וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן הציב חמישה תנאי סף לכניסתו לממשלה; גנץ: "מוסכם"

יו"ר ישראל ביתנו פרסם חמישה תנאי סף לחבירתו לאחד המועמדים לראשות הממשלה, הנוגעים בנושאים אזרחיים, בהם חוק גיוס בני ישיבות וגיור על ידי רבני עיר. במקביל, צמרת כחול לבן תתכנס לראשונה מאז פרסום תוצאות האמת. בליכוד החתימו את הח"כים על הצהרת נאמנות לנתניהו

עריכה: טל רזניק

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פרסם הבוקר (ראשון) בחשבון הפייסבוק שלו את תנאי הסף של מפלגתו להצטרף לממשלה הבאה. ליברמן הציג חמישה תנאים, בהם הכנסת מינימום של 70% משכר המינימום במשק לכל הגמלאים החיים מהבטחת הכנסה ומקצבת זקנה, העברת כל הסמכויות בנושא תחבורה ציבורית ופתיחת עסקים בשבת לשלטון המקומי, חוק גיוס בני ישיבות בנוסח שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ה-20, חוק נישואים אזרחיים וגיור על ידי רבני עיר. יו"ר כחול לבן בני גנץ צייץ בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "מוסכם. חייבים להתקדם".

במקביל, צמרת כחול לבן, הרביעייה המכונה "הקוקפיט", צפויה להתכנס היום לראשונה מאז פרסום תוצאות האמת של הבחירות ולדון במהלכים הבאים לקראת הרכבת ממשלה. הישיבה מתכנסת ברקע הקולות הגוברים במפלגה ובגוש השמאל להקים ממשלת מיעוט בתמיכה של ח"כים מהרשימה המשותפת ולקראת סבב ההתייעצויות וההמלצות אצל הנשיא בסוף השבוע. בפגישה ידונו ראשי כחול לבן גם ביוזמה לחוקק חוק שימנע מח"כ הנאשם בפלילים להרכיב ממשלה.

יו״ר כחול לבן, רא״ל (במיל׳) ח״כ בני גנץ ויו״ר ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן במהלך פגישתם במטה מפלגת כחול לבן בתל אביב 19 בנובמבר 2019. אלעד מלכה, אתר רשמי
הסכימו על התנאים. ליברמן וגנץ/אתר רשמי, אלעד מלכה

בכיר כחול לבן, יו"ר תל"ם משה יעלון, נפגש בשעה זו עם חברי הכנסת של תל"ם במשרדי המפלגה בתל אביב, ובהם גם צביקה האוזר ויועז הנדל, המייצגים את הקצה הימני בכחול לבן, ונחשבים למי שמתנגדים לאפשרות של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של ח"כים מהרשימה המשותפת. האוזר והנדל התנגדו לניסיונות להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת גם אחרי הבחירות הקודמות, ובמערכת הבחירות האחרונה הצהירו הצהרות דומות, וללא הקולות שלהם לא יהיה לכחול לבן רוב לביצוע המהלך.

יעלון אמר בימים האחרונים בשיחות סגורות כי הוא כבר לא מתנגד לרעיון להקים ממשלה של כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ בתמיכה חיצונית של ישראל ביתנו והרשימה המשותפת ללא הח"כים של בל"ד.

בליכוד מחתימים שרים וח"כים על הצהרת נאמנות לנתניהו

בעקבות ההתפתחויות לאחר פרסום תוצאות הבחירות, בליכוד החלו להחתים היום את כל השרים והח"כים במפלגה על הצהרת נאמנות לראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן על פסילת כל ממשלה בראשות יו"ר כחול לבן בני גנץ.

בהצהרת הליכוד נכתב כי "אנו, שרים וחברי הכנסת מסיעת 'הליכוד' החתומים מטה, לא נצטרף כעת או בהמשך לממשלת המיעוט המסוכנת בראשות בני גנץ. אנו נפעל בכל כוחנו להביא להפלת ממשלה כזו ולהקמת ממשלה בראשותו של בנימין נתניהו". בנוסף לכך, חברי הסיעה חתמו על כך שהם "מתנגדים בתוקף לחוק הפרסונלי שבא בניגוד לרוב עצום בעם שהצביע בעד ראש הממשלה נתניהו להקמת ממשלה. זאת חקיקה אנטי דמוקרטית שאין לה שום מקום בישראל או בשום מדינה דמוקרטית".

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי אמר כי עוד היום יחתמו כל שאר חברי גוש הימין, המונה 58 חברים, על המכתב. "חברי גוש הימין יתחייבו לא לשבת בממשלת גנץ. חברי סיעת ש"ס חתמו כבר על המכתב שבו מתחייבים שלא יצטרפו אל ממשלת המיעוט בראשות בני גנץ ויפעלו בכל כוחם להפיל ממשלה כזאת והקמת ממשלה בראשות בנימין נתניהו", אמר דרעי. הוא גם הביע את התנגדותו ל"חוק פרסונלי שימנע מנתניהו להקים ממשלה", ברקע יוזמת החקיקה למניעת הטלת הרכבת הממשלה מנאשם בפלילים.

אירוע סיכום הקמפיין של כחול לבן, האנגר 11 נמל תל אביב, 29 בינואר 2020. ראובן קסטרו
לא מתנגד להקמת ממשלה בתמיכה חיצונית של ישראל ביתנו והמשותפת. יעלון/ראובן קסטרו

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני תקף את גנץ ואמר כי הוא "חסר ניסיון פוליטי וציבורי". לדברי גפני, גנץ "מתהדר בכך שחותר לאחדות בעם, ובאותה העת מודיע שמקבל את הפילוגים הכי קשים בחברה הישראלית ואת התנאים ההזויים של איווט ליברמן. אנו דבקים בעמדתנו שלא נלך איתם לשום קואליציה ונישאר מאוחדים בבלוק הימין בראשות נתניהו".

במקביל, יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, שיגר מכתב לראשי בלוק הימין וקרא להם להכריז כי כל מי שיקדם את החוק למניעת הרכבת הממשלה על ידי נאשם בפלילים - יהיה פסול מלקחת חלק בכל קואליציה עתידית.

ברקע פרסום תוצאות האמת הלא רשמיות של הבחירות, נתניהו וגנץ נשאו אמש הצהרות לתקשורת. בדבריו האשים נתניהו את גנץ והנהגת כחול לבן ב"גניבת בחירת הציבור, באמצעות ציניות שאינה יודעת גבולות, שקרים וחקיקה אנטי דמוקרטית". מנגד, גנץ האשים את נתניהו בהסתה, והבטיח כי יקים בהקדם ממשלה יציבה משום ש"פעם אחר פעם אזרחי ישראל קבעו כי תם עידן שלטון נתניהו".

לאחר נאומו של נתניהו מסרו בישראל ביתנו כי "ראינו עכשיו את ראש הממשלה שנמצא בהיסטריה, מתחנן על נפשו וזועק שתו לי אכלו לי. גם נתניהו מבין שתם זמנו". הם הוסיפו כי "אגב, היחידה שמנהלת כרגע מגעים עם הרשימה המשותפת היא מפלגת הליכוד".

ראשי כחול לבן בני גנץ, משה יעלון, יאיר לפיד וגבי אשכנזי, במטה המפלגה, 3 במרץ 2020. ראובן קסטרו, אתר רשמי
דיון ראשון ברקע הקריאות להקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. צמרת כחול לבן/אתר רשמי, ראובן קסטרו

ביום חמישי האחרון דרשו בליכוד מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפתוח בחקירה פלילית נגד ליברמן. זאת לאחר הודעתו של האחרון על תמיכתו בחקיקה למניעת כהונה מהראש הממשלה תחת כתב אישום. בליכוד טענו כי הדרישה לפתוח בחקירה מגיעה בעקבות "עדויות שנשמעו במהלך המשפט" המתנהל בפרשת ישראל ביתנו.

בשבוע שעבר החליטו בישראל ביתנו במהלך ישיבת סיעה לפעול לקידום חוק שימנע את הרכבת הממשלה בידי מומד הנאשם בפלילים, לצד חוק נוסף המגביל כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות. ח"כ עפר שלח, מבכירי כחול לבן, הודיע כי הוא שוקל לקדם את היוזמה וכי ברשימה המשותפת והעבודה-גשר-מרצ הביעו בו תמיכה. עם הצהרת ישראל ביתנו, על תמיכה ביוזמה מסוג זה, מסתמן לכך רוב בכנסת.

ח"כ אבידר: "נתניהו לא מצליח לצייר את המספר 61"

ח"כ אלי אבידר, מספר 4 בישראל ביתנו, הבהיר אתמול באירוע שבתרבות במודיעין כי המפלגה תיצמד להבטחותיה לבוחרים ותפעל למניעת בחירות רביעיות. "נצביע בעד חוקים ותהליכים שישרתו את הציבור שלנו", אמר. "לא נרמוס את כבודנו בתמורה לתקציבים ותפקידים, כי למילה ולכבוד שלנו אין מחיר. אגב... המשפט הזה תופס גם בערבית".

אבידר אף תקף את ראש הממשלה נתניהו וטען כי הוא "מטפל בחסך ילדות ומצייר בטושים, רק שהוא לא מצליח לצייר את המספר 61". לדבריו," זוהי מערכת הבחירות השלישית שהוא נכשל בה וכל אחד עם פרומיל של כבוד עצמי היה כבר פורש".

(עדכון ראשון: 09:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully