וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טביעת לוחם הצנחנים בנחל חילזון: מאסר על תנאי למפקד הגדוד

11.3.2020 / 10:24

חקירת מצ"ח העלתה כי הקצין בדרגת סא"ל, ושני מפקדים נוספים, התרשלו במילוי תפקידם באירוע מותו של סמל אביתר יוספי במהלך ניווט של גדס"ר צנחנים בינואר 2019. כתבי האישום הוגשו במסגרת הסדר טיעון עם המפקדים

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: שניר דבוש

כתבי אישום הוגשו היום (רביעי) נגד שלושה קצינים, ביניהם מפקד גדוד בדרגת סא"ל, בגין אירועי מותו של סמל אביתר יוספי, שטבע למוות במהלך סיור ניווט של גדס"ר צנחנים באזור נחל חילזון בינואר 2019. כתבי האישום הוגשו בסיום חקירת מצ"ח, שהעלתה כי הקצינים התרשלו לכאורה במילוי תפקידם והפרו הוראות מחייבות.

בתום שימוע שנערך לקצינים, החליט הפרקליט הצבאי הראשי להאשימם במסגרת הסדרי טיעון, כל אחד על פי חלקו ואחריותו. מפקד הגדוד יודה ויורשע בעבירה של אי קיום הוראות המחייבות בצבא, וייענש במאסר על תנאי. סגן מפקד הפלוגה, קצין בדרגת סגן שכבר השתחרר מצה"ל, יודה ויורשע בעבירה של גרימת מוות ברשלנות וייענש במאה ימי מאסר דרך עבודות צבאיות, הורדה בדרגה ומאסר על תנאי. מפקד הצוות, קצין בדרגת סגן שכבר השתחרר מצה"ל, יודה ויורשע בעבירה של התרשלות, וייענש ב-45 ימי מאסר דרך עבודות צבאיות, הורדה בדרגה ומאסר על תנאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אביתר יוספי עם בת משפחתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי צה"ל, בני משפחת יוספי עודכנו בהחלטות. כמו כן, לגבי שני קצינים נוספים, מפקד המגמה ומפקד הפלוגה, הסתיימו הליכי השימוע וההחלטות בעניינם יתקבלו בזמן הקרוב. בנוסף, החליט הרמטכ"ל בחודש מרץ 2019 על צעדים במישור הפיקודי נגד שישה קצינים שהיו מעורבים גם כן באירוע: מפקד החטיבה ייענש בנזיפה פיקודית, מפקד הגדוד יודח מתפקידו ולא ימונה לסמח"ט הצנחנים וכן לא יוכל להתמודד לתפקיד פיקודי בשנת 2020, מפקד המגמה, מפקד הפלוגה, סגן מפקד הפלוגה ומפקד הצוות - כולם יודחו מתפקידם.

עוד בוואלה!

קצינים מתריעים: יש לבחון מחדש את הכשרת הלוחמים למעבר מכשולי מים

לכתבה המלאה
דריה אמו של אביתר יוספי, חייל צה"ל שטבע בנחל חילזון, 15 בינואר 2019. באדיבות המשפחה
דריה יוספי, אימו של אביתר/באדיבות המשפחה

יוספי, בן 20 מגבעת שמואל ששירת בגדס"ר צנחנים, נסחף וטבע למוות בזמן ניווט במסגרת בוחן מסכם הכשרה שהתקיים במזג אוויר סוער. בתום החיפושים אחריו הוא אותר בתוך הנחל ללא רוח חיים ורופא יחידת 669 קבע את מותו. כמו כן, במהלך החיפושים שלושה חיילים סבלו ממכות קור ופונו לקבלת טיפול רפואי.

מהתחקיר האירוע עלה כי למרות תלונות החיילים על מזג האוויר הקשה, התעלמו המפקדים, ונשארו ברכב תוך שהם מורים לחיילים להמשיך באימון. עוד עולה מהתחקיר כי עם התגברות הגשם ומזג האוויר הקשה, עדכנו החיילים את מפקדיהם על הקושי בחציית הנחל, אך הצוות לא שינה את כללי הניווט ולא הפסיק אותו.

חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. אלי אשכנזי, אתר רשמי
החיפושים אחר יוספי בנחל חילזון, ינואר 2019/אתר רשמי, אלי אשכנזי

בלילה התקבצו יותר מעשרה חיילים על גדת הנחל, ולא הצליחו לחצותו. הם עדכנו את המפקדים אך לשווא. בהמשך צוין כי צוות החפ"ק לא הבין שמדובר בקושי אמיתי, ודרש מהחיילים לסיים את ההסמכה. רק דקות בודדות לפני כניסת יוספי לנחל, החליטו המפקדים להפסיק את הניווט. יוספי לא הספיק לקבל את הפקודה, ושילם בחייו.

צוות התחקיר קבע כי על החיילים הופעל לחץ לחצות את הנחל למרות הסכנה, וכי המפקדים הדגישו כי הסמכתם תלויה בכך. הם מצאו יותר מ-30 פעולות בניגוד להנחיות הצבא בהפעלת האימון. "התנהלות החפ"ק הכושלת גרמה לאובדן שליטה", מסר דובר צה"ל רונן מנליס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully