וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכיאטרים מזהירים: אין לנו אמצעים לטיפול באלפי מתמודדי נפש חולי קורונה

11.3.2020 / 12:20

יו"ר איגוד הפסיכיאטרים הזהיר במכתב לשר הבריאות כי לאור התפוסה במחלקות הפסיכיאטריות והמחסור בכוח האדם, תתקשה המערכת לתת מענה למתמודדי נפש הזקוקים לבידוד או כאלה שאף נדבקו בנגיף הקורונה. "אני מניף דגל אדום ומבקש לעורר את המערכת להתכונן למשבר"

צילום: רוני כנפו, TPS, עריכה: אסף דרורי

בתי החולים הפסיכיאטריים מזהירים כי לא יוכלו להתמודד עם מטופלים חולי קורונה אם משרד הבריאות לא יתערב להורדת התפוסה במחלקות. "רגע לפני שטף המאושפזים הפסיכיאטרים הזקוקים לבידוד או התגלו כנשאים של וירוס הקורונה, אני מניף בפניכם, קברניטי מערכת הבריאות, דגל אדום. אני מבקש לעורר את המערכת להתכונן למשבר שעלול לקרות במערכת הפסיכיאטרית בישראל בשל הצרכים הייחודיים של המטופלים שלנו והמצב הקשה שבו המערכת פועלת ממילא", כתב יו"ר איגוד הפסיכיאטרים של ההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר צבי פישל, בפנייה לשר הבריאות יעקב ליצמן ולמנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, במכתב המתפרסם לראשונה בוואלה! NEWS.

המערכת הפסיכיאטרית מטפלת כיום בכ-4,000 מאושפזים ב-11 מרכזי בריאות הנפש ובמחלקות פסיכיאטריות בבתי חולים כללים. חלקם נמצאים בטיפול בכפייה, חלקם במצבים חסרי שיפוט, חלקם במצבי תוקפנות וחלקם אף במצבים של התנהגות בלתי צפויה. לצד זאת, קיים מחסור של מאה רופאים במחלקות השונות לצד לחסר של מאה תקנים.

מחלקת חולי הקורונה בבית החולים בלינסון, פתח תקווה 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מחלקת חולי הקורונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה/ראובן קסטרו

"החולים הפסיכיאטרים נמצאים באוכלוסיות הסיכון ללקות במחלה קשה יותר בשל מחלות הרקע הנפוצות יותר: מחלות ריאה, יתר לחץ דם וכמויות עישון גבוהות", כתב ד"ר פישל. "בנוסף, כידוע לכם, המערכת הפסיכיאטרית פועלת בצפיפות יתר, כאשר המחלקות עובדות על תפוסות של מעל 100% ומרחב המחייה קטן מאוד. בתנאים ירודים אלה מופקדים על הטיפול בחולים אנשי צוות מסורים אך מעטים: פסיכיאטרים, וסיעוד, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, אנשי מנהלה, תחזוקה ולוגיסטיקה - כולם במצבת חסר".

עוד בוואלה!

נכנסתי למיון, יצאתי אל החלל: כך נראה יום של "רופאת קורונה" במתחם בידוד

לכתבה המלאה

לאור היערכות משרד הבריאות לקראת המשך התפשטות נגיף הקורונה בחודשים הקרובים, ולאור העובדה כי אוכלוסיית המטופלים במערך הפסיכיאטרי נמצאת בסיכון גבוה ביותר למות ולהיפגע מהנגיף, ציין פישל את הצעדים שעל משרד הבריאות לנקוט על מנת לקדם את ההיערכות של מערך בריאות הנפש. לדבריו, "יש לפעול מיידית להורדת התפוסה במחלקות האשפוז. לאפשר שיחרור מאושפזים לאלתר, ולחייב מסגרות דיור קהילתיות לקלוט חולים פסיכיאטריים באופן מיידי". שנית, "יש להכפיל את כוח האדם במחלקות על ידי גיוס של סטודנטים, חיילים, תלמידים ומתנדבים שיוכלו לעזור למטופלים לשמור על הנחיות ההימנעות והטיפול המומלצים על ידי הצוות המקצועי". פישל הוסיף כי "יש להזרים מיידית כמויות גדולות של אמצעי מיגון, חיטוי ושמירה על היגיינה לבתי החולים הפסיכיאטרים. במחלקות הללו הבלאי יהיה גדול מהצפוי במחלקות אחרות", וסיים בהמלצה כי "יש להוציא הנחיות ברורות וסדורות לטיפול במאושפז שצריך בידוד, או במאושפז שהתגלה כנשא או חולה של וירוס הקורונה".

אינפו טבלת סימפטומים של נגיף הקורונה. 9 במרץ 2020. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
אינפו טבלת סימפטומים של נגיף הקורונה. 9 במרץ 2020/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

עד כה נרשמו בישראל 76 מקרים של הידבקות בקורונה. החולים נשלחו לטיפול בכ-20 מתקנים רפואיים שונים ברחבי הארץ, אולם עד כה לא הוכשר אף מרחב בידוד בבתי החולים הפסיכיאטריים. אשפוז של מטופל פסיכיאטרי חולה בקורונה במרכז רפואי שאינו מתמחה בתחום עשוי לפגוע במצבו, שכן לא תהיה קיימת עבורו המעטפת הטיפולית לה הוא זקוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully