וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מות הלוחם בנחל: מפקד גדוד הסיור יודח; נזיפה למח"ט הצנחנים

10.3.2019 / 22:21

בעקבות האסון בנחל חילזון בו נהרג סמל אביתר יוספי, החליט הרמטכ"ל להדיח את מפקד גדוד הסיור בדרגת סא"ל, וארבעה קצינים נוספים. ממצאי התחקיר מעלים תמונה קשה לפיה המפקדים התעלמו ממזג האוויר הקשה ומתלונות החיילים על הקושי לחצות את הנחל שבו טבע יוספי

הצגת מסקנות אסון השיזפון למשפחתו של אביתר יוספי, גבעת שמואל/צילום: אבי כהן

תחקיר מות הלוחם - עדכונים אחרונים:

- מפקד גדוד הסיור בדרגת סגן אלוף יודח
- ארבעה קצינים נוספים יודחו
- הערה פיקודית למח"ט הצנחנים
- ממצאי התחקיר: החיילים התלוננו, המפקדים התעלמו

הרמטכ"ל אביב כוכבי הכריע הערב (ראשון) בתחקיר האירוע בנחל חילזון שבמהלכו נהרג לוחם חטיבת הצנחנים סמל אביתר יוספי. מדבריו, כפי שהעביר דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס, עולה כי מפקד גדוד הסיור יודח ומינויו העתידי לסגן מח"ט 35 יבוטל. עוד נקבע כי מח"ט הצנחנים יקי דולף יינזף, ושורה של קצינים בהם מפקד המגמה, מפקד הפלוגה, סגן מפקד הפלוגה, ומפקד הצוות, קצין בדרגת סגן - יודחו גם הם.

התחקיר קבע כי החייל שנהרג במהלך ניווט בחודש ינואר, "לא אשם במותו בשום צורה", וכן אמר כי המעגל הראשון נהג ב"חוסר מקצועיות והכרת פקודות ונהלים. השני - חוסר משמעת של שרשרת הפקודות והנהלים בצבא. השלישי - חוסר שיקול דעת במימוש האימון והאופן בו מימשו בפני הלוחמים והחלטת קבלות לא מספקת בפני הפיקוד".

לקריאה נוספת
שיחות עם מפקדים ומסע זיכרון: סיום המסלול העצוב לגדוד של אביתר
האסון בנחל: מפקדים הורו לחצות - מבלי שהעריכו את עוצמת הזרימה
אם הלוחם שנהרג באימון: "התרענו על הסכנות - והמפקדים התעלמו"
ההחלטה שמנעה אסון ענק: גילויים חדשים מתחקיר המחדל בנחל חילזון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"לא אשם במותו בשום צורה". סמל אביתר יוספי/מערכת וואלה, צילום מסך

כוכבי הוסיף כי "מדובר באירוע קשה ביתר שבסופו תוצאה טראגית ששורשיה בשורת תקלות תוך התנהגות לא מקצועית של כל שרשרת הפיקוד והתנהגות לא ערכית של כל שרשרת הפיקוד. באירוע הנידון לא נהגו המפקדים לאורך כל השרשת בחרדת קודש המצופה מהם בתכנון האימון ובאופן הניהול שלו".

מהתחקיר עלה כי למרות תלונות החיילים על מזג האוויר הקשה, התעלמו המפקדים, ונשארו ברכב תוך שהם מורים לחיילים להמשיך באימון. עוד עולה מהתחקיר כי עם התגברות הגשם ומזג האוויר הקשה, עדכנו החיילים את מפקדיהם על הקושי בחציית הנחל, אך הצוות לא שינה את כללי הניווט ולא הפסיק אותו. בלילה התקבצו יותר מעשרה חיילים על גדת הנחל, ולא הצליחו לחצותו. הם עדכנו את המפקדים - לשווא.

המפקדים לחצו על החיילים - חצו את הנחל, או שתיכשלו בהסמכה

בהמשך צוין כי צוות החפ"ק לא הבין שמדובר בקושי אמיתי, ודרש מהחיילים לסיים את ההסמכה. רק דקות בודדות לפני כניסת יוספי לנחל, החליטו המפקדים להפסיק את הניווט. יוספי לא הספיק לקבל את הפקודה, ושילם בחייו. כעבור שעות הוא אותר ללא רוח חיים.

צוות התחקיר קבע כי על החיילים הופעל לחץ לחצות את הנחל למרות הסכנה, וכי המפקדים הדגישו כי הסמכתם תלויה בכך. הם מצאו יותר מ-30 פעולות בניגוד להנחיות הצבא בהפעלת האימון. "התנהלות החפ"ק הכושלת גרמה לאובדן שליטה", מסר תא"ל מנליס.

לפי העדויות מהשטח, מיד לאחר החילוץ התבטא מפקד הגדוד ואמר: "אני אחראי". מאז האירוע התבקש כמה פעמים מפקד הגדוד לחוות דעה על מעמד מפקד הפלוגה ושאר הקצינים שפיקדו על האירוע, ושב ואמר: "אני נותן גיבוי למפקד המחלקה ומפקד הפלוגה, כל עוד לא הוחלט אחרת".

ערוכים סריקות לאיתור החייל שנסחף ונעדר בנחל חילזון. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הסריקות בנחל לאיתור יוספי/אתר רשמי, דוברות המשטרה

גורמי צבא סיפרו בשבוע שעבר כי החקירות ושלב מתן העדויות בפרשה יצרו מצב בלתי נסבל בחטיבה, אשר אנשיה נדרשו להסביר את מה שהתרחש בנחל חילזון ולהעיד נגד מפקדיהם, ומנגד להתאמן ולבצע תעסוקה מבצעית.

(עדכון ראשון: 09:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully