וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחברה הערבית זועמים על לוי-אבקסיס: "גנבה את הקולות וברחה"

אנשי ציבור, חלקם אנשי מפלגת העבודה, הגיבו בבוז להתנגדות הח"כית להקמת ממשלה הנשענת על קולות הרשימה המשותפת. השר לשעבר מג'אדלה טען כי "השותפות איתה נולדה בחטא". פעילים אחרים סיפרו: "בבחירות היא דיברה על שותפות ושלום, מה קרה?"

עריכה: עמית שמחה

יום לאחר הודעתה של יו"ר גשר, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, כי לא תשב בממשלה צרה הנשענת על קולות הרשימה המשותפת, בחברה הערבית הגיבו בבוז למהלך - אבל אומרים שגם לא ממש הופתעו.

"נפגעתי כמו שכל אזרח ערבי ששומע אותה נפגע, כמו שאנחנו נפגעים מההסתה של ראש הממשלה", אמר לוואלה! NEWS ראלב מג'אדלה, מי שהיה שר המדע, התרבות והספורט וח"כ מטעם מפלגת העבודה. "היא הייתה יכולה להגיד שיש תהום אידיאולוגית ולציין שהיא מאוד מכבדת את אזרחי המדינה הערבים, אבל היא לא עשתה את זה, כי היא רצתה להצטרף לאווירה. גם ראש הממשלה בחר בדרך ההסתה ועושה את זה יום-יום כי זה נוח. כץ קרא לחברי הכנסת הערבים מחבלים בחליפות. אז היא מתאימה את עצמה לאווירה ולרוח הדברים".

"כנראה זה מתקבל יותר טוב בציבור שלה", טען. "אבל כל בנאדם שפוסל ציבור שלם פוסל את עצמו. אי אפשר לפסול חרדים, או רוסים, או קיבוצים. גם לא ערבים. מי שבוחר בציבוריות מחויב לתת כבוד לאחרים".

אורלי לוי אבקסיס בישיבת סיעת העבודה גשר מרצ, תל אביב 20 בינואר 2020. ראובן קסטרו
"כל בנאדם שפוסל ציבור שלם פוסל את עצמו". לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

מג'אדלה אמר כי לא הופתע. "השותפות איתה נולדה בחטא. זה חיבור מלאכותי", טען. "יש תהום מדינית בין פרץ והעבודה לבין אבקסיס וגשר. עמיר פרץ בשמאל והיא בימין. היה ברור שהיום הזה יגיע. אפילו האיש שלה בבית שאן אמר שלא ניסה אפילו לגייס לה שם קולות. לי זה לא נראה הגיוני מהרגע הראשון. אבל ראש המפלגה רוצה לעשות חיבורים, שיעשה. הוא לא שאל את המוסדות".

"היא גנבה את הקולות וברחה. חד וחלק", מוסיף ד"ר אמיר חניפס משפרעם, שהיה מועמד ברשימת העבודה לכנסת. "זו בושה וחרפה. היית צריך לראות איך במערכת הבחירות היא דיברה על 'שותפות' על 'הנכונות לדרך חדשה', על 'שלום'. הייתי באירוע בו השתתפה בחורפיש ואני זוכר שהיא סיפרה לנוכחים שהיא בעצמה נדהמה מעד כמה חברי הכנסת הערבים מתעסקים בנושאים אזרחיים. זה לא שהיא לא ידעה והופתעה: היא הייתה שותפה, ידעה שמתמודדת עם העבודה ומרצ, ידעה שיש אפשרות לתמיכה של הרשימה המשותפת מבחוץ. מה קרה?".

עוד בוואלה!

הבדיחה האכזרית מכולן: רק נשיאות לאביה תסביר את העריקה של לוי-אבקסיס

לכתבה המלאה
פריפריה -  דלית אל כרמל (אמיר חניפס). ראובן קסטרו
"היא גנבה את הקולות וברחה". חניפס/ראובן קסטרו

הערב, פעילי ימין מפגינים מחוץ לביתה של לוי-אבקסיס ביישוב רשפים, בתמיכה בהחלטתה שלא לתמוך בממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת. במקביל, גם פעילי שמאל של מפלגת העבודה ומרצ מפגינים מול ביתה בדרישה שתתפטר ותפנה את מקומה לח"כ אילן גילאון, הבא בתור ברשימה. בעקבות שתי ההפגנות מול ביתה של לוי-אבקסיס, הוצבו ניידות משטרה בכניסה ליישוב, זאת ברקע איומים שהיא ובני משפחתה קיבלו ביממה האחרונה מאז שפרסמה את התנגדותה לממשלת מיעוט.

בהודעתם של הפעילים מהעבודה ומרצ נכתב כי "מעשה זה, שבאמצעותו היא ממליכה את נתניהו לכהונתו השישית, כמוהו כמעשה בגידה ברבע מיליון מצביעי אמת שביקשו להחליף את שלטונו המושחת והמסוכן, בין היתר על סמך הבטחה מפורשת שלה לפני הבחירות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילי העבודה ומרצ מפגינים מחוץ לביתה של לוי-אבקסיס, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך
תושבי בית שאן והסביבה מחזקים את אורלי לוי-אבקסיס, קיבוץ רשפים. תנועת אחדות העם, אתר רשמי
פעילי ימין מפגינים לתמיכה בלוי-אבקסיס מחוץ לביתה, הערב/אתר רשמי, תנועת אחדות העם

רביע סלאלחה מבית ג'אן, פעיל מרצ שהודיע כי הוא מתכוון להשתתף בהפגנה מול ביתה של לוי-אבקסיס הערב, אמר כי "ברור שכועסים. עשינו את הכל כדי שאנשים בחברה הערבית וגם הדרוזית יצביעו 'אמת' כדי להוביל שינוי ולעתיד טוב יותר של חיים משותפים. אורלי לוי-אבקסיס הרימה דגל צדק ושיוויון וזה התאים לנו. אנחנו שבחברה הערבית והדרוזית שבחרנו אותה, הבאנו אותה לאן שהגיעה. היא נכנסה לכנסת על קולותינו והיא גוזלת אותם. אני מצפה מעמיר פרץ שיחזיר אותה לשפיות, או שהיא תחזיר לנו את המנדט. לא מוכן שישקרו לי ויעבדו עלי ובסופו של ייקחו ממני את הקול שלי".

"הפוליטיקה היא האכזבה האינסופית"

דברים ברוח דומה נאמרו על ידי אבראהים אבו-ראס, ראש המועצה המקומית עילוט שליד נצרת: "בושה שהיא מדברת ככה, אבל היא אמרה מה שיש לה על הלב". אבו-ראס, שהיה חבר מפלגת העבודה במשך 25 שנה, עד שבשנה שעברה החליט להצטרף לרשימה המשותפת, הוסיף: "לפני כמה חדשים היא אמרה ההיפך, אבל אני לא הופתעתי אתמול. היא באה מהליכוד, ושם הלב שלה, ברור שהיא תדבר ככה. אבא שלה ואחים שלה והיא - כולם הליכוד. אז מה ציפו שייצא ממנה? אני מאמין שהבטיחו לאבא שלה שיהיה נשיא המדינה. ככה אומרים אצלנו ברחוב ואני מאמין לזה. רק זה מסביר את זה".

ואולם, יש גם מי שמציע הסברים אחרים. "מי שמכיר אותה אישית יודע שמה ששרף לה את הפיוז זה ליברמן, לא הרשימה המשותפת. הרשימה פחות יריבה בשבילה מאשר ליברמן, הוא הסדין האדום מבחינתה", ניתח פוליטיקאי ערבי משופשף. "אצלנו מספרים על אישה שמדברת בקול רם כביכול אל חברתה, ואת הדברים שהיא אומרת היא מכוונת בכלל לחמותה המקשיבה ממרחק. לדעתי לוי-אבקסיס רואה את המעמד של ליברמן אצל גנץ, שרק מחכה לסימן של ליברמן לאשר לו להיפגש עם המשותפת. 'למה שיקחו אותי כמובן מאליו?' היא חושבת לעצמה".

שלטי בחירות של יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ וח"כ עיסאווי פריג' ממרצ בטירה ב-5 בספטמבר 2019. רויטרס
"השותפות נולדה בחטא, זה חיבור מלאכותי". שלטים של העבודה ומרצ בטירה, בספטמבר 2019/רויטרס

לדבריו, "היא רוצה להיראות עצמאית, לשדר מסר שהיא גורם מרכזי וחשוב. היא רוצה להראות שהיא סיעה בפני עצמה ולא זנב של העבודה ומרצ. להערכתי היא עדיין בגוש, היא תמליץ על גנץ לנשיא ומשדרת שהיא לא תתמוך בממשלה שנשענת על המשותפת - אבל עד לרגע הזה יש עוד זמן".

גם בסניף העבודה היהודי-ערבי בחיפה מאוכזבים מהמהלך של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. "מה שהיא עשתה זה דבר נורא", אמר ישראל סביון, מזכיר מפלגת העבודה במחוז חיפה ולשעבר סגן ראש העיר. "הפוליטיקה היא האכזבה האינסופית. תמיד אתה מופתע כמה עוד יותר נמוך אפשר לרדת ובכל פעם אתה מופתע מחדש. איזה כבוד חלקנו לה רק לפני הבחירות. יהודים וערבים קיבלו אותה כשנאמה בחיפה עם עמיר פרץ ואילן גילאון. קיבלה כבוד גדול ותשואות. היינו בטוחים שזו חתונה קתולית, והנה, הסתבר שהיה זה אולי רק דייט".

(עדכון ראשון: 19:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully