וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים ביצעו מחטף, כמה מיליונים תוספת קיבלה כל מפלגה בבחירות האחרונות?

11.3.2020 / 20:38

ערב פיזור הכנסת האחרונה אישרו הח"כים את הגדלת מימון המפלגות לבחירות השלישיות ב-60 מיליון שקל, עלייה של 34% מבחירות קודמות. הסכום, שנקבע לפי מספר מנדטים, הגיע בנוסף למימון הוצאות שותפות של 44 מיליון שקל. המכון הישראלי לדמוקרטיה: "בזבוז כספי ציבור"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: נציגי כחול לבן נפגשים עם נציגי הרשימה המשותפת)

ערב פיזור הכנסת ה-22, בחודש דצמבר האחרון, אישרו חברי הכנסת - בצעד מעורר ביקורת - את הגדלת מימון המפלגות בבחירות השלישיות ב-60 מיליון שקלים. כעת, אחרי התוצאות הסופיות לכנסת ה-23, עלה כי במקום סכום של 176 מיליון שקלים, קיבלו המפלגות 236 מיליון שקלים, עלייה של 34% מבחירות קודמות.

הסכום שקיבלו המפלגות מהמדינה נקבע לפי מספר המנדטים, והליכוד, שקיבלה 36 מנדטים, גרפה 15.7 מיליון שקלים תוספת למימון המפלגות שקיבלה בזכות העלאה של הרגע האחרון. כחול לבן, עם 33 מנדטים, קיבלה תוספת דומה אך נמוכה מעט - 15.3 מיליון שקלים. התוספת מצטרפת לסכומים שהמפלגות היו מקבלות קודם שינוי החקיקה, 48 מיליון שקלים לליכוד ו-47 מיליון שקלים לכחול לבן.

גם הרשימה המשותפת קיבלה כשבעה מיליון שקלים נוספים, ש"ס עם כמעט חמישה מיליון תוספת, יהדות התורה עם ארבעה מיליון שקלים, ישראל ביתנו שהתנגדה להעלאה קיבלה 4.3 מיליון שקלים, מפלגת ימינה עם כמעט ארבעה מיליון שקלים והעבודה-גשר-מרצ עם 4.5 מיליון שקלים נוספים. סך כל התוספות שקיבלו המפלגות מגיע ל-60,223,582 שקלים.

עוד בוואלה!

פרץ נועד עם גנץ: לא אתן יד להקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו

לכתבה המלאה

"זהו חוק פסול", אומר ד"ר אסף שפירא, מנהל התכנית לרפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה, על הגדלת מימון הבחירות למפלגות, "החוק עקף את הוועדה הציבורית העצמאית שנקבעה כמנגנון לשינוי במימון המפלגות עוד ב-1994. התוצאה היא בזבוז מיותר של כספי ציבור, בשעה שמימון הבחירות בישראל הוא גם ככה מהגבוהים בעולם. ולבסוף, המפלגות קיבלו זריקת עידוד להתנהל בצורה לא אחראית ולהיקלע לגירעונות בבחירות, משום שהן יודעות שבעתיד יוכלו לכסות באמצעות הגדלה נוספת של המימון. אין ספק שהבחירות החוזרות מקשות מבחינה כלכלית על המפלגות, אבל עליהן להתנהל בצורה אחראית וחסכונית בכספי הציבור".

הכספים לא נגמרים בבחירות

בנוסף לתקציב מימון הבחירות, המפלגות מקבלות גם מימון הוצאות שוטפות למשך תקופת כהונת הכנסת. מימון ההוצאות הללו ניתן לכל מפלגה, ולא רק לסיעה כולה. לכן בסיעות המורכבות מכמה מפלגות, כל מפלגה מקבלת את המימון בנפרד. כיוון שלכנסת ה-23 נבחרו שמונה רשימות, המייצגות 19 מפלגות - יוצא שבמקום לשלם את תוספת המימון לשמונה סיעות, ישלמו זאת ל-19 מפלגות. היה והכנסת תשרוד תקופת כהונה שלמה, קרי ארבע שנים, זו תהיה הוצאה נוספת של כ-44 מיליון שקלים.

מלבד ההוצאה הכספית הנלווית לכל מפלגה - תוספת התשלום הזו למעשה מעודדת מפלגות שלא להתאחד, גם אם הן משתפות פעולה במסגרת רשימה וסיעה משותפת, מה שמביא לריבוי מפלגות, פוגע בתפקוד הכנסת ומקשה על הקמת ותפקוד ממשלה. כדי לתקן את העיוות, יש לשנות את כללי המימון השוטף, כך שתוספת המימון תינתן פעם אחת בלבד, לכל הסיעה ביחד ולא לכל מפלגה בנפרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully