחד, כדי להילחם בהתפשטות נגיף הקורונה. בנוסף לכך, קרא נתניהו להקים ממשלת חירום לאומית, לתקופה מוגבלת. "אנחנו בעיצומו של אירוע שלא היה כדוגמתו בשנות קיומה של המדינה", אמר נתניהו.

הוא אמר כי נגיף הקורונה צפוי להתפשט לכל מדינות העולם, וכי "אין מקום אחד על גבי כדור הארץ שחסין מכך, בשלב הזה אין חיסון לנגיף והצפי הוא שאם ימצא חיסון, זה יקח זמן רב". נתניהו הסביר כי "הקצב של ההדבקה בטור גיאומטרי אינו אחיד, אבל עולה במהירות לגבהים עצומים. זה מה שקורה בכמה וכמה מדינות, הנה מה שקורה באיטליה ויכול להיות שזה קורה בספרד, זה החל לאט ותוך יומיים-שלושה התפשט במהירות מסחרחרת שמאבדים עליה שליטה".

הוא הוסיף כי צפי התמותה מהנגיף הוא מעל 2.4 אחוזים. לדבריו, "זאת מגפה אמיתית, ידידתי אנגלה מרקל העריכה שבגרמניה בין 60 ל-70 אחוז מכלל האוכלוסיה ידבקו בנגיף הקורונה. מדובר, אם היא צודקת, בכ-50 מיליון בני אדם". הוא הוסיף כי "כיוון ששיעור התמותה הוא בין 2 ל-4 אחוזים, מדובר במספרים גדולים מאוד". נתניהו הסביר כי "היעד העליון שלנו הוא להאט ככל האפשר את קצב ההדבקה, ככה נוכל להרוויח זמן יקר. ראשית נצמצם את מספר החולים, לטפל בחולים שחלו באופן כזה שמערכת הבריאות לא תקרוס, ולהרוויח זמן יקר כדי לנסות למצוא חיסון לנגיף בעזרת מיטב המוחות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
ראש הממשלה נתניהו במהלך ההצהרה הערב/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

נתניהו שיבח את שר הבריאות, מנכ"ל משרד הבריאות ואנשי מערכת הבריאות, "שעושים עבודת קודש". הוא אמר כי "אנחנו מאמינים שנצטרך לטפל גם בתחבורה הציבורית, בתי הסוהר וכל מקום שיהיה מועד להתפשטות הנגיף. אמרתי שאנחנו הולכים לפתח שיטות בדוק חדשניות, וחייבים להגיע לתוצאות טובות יותר". עם זאת, הבהיר נתניהו כי "בינתיים הדרך לצמצם את התפשטות הנגיף הוא בידוד מהאוכלוסיה".

הוא קרא להקמת "ממשלת חירום לאומית עוד הערב", והסביר כי "העם שלנו תמיד ידע להתלכד במצבי חירום, זוהי שעת חירום אמיתית. הנגיף לא מבחין בין יהודים ללא יהודים, לא מבחין בגבולות, כולנו בסירה אחת". הוא הוסיף כי "חייבים להגן על חלקת האלוהים הקטנה שלנו, לפני 53 שנים ערב מלחמת שששת הימים, קמה בישראל ממשלת חירום לאומית. מדינת ישראל התלכדה כאיש אחד וניצחה, אני קורא להקים ממשלה דומה עכשיו".

עוד בוואלה!

בהלת הקורונה: מספר החולים בישראל עלה ל-109, בהם תינוק בן חצי שנה

לכתבה המלאה

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי "אני רוצה להודות למד"א ולכל מי שהתגייס. עד לרגע הזה אנחנו יצאנו הכי טובים, לא בטוח שנישאר כך אם לא נתגייס כולנו, וכרגע מדברים על גיוס אישי". שר האוצר משה כחלון אמר הערב כי "בעקבות ההתפתחויות האחרונות וההחמרה, קיבלנו החלטה שבשבוע הבא נוסיף לעשרה מיליארד שהקצנו, סכום נוסף כדי לאפשר למשק להמשיך ולפעול". הוא הוסיף כי נציגי האוצר ישבו עם המורים, "כדי לקדם פתרונות למצב החדש". הוא הוסיף וקרא בעצמו להקמת ממשלת אחדות בשל המצב. "אין זמן יותר מתאים לממשלת אחדות לאומית. העם שלנו הוכיח לא פעם שהוא יודע להתאחד כשצריך".

שר הבריאות, יעקב ליצמן במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
שר הביאות ליצמן במהלך ההצהרה הערב/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

הסתדרות המורים מסרו בתגובה להחלטה שלא להכליל את הפעוטונים וגני הילדים בהפסקת הפעילויות, כי "לא נסכים לאפשר לעובדי הוראה להשאר חשופים לסכנת ההידבקות. לא ניתן להפלות בין עובדי ההוראה שמלמדים בגנים לעובדי הוראה אחרים". הם הוסיפו כי "אנו קוראים למדינה ללמוד ממדינות אחרות, שסגרו באופן מלא את מוסדות החינוך ובכך שמרו על בריאות עובדי ההוראה והילדים".

בתוך כך, דורית חזן, יו"ר ארגון הגננות, מחתה גם היא על החלטת ראש הממשלה להחריג את גני הילדים מההשבתה. "מדובר בהחלטה עגומה, ראש הממשלה מפקיר את הגננות לאנחות. ילדים מחר מגיעים לגן והם לא שומרים על היגיינה. עם כל הרצון שלנו וההשתדלות שלנו הם מחטטים באף, הם משחקים בחול, הם מגיעים חולים מהבית ומה עלינו הגננות לעשות?".

לדבריה, "אנחנו שוקלות בכובד ראש להוציא ימי מחלה ולהיעדר מהעבודה, כי אנחנו חשות שמפקירים אותנו, ברגע שנידבק, מי יגדל את הילדים שלנו בבתים שלנו? ראש הממשלה צריך להחליט עוד הלילה לקחת אחריות על גני הילדים, להשבית את המערכת לשבועיים שלושה, כאשר אנחנו יודעים שמפה אפשר לצאת הלאה, כי גני הילדים זה החממה להעברת מחלות".

תלמידי התיכונים בתל-אביב-יפו בכנס בחירות וחינוך לדמוקרטיה, מוזיאון ארץ ישראל , ספטמבר 2019. ראובן קסטרו
תלמידים בתל אביב/ראובן קסטרו

ראש הממשלה הנחה מוקדם יותר את משרד האוצר לקבל החלטה בנושא שכר המורים שיצאו לחופש. מנכ"ל משרד האוצר יקיים הערב דיון עם הממונה על השכר והממונה על התקציבים, במטרה לדון בסוגיה. במשרד האוצר רוצים לשלם רק 50 אחוז מהשכר למורים שיצאו לחופשה.

בין הישראלים הרבים המסתגרים בבידוד בבתיהם, נכנסו אלפי ילדי גן, תלמידים, עובדי הוראה ועובדי מנהלה לבידוד ביתי, ביניהם 2,348 רק היום. לפני הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות, מניין חולי הקורונה בישראל עומד עד כה על 104, בהם גם כמה תלמידים. הם כוללים תלמיד מתיכון ברנר שעבד ב"פיראט האדום" באור יהודה, תלמיד בן תשע מבית ספר יוספטל שחזר ממדריד, תלמיד מישיבת חב"ד מקדש מנחם שאביו עובד במד"א, שני תלמידים מבית ספר בכפר יונה ותלמידת כיתה ו' מבית הספר הדר כפר יונה שאביה חלה בנגיף.

שר החינוך, רפי פרץ במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
הלימודים יושבתו, למעט בגני הילדים. השר פרץ, הערב/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

אמש, לאחר שמשרד הבריאות הודיע על שורת הגבלות חדשות, בראשן הגבלת התקהלויות במקומות סגורים לעד מאה איש, הודיעו האוניברסיטאות ברחבי הארץ על היערכות להתמודדות עם המשבר. בין היתר, חלקן הודיעו על דחיית פתיחת הסמסטר הקרוב או על ביטול הקורסים שבהם מעל למאה משתתפים והעברתם בצורה מקוונת. עם זאת, עד כה ההנחיה הייתה כי בתי הספר, מקומות העבודה והתחבורה הציבורית ימשיכו לפעול. זאת, מלבד אירועים רבי-משתתפים במוסדות החינוך, כדוגמת תחרויות ספורט בהשתתפות קהל, הצגות, כנסים או מופעים.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, שלחה הבוקר מסרון לכל עובדי ההוראה ובו קראה לסגירת כל מוסדות החינוך. "אני קוראת לראש הממשלה לגלות אחריות לאומית לבריאות הציבור ובכללם תלמידי ישראל, מחנכי ישראל ובני משפחותיהם כדי לעצור את ההתפשטות ואת הקורבנות הבאים. אני מבקשת ממך להורות על סגירת מוסדות החינוך בארץ: גני הילדים ובתי הספר", כתבה בן דויד.

(עדכון ראשון: 18:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully