וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: תמיכה חד-פעמית של הרשימה המשותפת עדיפה על בחירות רביעיות

בכיר כחול לבן הבהיר כי אף שהקמת ממשלת מיעוט היא אופציה "קשה" מבחינתו, היא עדיפה על סבב בחירות נוסף. ח"כ שלח וניסנקורן ייפגשו עם נציגי הסיעות ברשימה המשותפת, חרף ההתנגדות מבית. גורמים במפלגה נגד הנדל והאוזר: "הצבעה נגד המשמעת הסיעתית תהיה להמליך את נתניהו"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

למרות ההתנגדויות מבית, בכחול לבן נחושים להמשיך במאמצים להקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של חברי כנסת מהרשימה המשותפת. ח"כ יאיר לפיד, מבכירי כחול לבן, אמר הבוקר (שלישי) כי הצבעה חד-פעמית של הרשימה המשותפת בעד הממשלה - עדיפה על בחירות רביעיות. "הייתי שמח אם היו עוד אפשרויות, אבל אין. מה עלינו לעשות? מה שטוב למדינת ישראל", טען לפיד.

לפיד אמר כי האפשרות המועדפת עליו הייתה "ממשלת אחדות לאומית" כשיו"ר המפלגה בני גנץ ראשון ברוטציה, אך האשים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "פסל אותה על הסף". "זה מה שתמיד רצינו, זה מה שהיינו שמחים לעשות היום", כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו. "הבעיה היא שאין עם מי לדבר. בדקנו אלף פעם".

בני גנץ יו"ר כחול לבן ויאיר לפיד, מרכז ארץ ישראל היפה, 12 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
"זו לא הממשלה שרצינו. מצד שני, זה עדיף בהרבה על השיתוק הנוכחי". גנץ ולפיד/ראובן קסטרו

על כן, הסביר לפיד כי נותרו רק שתי אפשרויות: ממשלה צרה עם ישראל ביתנו והעבודה, אותה כינה "קשה", וסבב בחירות נוסף - אפשרות שתיאר כ"אסון". הוא הדגיש כי במקרה הראשון, הרשימה המשותפת לא תהיה חלק מהממשלה "בניגוד לכל השקרים שביבי מפיץ". לדבריו, "הם יצביעו פעם אחת מבחוץ, ובזה זה ייגמר. ביבי עשה איתם שיתופי פעולה כאלה אלף פעם. אני מודה מראש, זו לא הממשלה שרצינו. מצד שני, זה עדיף בהרבה על השיתוק הנוכחי".

"ממשלה כזו תוכל לעשות תקציב, משרדי הממשלה יחזרו לעבוד, ועדות הכנסת יפתחו, נטפל בעסקים הקטנים, נמנע פיטורים המוניים במשק", הוסיף, בעוד סבב בחירות נוסף יביא לדבריו, ל"עוד שנאת אחים, עוד הסתה, עוד אלימות, עוד מיליארדי שקלים מבוזבזים. מדינה שלמה מורידה את עצמה לתהום בגלל בנאדם אחד".

כעבור שעות אחדות, קרא לפיד שוב לאחדות. "אם הליכוד כל כך מודאג מממשלה צרה, אז קדימה כבר, בואו לאחדות", מסר בחשבון הטוויטר שלו.

עוד בוואלה!

אחרי שנפגע אישית, גנץ על סף הקמת ממשלת מצנח להשתחררות מנתניהו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 8 במרץ 2020. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
לפיד טוען ש"אין עם מי לדבר". נתניהו/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

חברי הצוות הפוליטי של המפלגה, עפר שלח ואבי ניסנקורן, צפויים להיפגש היום עם נציגי כל הסיעות ברשימה המשותפת - כולל נציגי בל"ד, ולדון עמם בתנאים לתמיכת הרשימה בממשלה בראשות גנץ ולהמלצה עליו בשבוע הבא כמועמד הרשימה בבית הנשיא. זאת, בהמשך לפגישות שגנץ קיים עם יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בהם נידונו קווי היסוד של הממשלה הבאה.

עם זאת, עדיין לא ברורה מידת התמיכה הפנימית בכחול לבן במהלך, לאור ההתנגדות העזה של חברי הכנסת יועז הנדל וצביקה האוזר, חברי הפלג הימני במפלגה, שהודיעו כי אינם מתכוונים לתמוך בממשלת מיעוט שנתמכת מבחוץ על ידי ח"כים מהמשותפת. בנוסף להנדל והאוזר, גם ח"כ גבי אשכנזי וחילי טרופר מתנגדים עקרונית לממשלת מיעוט ומעדיפים לחתור לממשלת אחדות, אך ככל הידוע הם לא מתכוונים להצביע נגד עמדת גנץ והסיעה במידה והמהלך יגיע לכדי הצבעה.

הרשימה המשותפת -אחמד טיבי, איימן עודה, יוסף ג'בארין, מטאנס שחאדה, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"נפעל לקדם את האינטרסים של כל האזרחים כסיעה מאוחדת". הרשימה המשותפת/ראובן קסטרו

בצמרת כחול לבן, הרביעייה המכונה הקוקפיט, ישנו רוב שתומך בחתירה מהירה לעבר ממשלת מיעוט של כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ, בתמיכה חיצונית של ישראל ביתנו והרשימה המשותפת, כבסיס להרחבת הממשלה בהמשך. גנץ, לפיד ומשה יעלון סבורים שנתניהו לא מעונין באחדות, ולכן דוחפים למימוש הרוב הפרלמנטרי של 62 ח"כים שקיבלו המפלגות שאינן תומכות בנתניהו. אשכנזי הוא היחיד מבין הארבעה שמתנגד להקמת ממשלת מיעוט ודוחף לקיים מו"מ על אחדות. גורמים במפלגה אומרים כי הכוונה היא להמשיך להתקדם ולייצר מתווה שמאפשר להקים ממשלת מיעוט, ולהציב את הנדל והאוזר וכל ח"כ אחר שיתנגד למהלך בפני עובדה מוגמרת. עם זאת, לכחול לבן אין אפשרות להדיח או לפטר ח"כים סוררים, אלא רק לדרוש או ללחוץ על התפטרותם.

"המשמעות של הצבעה נגד המשמעת הסיעתית תהיה להמליך את נתניהו ולהוביל לבחירות רביעיות. שיחליטו אם הם רוצים לצאת אידיאליסטים או להנציח את שלטון נתניהו", אמרו גורמים במפלגה. "מתקדמים, לא נעצור בגלל הנדל והאוזר". עם זאת, ללא הקולות של האוזר והנדל לא יהיה למפלגה את הרוב הדרוש כדי להשביע ממשלה, אלא אם כן יוחלט בסופו של דבר להיעזר גם בקולות בל"ד, אפשרות שעד כה נפסלה על הסף בכחול לבן.

אמש, התכנסה סיעת הרשימה המשותפת בכפר קאסם והחליטה להיענות בחיוב לפתיחה במגעים רשמיים בנושא מבלי שהתקבלה עדיין הסכמת בל"ד להשתתפות בפגישה כזו. הלשכה המדינית של בל"ד תכונס בצהריים בנצרת כדי לדון במהלכים ולגבש עמדה, וברשימה המשותפת הצפי הוא שתתקבל הסכמה. בפגישה צפויים להשתתף מטעם הרשימה המשותפת יו"ר הסיעה אחמד טיבי (תע"ל), עאידה תומא סלימאן (חד"ש), מנסור עבאס (רע"ם), מטאנס שחאדה (בל"ד).

(עדכון ראשון: 08:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully