וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאמצים להקמת ממשלה: ליברמן נפגש עם הנהגת כחול לבן

שתי המפלגות מסרו כי הפגישה הייתה טובה ועסקה בניסיונות להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות נוספות. המפגש נערך יום לאחר שיו"ר ישראל ביתנו וגנץ נועדו בארבע עיניים, ומעיד על המשך התיאום ושיתוף הפעולה בין הסיעות. עם זאת, ליברמן טרם הודיע רשמית על מי ימליץ בפני הנשיא

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נועד הערב (שלישי) עם יו"ר כחול לבן בני גנץ וחברי הנהגת המפלגה - חברי הכנסת יאיר לפיד, משה יעלון וגבי אשכנזי. מטעם שתי המפלגות נמסר כי "הפגישה הייתה טובה ועניינית מתוך כוונה להקים ממשלה ולמנוע בחירות רביעיות".

הפגישה נערכה יממה לאחר המפגש בארבע עיניים בין גנץ וליברמן בכפר המכבייה, ומעידה על המשך התיאום ושיתוף הפעולה בין כחול לבן וישראל ביתנו במאמצים להרכבת הממשלה. ליברמן עדיין לא הודיע רשמית על מי הוא מתכוון להמליץ כמועמד להרכבת הממשלה, אך בכחול לבן מנסים לתחזק איתו את הקשר ככל האפשר כדי שימליץ על גנץ ביום ראשון בבית הנשיא ויתמוך במהלך להחלפת יו"ר הכנסת.

פגישת נציגי כחול לבן, בני גנץ, גבי אשכנזי, יאיר לפיד ובוגי יעלון עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן 10 במרץ 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
ראשי כחול לבן וליברמן, היום/אתר רשמי, אלעד מלכה

בכחול לבן ממשיכים במאמצים להקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של חברי כנסת מהרשימה המשותפת, למרות התנגדותם של חברי המפלגה יועז הנדל וצבי האוזר מתל"ם. לפיד אמר הבוקר כי הצבעה חד-פעמית של הרשימה המשותפת בעד הממשלה - עדיפה על בחירות רביעיות. "הייתי שמח אם היו עוד אפשרויות, אבל אין. מה עלינו לעשות? מה שטוב למדינת ישראל", טען לפיד.

בנוסף להנדל והאוזר, גם ח"כ אשכנזי וחילי טרופר מתנגדים עקרונית לממשלת מיעוט ומעדיפים לחתור לממשלת אחדות, אך ככל הידוע הם לא מתכוונים להצביע נגד עמדת גנץ והסיעה, אם המהלך יגיע לכדי הצבעה.

גם לפיד אמר כי האפשרות המועדפת עליו הייתה "ממשלת אחדות לאומית" כשגנץ ראשון ברוטציה, אך האשים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "פסל אותה על הסף". "זה מה שתמיד רצינו, זה מה שהיינו שמחים לעשות היום", כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו. "הבעיה היא שאין עם מי לדבר. בדקנו אלף פעם".

צבי האוזר ויועז הנדל. נועם רבקין, פלאש 90
התנגדות מבית להקמת ממשלת מיעוט בתמיכת ח"כים מהרשימה המשותפת. האוזר והנדל/פלאש 90, נועם רבקין

חברי הצוות הפוליטי של כחול לבן, עפר שלח ואבי ניסנקורן, צפויים להיפגש מחר עם נציגי כל הסיעות ברשימה המשותפת - כולל נציגי בל"ד, ולדון עמם בתנאים לתמיכת הרשימה בממשלה בראשות גנץ ולהמלצה עליו בשבוע הבא כמועמד הרשימה בבית הנשיא. זאת, בהמשך לפגישות שגנץ קיים עם יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ ויו"ר ישראל ביתנו ליברמן.

התנאים של ישראל ביתנו

במקביל, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, פנה לשרים יריב לוין וזאב אלקין עם רשימת תנאי הסף להצטרפות הסיעה לקואליציה הבאה, אותם קיבל גנץ שלשום. התנאים, שפורסמו בשבוע שעבר, זהים לחלוטין לתנאים שהציבה ישראל ביתנו במשא ומתן לכנסת ה-21 וה-22, ולהם לא ניתנה התייחסות מהליכוד עד היום: קביעת רף הכנסה מינימלית לגמלאים בגובה של 70% משכר המינימום, העברת סמכויות להפעלת תחבורה ציבורית ופתיתת עסקים בשבת מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי, העברה בקריאה שנייה ושלישית את חוק הגיוס בנוסח שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ה-20, חוק למתן אפשרות לנישואים אזרחיים ומתן הרשאות לרבני ערים להקים בתי דין לגיור.

השר יריב לוין השיב לפנייתו של ח"כ פורר במכתב, בו טען: "קיבלתי בהפתעה את מכתבך שעניינו כביכול תנאים להקמת ממשלה ולהצטרפות לקואליציה. אני מניח כי פנייתך הייתה מיועדת לחברי הכנסת איימן עודה, אחמד טיבי וחברי הרשימה המשותפת, ונשלחה אליי בטעות". הוא הוסיף כי "ככל שאין מדובר בטעות, הרי שפנייתך מפתיעה ביותר שכן היא עומדת בסתירה מוחלטת להודעות חוזרות ונשנות של יו"ר מפלגתך ח"כ אביגדור ליברמן, לפיהן הוא מסרב לשבת בממשלה אשר בראשה יעמוד יו"ר הליכוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, בשעה שיו"ר מפלגתך אף הכריז שראש הממשלה נתניהו 'נדרש לצאת לפנסיה'. על כן, אודה בעד הבהרתך כי מפלגת ישראל ביתנו חוזרת בה מן ההצהרות של ח"כ ליברמן, וכי מפלגתכם מעוניינת לשבת בממשלה לאומית בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו".

לוין הוסיף כי "על מנת שנוכל לקיים עמכם מו"מ קואליציוני, נדרש כי ראש הממשלה יקבל מנדט מנשיא המדינה להרכבת הממשלה. לאור זאת וככל שפנייתך שבנידון הינה רצינית עניינית וכנה, ועל מנת שניתן יהיה לנהל מו"מ להרכבת ממשלה, אבקש לקבל את התחייבות מפלגתכם להמליץ לנשיא המדינה על ראש הממשלה, ח"כ בנימין נתניהו לשם קבלת המנדט להרכבת הממשלה הבאה".

(עדכון ראשון 18:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully