וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ וליברמן נפגשו: עקרונות הפעולה משותפים - נמשיך קדימה

9.3.2020 / 15:12

השניים נועדו לראשונה מאז הבחירות ברקע האפשרות להקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. גנץ: "דיברנו על הדרכים בהן נוכל לחלץ את ישראל מהבוץ". ליברמן: "נשקול צעדינו". יעלון להנדל והאוזר על התנגדותם למהלך: "התיישרו עם עמדת הסיעה או שתסיקו מסקנות"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

המגעים להקמת ממשלה - כל העדכונים

  • גנץ וליברמן נפגשו ודנו בעקרונות המשותפים להקמת ממשלה
  • יו"ר כחול לבן: "פגישה טובה, פרטים יהיו רק בהמשך"
  • יו"ר ישראל ביתנו: "האופציה הגרועה היא בחירות ואותה נמנע"
  • יעלון להאוזר והנדל: "התיישרו עם עמדת הסיעה או שתסיקו מסקנות"

יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נפגשו היום (שני) בכפר המכבייה, לראשונה מאז הבחירות. בפגישה דנו השניים במאמצים להרכבת ממשלה, ביוזמה לחוקק חוק שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה וכן במהלכים הבאים בתוך הכנסת.

בתום הפגישה נשאו השניים הצהרה משותפת. "ליברמן ואני סיימנו פגישה טובה שבה דיברנו על עקרונות היסודות שאנו יכולים לשתף בהם פעולה ולהקים ממשלה, להוציא את ישראל מתוך הבוץ", אמר גנץ. "פרטים יהיו רק בהמשך". גם ליברמן כינה את הפגישה טובה ואמר כי השניים התמקדו בדיון על קווי היסוד של הממשלה. לדבריו, "נתחיל סבב פגישות עם הסיעות ונגבש את הצעדים הבאים. מכל האופציות שמונחות על השולחן האופציה הכי גרועה היא בחירות רביעיות וזה מה שננסה למנוע. לגבי כל השאלות האחרות - רק אחרי שהנשיא יקבל את התוצאות הרשמיות ויטיל את הרכבת הממשלה על המועמדים".

מאז פרסום תוצאות הבחירות, מהם עלה שלגוש הימין-חרדים בראשות נתניהו יש רק 58 מנדטים ואילו בגוש הנגדי ישנם 62 מנדטים, בכחול לבן החלו לבחון את האפשרות להקים ממשלת מיעוט שתוגדר כממשלה זמנית במטרה להרחיבה בהמשך עם מפלגות מבלוק הימין, בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת, ללא בל"ד.

יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בתום פגישתם בכפר המכביה, 9 במרץ 2020. קובי ריכטר, TPS
"פגישה טובה". גנץ וליברמן, היום/TPS, קובי ריכטר

ביממה האחרונה נפגש גנץ עם חברי הכנסת יועז הנדל וצביקה האוזר מתל"ם, המתנגדים להקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת. האוזר והנדל סירבו להתחייב כי יצביעו בעד ממשלה כזו במידה ותקום וממשיכים לדחוף להקמת ממשלת אחדות. גורם בכחול לבן אמר כי יו"ר תל"ם משה יעלון הבהיר לשניים כי עליהם "להתיישר עם עמדת הסיעה או להסיק מסקנות". בתגובה צייץ גנץ כי "בכחול לבן יכולות להיות מגוון דעות, אבל יש רק עמדה אחת והחלטה אחת - של יו"ר המפלגה. לא של בכירים ולא של מקורבים".

ללא הקולות של הנדל והאוזר לא תהיה לכחול לבן אפשרות להקים ממשלת מיעוט מבלי להזדקק לכל הח"כים של הרשימה המשותפת, כולל החכים של בל"ד. האוזר והנדל אמרו לגנץ ויעלון בשיחותיהם כי שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת והקמת ממשלה שמבוססת על הקולות שלה רק יחזקו את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת גוש הימין אם יהיו בחירות נוספות, ועמדו על הצהרות בכירי המפלגה לפני הבחירות לפיהם לא יתבססו על המשותפת בהקמת ממשלה.

לאור ההתנגדות של הנדל והאוזר להקמת ממשלת מיעוט, עלו גם קריאות בכחול לבן להתפטרות שלהם, שכן אין למפלגה שום אפשרות חוקית להדיח אותם. ביממה האחרונה האוזר והנדל נתונים ללחץ כבד מימין, פעילי ליכוד שולחים להם סמסים שקוראים להם לבלום הקמת ממשלת מיעוט, ומצד שני - פעילי שטח בכחול לבן מפיצים עצומה בקריאה לתמוך בכך.

ח"כ יועז הנדל וצבי האוזר,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
התנגדות פנימית בתוך כחול לבן. האוזר והנדל/ראובן קסטרו

גנץ נפגש בשבוע שעבר עם יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ, והשניים סיכמו כי הסיעה תמליץ על גנץ כמועמדה אצל הנשיא. בפגישה עם ליברמן גנץ צפוי לנסות לסכם עמו סופית כי ימליץ עליו בסבב ההתייעצויות אצל הנשיא שיחל בסוף השבוע או בתחילת השבוע הבא, וכן לדון עמו במהלכים הבאים. ליברמן, שמעוניין לקדם מיידית חוק שימנע מנאשם בפלילים להקים ממשלה, הביע נכונות להמליץ על גנץ כדי שיהיה לו רוב של ממליצים וכחול לבן תוכל לקבל את השליטה בוועדה המסדרת של הכנסת וכן לתמוך במועמד של כחול לבן, מאיר כהן, להחלפת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

אירוע סיכום הקמפיין של כחול לבן, האנגר 11 נמל תל אביב, 29 בינואר 2020. ראובן קסטרו
קרא להאוזר והנדל "להתיישר עם עמדת הסיעה או להסיק מסקנות". יעלון/ראובן קסטרו

ליברמן פרסם אתמול בבוקר חמישה תנאים להצטרפותו לקואליציה, שעוסקים בנושאים אזרחיים: הכנסת מינימום של 70% משכר המינימום במשק לכל הגמלאים החיים מהבטחת הכנסה ומקצבת זקנה, העברת כל הסמכויות בנושא תחבורה ציבורית ופתיחת עסקים בשבת לשלטון המקומי, חוק גיוס בני ישיבות בנוסח שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ה-20, חוק נישואים אזרחיים וגיור על ידי רבני עיר. רוב הדרישות הללו מופיעות גם כך במצע כחול לבן, כך שבין קצר אחר כך גנץ צייץ בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "מוסכם. חייבים להתקדם".

עם זאת, ליברמן טרם הסכים למהלך כולל של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הח"כים הערביים, והרשימה המשותפת מסרבת לתמוך בממשלה בהשתתפותו.

פעילי כחול לבן: "צריך להחליף את נתניהו לאלתר"

ברקע המגעים, פעילי שטח של כחול לבן החלו הבוקר להפיץ עצומה הקוראת להקמת ממשלת מיעוט בראשות גנץ. תחת הכותרת "כוחנו באחדותנו" כתבו ראשי מטות ופעילי שטח כי "כל עוד עומד בראש הליכוד אדם שהפילוג והשיסוי הם לחם חוקו לא ניתן יהיה להתקדם אל היעד. די להיזכר בדברים שפורסמו אך לפני שבוע מפי האדם המקורב ביותר לבנימין נתניהו: 'השנאה היא מה שמאחד את המחנה שלנו'. זו רוח המפקד: כדי שנוכל להגיע ליעד המשותף, אחדות ושלום בתוך עמנו, צריך להחליף אותו לאלתר".

ברקע ההתנגדות של האוזר והנדל לאפשרות של ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת נכתב בעצומה כי "מאות אלפי אנשים חברו תחת דגל האחדות, היושרה, הדמוקרטיה ושלטון החוק. לא כולם 'נולדו' אנשי מרכז. רבים מהם היו בעברם ונשארו ברוחם אנשי שמאל ואנשי ימין, שהבינו שהחברה הישראלית חייבת לעבור תהליך שיקום משמעותי, שכרוך בוויתורים לא פשוטים מצדם של כל חלקיה ושבטיה".

(עדכון ראשון: 10:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully