וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הזמין את גנץ לפגישה; גנץ: נהיה נכונים לדון בהקמת ממשלת חירום

ראש הממשלה קרא להקמת "ממשלת חירום לאומית" לזמן מוגבל ברקע משבר הקורונה. יו"ר כחול לבן ענה בחיוב: "נכונים לדון בהקמת ממשלה רחבה שתכלול נציגות של כל חלקי הבית". הנשיא ריבלין בירך על יוזמה, ואמר כי "עלינו לעשות הכול כדי להתמקד במשימות העומדות לפנינו"

.

ראש הממשלה נתניהו שוחח הערב (חמישי) עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ועדכן אותו כי הזמין את יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ להיפגש עוד הערב במטרה להקים ממשלת חירום לאומית בהקדם. צמרת כחול לבן מכונסת מאז אחר הצהריים בהתייעצויות על המצב הפוליטי.

בעקבות זאת, שוחח הנשיא ריבלין עם גנץ וחזר באוזניו על תמיכתו בהקמת ממשלה להתמודדות עם המשבר הלאומי בהקדם האפשרי. ריבלין שב והבהיר כי ביתו פתוח לרשות הצדדים "לקידום השיח וזאת במקביל להליך הדמוקרטי המקובל של ההתייעצויות עם הסיעות, הצפויות להתקיים בתחילת השבוע בבית הנשיא".

בתגובה אמר יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ: "כחול לבן בראשותי גיבתה עד היום ותמשיך לגבות את המאבק המשותף במגפת הקורונה והשפעותיה. כפי שעשינו עד כה, נמשיך לנהוג בממלכתיות ובאחריות למען הציבור. לאור המצב, נהיה נכונים לדון בהקמת ממשלת חירום לאומית רחבה שתכלול נציגות של כל חלקי הבית. נעשה כל מאמץ בכדי לקדם מהלך זה למען אזרחי ישראל ומדינת ישראל". מהדברים של גנץ משתמע כי הוא דורש שממשלת החירום תכלול גם נציגים מהרשימה המשותפת, ובכל מקרה הוא לא עונה להזמנה של נתניהו להיפגש עדיין. בשלב זה נמשכת ישיבת ההתייעצות של הנהגת כחול לבן, שמתנהלת משעות הצהריים.

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה, רובי ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בבית הנשיא 23 בספטמבר 2019. חיים צח לע"מ, אתר רשמי
גנץ, ריבלין ונתניהו בפגישה אצל נשיא המדינה ריבלין לאחר הבחירות בספטמבר 2019/אתר רשמי, חיים צח לע"מ

גנץ שוחח הערב עם יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ובכירים בכחול לבן עמדו בקשר עם נציגי הרשימה המשותפת לפני שגנץ השיב להצעת ראש הממשלה להקמת ממשלת חירום לאומית, ואמרו להם כי הכוונה היא "לשמור על ה-61" ולהמשיך לתאם את המהלכים יחד עם הסיעות המרכיבות את הבלוק שמתנגד לנתניהו. לפי ההערכה בכחול לבן חברי הרשימה המשותפת לא תרצה להצטרף לממשלת חירום לאומית אך מתכוונים להמשיך לשמור על תיאום עמם. גורמים בליכוד אמרו בתגובה כי גנץ דיבר עם המשותפת, אך טרם הגיב להזמנת נתניהו להיפגש הערב.

"מדינת ישראל התלכדה כאיש אחד וניצחה מלחמת ששת הימים, אני קורא להקים ממשלה דומה עכשיו, עוד הערב, ממשלת חירום לאומית", אמר נתניהו. בהצהרה לתקשורת שמסר בעקבות הנחיות והגבלות חדשות למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, הוסיף נתניהו כי "זו תהיה ממשלה לתקופה מוגבלת ויחד נוכל להציל את חייהם של רבבות אזרחים". נתניהו הבהיר כי "חייבים לשים בצד את הפוליטיקה, אחרי זה נחזור בדיוק לנקודה שהיינו בה, עכשיו נדרשת אחריות לאומית ואישית, שגוברת על כל שיקול אחר". לדבריו של נתניהו הצטרפו שר הבריאות יעקב ליצמן, שר האוצר משה כחלון ושר החינוך רפי רפץ.

יו"ר כחול לבן בני גנץ לאחר תוצאות המדגם, 3 במרץ 2020. פלאש 90 / תומר נויברג, פלאש 90
"נדון בהקמת ממשלה רחבה". יו"ר כחול לבן בני גנץ/פלאש 90, פלאש 90 / תומר נויברג

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר לנתניהו כי הוא מברך על כל יוזמה שתוביל להקמת ממשלה בהקדם האפשרי והדגיש: "ביתי פתוח בפניכם". רבלין הוסיף כי "עלינו לעשות הכל כדי להתמקד במשימות העומדות לפנינו", עוד הדגיש הנשיא כי הוא נכון לסייע ככל שיידרש כדי להביא להסכמות מהר ככל הניתן למען אזרחי ישראל.

מוקדם יותר אמר שר הביטחון נפתלי בנט דברים דומים, והבהיר כי "זוהי שעת חירום, ובשעה כזו נדרשת ממשלת חירום לאומית בראשות נתניהו". בנט אמר בהצהרה שפרסם בפייסבוק: "אחדות עכשיו - רבים אחר כך". לדבריו, "אנחנו נעביר חוק שיקפיא את כל ההליך הפוליטי למשך 6 חודשים, ועוד 6 חודשים נוכל כולנו לחזור בדיוק למקום שבו היינו ולהמשיך להתווכח. אף מפלגה לא תאבד מכוחה או מיכולתה לנהל משא ומתן". בנט הסביר כי "הנגיף לא מבחין בדעות פוליטיות וזה מחייב אותנו לאחדות לאומית רחבה. אני קורא לחבריי במפלגות הציוניות, מימין ומשמאל: היכנסו תחת האלונקה, הצטרפו עכשיו לממשלת חירום לאומית".

ח"כ יועז הנדל (כחול לבן) כי "מלכתחילה היה צריך ממשלת אחדות כדי לרפא את החברה הישראלית, ועכשיו זה כבר צו 8". דבריו מגיעים ברקע ההתנגדות שלו ושל ח"כ צבי האוזר לניסיון של כחול לבן להקים ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת.

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם אינו נודע, הר הרצל, ירושלים. ניב אהרונסון
"האפשרות היחידה". שר הביטחון בנט/ניב אהרונסון

הקולות להקמת ממשלת אחדות גברו על רקע משבר הקורונה. מוקדם יותר, יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "אין ממשלה אחרת" מלבד ממשלת חירום עם הסכמה לאומית רחבה. בריאיון לגל"צ דרעי אמר כי "אנחנו נמצאים במלחמה שאתם לא מבינים את ההשלכות שלה, ואתם מדברים על זה שניתן לאנשים שלא ניהלו משרד ממשלתי להיות ראשונים? גנץ לא ימצא את הידיים והרגליים בטיפול הקורונה".

לפני יומיים, הצטרפה יו"ר גשר, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, להתנגדותם של האוזר והנדל והצהירה כי לא תתמוך בממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת ובל"ד. על רקע הצהרתה, יו"ר העבודה עמיר פרץ שב והבהיר כי ימליץ לריבלין להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על גנץ. "בניגוד למה שנאמר בחלל, לא אתמוך בממשלת ימין צרה בראשות נתניהו", הדגיש.

מנגד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר היום כי "האופציה הטובה ביותר היא ממשלת אחדות לאומית", ברקע המגעים שקיים עם כחול לבן. בריאיון לרדיו "כאן רקע" הסביר ליברמן כי "ברור לנו שאנחנו לא יכולים לאפשר בחירות רביעיות. זאת הייתה ההבטחה המרכזית שלנו במהלך קמפיין הבחירות. עכשיו עם המגפה והמצב הכלכלי, האופציה של בחירות רביעיות היא הגרועה ביותר".

יועז הנדל, הגשת רשימות לבחירות לכנסת ה-22, ועדת הבחירות המרכזית, 1 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
"עכשיו זה כבר צו 8". ח"כ הנדל/ראובן קסטרו

גם ח"כ גדעון סער (הליכוד) קרא היום לממשלת אחדות, "ולו לתקופה קצובה". לדבריו, מדובר ב"צו השעה כדי להתמודד עם משבר הקורונה, שהשלכותיו מוחשיות ומרחיקות לכת. לא פחות מכך הדבר נדרש על מנת להשיב את אמון אזרחי המדינה במערכת הפוליטית".

(עדכון ראשון 18:25)

  • עוד באותו נושא:
  • נפתלי בנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully