וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוי-אבקסיס מצהירה: לא אתמוך בממשלה הנשענת על בל"ד והרשימה המשותפת

10.3.2020 / 22:05

ברקע המאמצים של כחול לבן להקים ממשלת מיעוט, יו"ר גשר הדגישה כי אינה מחויבת עוד לשותפות עם מרצ, שלטענתה נכפתה עליה בלחץ כחול לבן. המשמעות: יש רוב בכנסת המתנגד למהלך של גנץ. "החלטות מרחיקות לכת מתקבלות בחוג מצומצם מאוד הסובר שקביעותיו תחייבנה את כל הח"כים"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

יו"ר גשר אורלי לוי-אבקסיס הצהירה הערב (שלישי) כי לא תתמוך בממשלה הנשענת על בל"ד והרשימה המשותפת. ברקע המאמצים בכחול לבן להקים ממשלת מיעוט יחד עם העבודה-גשר-מרצ ובתמיכה חיצונית של ישראל ביתנו וחברי כנסת מהרשימה המשותפת, הדגישה לוי-אבקסיס: "לא אתמוך בממשלה הנשענת על בל"ד והרשימה המשותפת ואינני רואה עצמי מחויבת עוד לשותפות עם מפלגת מרצ, שנכפתה עליי ועל עמיר פרץ שותפי, בלחץ גורמים רבים בראשם כחול לבן. אמרתי זאת לפני הבחירות ואני אומרת זאת אחריהן".

"כולנו עדים לכך שמנהיגים שהתחייבו לפעול באמינות ובאחריות, עוסקים בימים אלה בשתדלנות מבישה ומוכנים לשלם כל מחיר לכל גורם במטרה להקים ממשלת מיעוט, גם אם זו תוקם על משענת קנה רצוץ", הוסיפה לוי-אבקסיס. "מדאיגה לא פחות העובדה שהחלטות מרחיקות לכת כמו משא ומתן עם הרשימה המשותפת, לרבות בל"ד, מתקבלות בחוג מצומצם מאוד הסובר שקביעותיו תחייבנה את כל חברי הכנסת השותפים לגוש".

גורמים במפלגת העבודה אמרו כי המהלך של לוי-אבקסיס לא תואם מראש עם יו"ר מפלגת העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ וכי הוא הופתע מההצהרה שלה.

אורלי לוי אבקסיס בישיבת סיעת העבודה גשר מרצ, תל אביב 20 בינואר 2020. ראובן קסטרו
"אינני רואה עצמי מחויבת עוד לשותפות עם מפלגת מרצ". לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

משמעות ההצהרה של לוי-אבקסיס היא שיש רוב בכנסת נגד ממשלת מיעוט בראשות יו"ר כחול לבן בני גנץ בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת. לוי-אבקסיס מצטרפת להתנגדות חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר להקמת ממשלת מיעוט, ובעקבות זאת לכחול לבן לא תהיה אפשרות לבצע את המהלך מבלי להזדקק לתמיכה של שלושת הח"כים מבל"ד, צעד שנפסל על ידי ראשי המפלגה בעבר. כך שיחד עם בלוק הימין-חרדים שמונה 58 ח"כים, יש 61 ח"כים שמתנגדים לכך. שלושה שבועות לפני הבחירות אמרה לוי-אבקסיס כי לא תתנגד להקמת ממשלה בתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת.

חברי הצוות הפוליטי של כחול לבן, עפר שלח ואבי ניסנקורן, צפויים להיפגש מחר עם נציגי כל הסיעות ברשימה המשותפת - כולל נציגי בל"ד, ולדון עמם בתנאים לתמיכת הרשימה בממשלה בראשות גנץ ולהמלצה עליו בשבוע הבא כמועמד הרשימה בבית הנשיא. זאת, בהמשך לפגישות שגנץ קיים עם יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ ויו"ר ישראל ביתנו ליברמן.

במהלך פגישתם ביום חמישי האחרון, סיכמו גנץ ופרץ כי העבודה-גשר-מרצ תמליץ על יו"ר כחול לבן כמועמד להרכבת הממשלה אצל הנשיא ריבלין בשבוע הבא. עוד סוכם כי פרץ יתמוך בהצעת החוק שתמנע את הרכבת הממשלה ממועמד שיש נגדו כתב אישום.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ ויו"ר העבודה - גשר עמיר פרץ במהלך טקס האזכרה הממלכתי לבן גוריון, שדה בוקר 4 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
העבודה-גשר-מרצ סיכמה שתמליץ עליו כמועמד להרכבת הממשלה. גנץ ופרץ/ראובן קסטרו

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ תקף את ח"כ לוי-אבקסיס, ואמר כי היא צריכה להחזיר את המנדט. "דבריה הערב חסרי אחריות ומקוממים", טען הורוביץ. "לאורך כל מערכת הבחירות, חברי העבודה-גשר-מרצ, כולל לוי-אבקסיס עצמה, הבהירו את תמיכתם בהקמת ממשלה צרה בראשות גנץ ובתמיכת הרשימה המשותפת". הוא הבהיר כי "התנערות מהבטחה זו היא יריקה בפרצוף המצביעים. עליה לפנות את מקומה בכנסת שקיבלה בזכות מצביעי השמאל לנציג הבא ברשימה המבטא את עמדת הרשימה ומצביעיה".

הורוביץ קורא ללוי-אבקסיס להחזיר את המנדט, אך בהסכם השותפות בינה ובין פרץ והורוביץ נשמר מעמדה כסיעה נפרדת, ולא ניתן להטיל עליה סנקציות גם אם תחבור לגוש הימין-חרדים. בסביבתה של לוי-אבקסיס אמרו הערב כי היא מעוניינת לשמור על השותפות עם פרץ, ורק להתנתק מהקשר עם מרצ. פרץ טרם הגיב להצהרתה.

גם ח"כ תמר זנדברג (מרצ) תקפה את החלטתה של לוי-אבקסיס, וקראה לה להתפטר מרשימת העבודה-גשר-מרצ. "היחס של אורלי לוי לנציגות נבחרת של הציבור הערבי מחפירה וגזענית", מסרה זנדברג. "העובדה שנבחרה לכנסת על הגב שלנו - בקולות של אנשי ונשות שמאל שמחויבים גם לממשלה של גנץ וגם לשותפות יהודית-ערבית מחייבת אותה לפנות את מקומה ולהתפטר". היא הבהירה כי "אין לה מנדט למנוע ממשלת שמאל".

(עדכון ראשון 19:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully