וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצבא הורו על נהלים חדשים בעקבות האסון בנחל - בגבעתי התעלמו

12.4.2019 / 18:45

פיקוד הצפון ביטל אימון של החטיבה כי לא הוכן תיק תרגיל ערב האימון ולא ניתנו אישורים המתאימים לפעילות בשטח. כמו כן, הפיקוד הטיל עוצר אימונים עד שיבנו תיקי אימון מתאימים לכל תא שטח בנפרד ולכל תרגיל. דובר צה"ל: עוצר האימונים נמשך 5 ימים בלבד

חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. אלי אשכנזי, אתר רשמי
אזור האסון בנחל חילזון, ינואר השנה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

פיקוד הצפון ביטל אימון של חטיבת גולני שאמור היה להתקיים בשבוע הבא, זאת משום שלא הוכן "תיק תרגיל" ערב האימון ולא ניתנו אישורים מתאימים לפעילות בשטח - כך נודע לוואלה! NEWS. החטיבה העבירה את האימון לדרום ובפיקוד בתגובה הוחלט על עוצר אימונים זמני בגזרה.

גורמים בפיקוד צפון סיפרו לוואלה! NEWS כי גדוד הסיור של חטיבת גבעתי תכנן לקיים "שבוע מסכם" בשטח פתוח באזור הצפון. לאחר מאמץ המפקדים לתאם את הפעילות מול גורמי המטה של הפיקוד, נאמר להם כי אין ביכולתם לאשר שבוע מורכב שכזה. לדברי אותם גורמים, גדס"ר גבעתי התכוון לקיים סדרה של תרגילים בתא בשטח פתוח וזאת מבלי שחטיבת גבעתי הכינה "תיק תרגיל מיוחד" לפעילות וקיבלה אישורים מיוחדים המתאימים לאותו תא שטח.

בין הצדדים התפתח ויכוח אך גורמי המטה בפיקוד התעקשו כי ללא תיק מיוחד לא יתקיים השבוע המסכם. עוד הובהר למפקדים בגבעתי שפיקוד הצפון מטיל "עוצר אימונים" עד שיבנו תיקי אימון מתאימים לכל תא שטח בנפרד ולכל תרגיל. עקב כך, נאלצו בחטיבת גבעתי להעביר את האימון שהיה מיועד למתאר הצפוני - אל אזור הדרום ובכך לפגוע באיכותו. כמו כן, נאלצו לצמצם את התכנים בו בשל פערי הזמן.

לקריאה נוספת:
מות הלוחם בנחל: מפקד גדוד הסיור יודח; נזיפה למח"ט הצנחנים
שיחות עם מפקדים ומסע זיכרון: סיום המסלול העצוב לגדוד של אביתר
האסון בנחל: מפקדים הורו לחצות - מבלי שהעריכו את עוצמת הזרימה

אביב כוכבי בטקס החלפת מפקד המכללות הצבאיות, מרץ 2019. ראובן קסטרו
הורה על שורה של צעדים בעקבות האסון. כוכבי/ראובן קסטרו

גורמים בפיקוד הצפון הסבירו כי עמדת הפיקוד הוקשחה בשל שורה של צעדים מחמירים עליהם הורה הרמטכ"ל אביב כוכבי בעקבות תחקיר על האימון בנחל חילזון, שבו נהרג לוחם חטיבת צנחנים אביתר יוספי. האירוע התרחש בראשית חודש ינואר. בתקרית יצאו לוחמי פלוגת מסלול של גדוד הסיור בחטיבת הצנחנים לבוחן מסכם מסלול הכולל ניווט בדד בנחל חילזון שבצפון הארץ למרות תנאי מזג האוויר הקשים.

אחרי שמונה שעות ניווט בגשם כבד ובקור הוחלט להחזיר את הלוחמים לשטח הכינוס. זמן קצר לאחר מכן חצה יוספי את הנחל והחליק. חברו השליך לעברו חבל אך הוא נסחף עם זרם ומאוחר נמצא ללא רוח חיים על שפת הנחל.

הרמטכ"ל שסיכם את התחקיר הקשה הדגיש כי אותרו יותר מ-30 תקלות בהכנת האימון, אישור האימון, הוצאת האימון לפועל ושליטה על אימון בכל שלביו. עוד קבע הרמטכ"ל כי אופן הכנת האימון חרג מפקודות הצבא, לא תאם את מאפייני סדרת האימון ובוצע בסטנדרט נמוך שאופיין בחוסר ירידה לפרטים.

הרמטכ"ל ציין בהודעתו כי ההחלטה לצאת לאימון בצבר תנאים (מזג אוויר, תנאי השטח, עומס פיזי ומנטלי) שהעלו את רמת מורכבות האימון וסיכוניו מבלי שבוצעו צעדים נדרשים להתמודדות עם תנאים אלה, תרמה גם לאירוע. בשל כך ופעולות נוספות החליט הרמטכ"ל על שורה על הדחות והערות בחטיבת הצנחנים. יצוין, כי התחקיר אמנם הסתיים אך עדיין מתקיימת חקירת מצ"ח בנושא.

עוד באותו נושא

הרמטכ"ל ברקע תחקיר האסון: אם הופרו פקודות, נרים דגל אדום

לכתבה המלאה

דובר צה"ל: העוצר התנהל חמישה ימים בלבד

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לא צומצמו שטחי האימונים בפיקוד הצפון. עם זאת, הוחלט כי לפני ביצוע אימון בשטח פתוח במרחב הצפון שאינו מוגדר כשטח אש או כ'שטח פתוח מוכר', על ידי פיקוד הצפון, על היחידה המתאמנת לבנות תיק אפיון של השטח ולאשר אותו מול גורמי הפיקוד"

עוד נמסר כי "כדי לבנות מאגר של תיקי אפיון ל'שטחים פתוחים מוכרים' בוצע עוצר אימונים למשך חמישה ימים בלבד. כיום אין עוצר המונע מיחידות להתאמן במרחבי פיקוד הצפון. במהלך עוצר זה, קיימה חטיבת גבעתי אימון של הגדס"ר בדרום על מנת שלא לבטלו. כמו כן, מסכם המסלול של פלוגת ההכשרה בגדס"ר יתקיים גם הוא בדרום, האימון יחל במוצאי שבת ולאחריו יצאו החיילים לחופשת הפסח כמתוכנן".

(עדכון ראשון: 14:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully