וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון בנחל: מפקדים הורו לחצות - מבלי שהעריכו את עוצמת הזרימה

17.1.2019 / 9:31

לדברי גורמים שנחשפו לפרטי התחקיר האירוע שבו מת סמל אביתר יוספי, מפקדיו העבירו הנחיות לחצות את נחל חילזון למרות שלא ידעו מה מצב הזרימה בו ולא הבינו את מצבם הגופני של הלוחמים. מעדויות שהגיעו לוואלה! NEWS עולה כי מכשירי הקשר של הלוחמים פעלו באופן לקוי

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: שניר דבוש

חקירת תאונת האימונים שבה נהרג לוחם הצנחנים סמל אביתר יוספי שנסחף באימון הניווט בנחל חילזון נמשכת בצה"ל במקביל לחקירת מצ"ח שנפתחה. מעדויות שהגיעו לידי וואלה!NEWS עולה כי תוך כדי הניווט, חלק מהלוחמים קיבלו הנחיות מפורשות לחצות את הנחל כדי להגיע ליישוב אשחר. לפי הערכות גורמים שמצויים בתהליך התחקיר המבצעי של חטיבת הצנחנים, המפקדים כלל לא היו מודעים לעובדה שהנחל עלה על גדותיו ושהוא מהווה סכנה לכל מי שינסה לחצות אותו לא רק בגלל הזרימה החזקה של המים והסחף כתוצאה מכך של אדמה, אבנים ועצים אלא גם בגלל רמת הקור.

לדברי הגורמים הלוחמים כבר היו מותשים וסבלו במשך שעות ארוכות מהקור. אחד הגורמים אמר כי אם המפקדים היו מודעים למצב הנחל ולמצב הם הלוחמים הם היו מקבלים החלטות אחרות לגמרי. במהלך הניווט החל מזג האוויר להשתנות ומשעה 24:00 החל לשרור קור עז והגשם התחזק. לפי עדויות לוחמים, לא כל מכשירי הקשר שנשאו על גבם פעלו כשורה, והדבר הגביר את החשש בקרב חלקם כך שלא יוכלו לקבל הנחיות ממפקדיהם במידת הצורך, וכי לא יוכלו להזעיק עזרה במקרה הצורך.

עוד בנושא:
ההחלטה שמנעה אסון ענק: גילויים חדשים מתחקיר המחדל בנחל חילזון
"חברותי ונעים הליכות": אביתר נסחף באימון צבאי בגליל - וטבע למוות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אביתר יוספי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד סיפרו גורמים המצויים בתהליך התחקיר המבצעי כי באזור הנחל לא הייתה קליטה ללא קשר למזג האוויר. בנוסף, התברר כי ברגע שהועברה פקודת ה"כנוס", החליטו חלק מהחיילים לחצות את הנחל ולטפס בהצלחה אל הכביש שמוביל לכרמיאל הסמוך לנחל חילזון. החיילים שסבלו מקור עז וגשם בלתי פוסק העריכו כי משם יהיה להם יותר להגיע לנקודת הכינוס שם המתינו המפקדים והטיולית.

לפני כעשרה ימים יצאו לוחמי פלוגת מסלול של גדוד הסיור בחטיבת הצנחנים לבוחן מסכם מסלול הכולל ניווט בדד בנחל חילזון. הניווט החל בשעה 20:00 בערב למרות מזג האוויר הסוער והדיווחים בהתאם בכלי התקשורת. מוסך לשעה 02:00 הפיצו מפקד הפלוגה וקצינים נוספים חידודי בטיחות ללוחמים בשטח לאחר שהתברר כי הטמפרטורות ירדו. סמוך לשעה 04:00 החליט מפקד הפלוגה לדווח על פקודת "כנוס" במטרה לחדול את הניווט בשל תנאי מזג האוויר ולרכז אותם בנקודת הכינוס.

כעבור שעה ועשרים דקות חצה לוחם את הנחל בהצלחה ואחריו חצה יוספי שהחליק. חברו השליך לעברו חבל אך יוספי נסחף עם זרם ומאוחר נמצא ללא רוח חיים במרחק של 100 מ' מהנקודה בה נראה בהתחלה.

עוד באותו נושא

אם הלוחם שנהרג באימון: "התרענו על הסכנות - והמפקדים התעלמו"

לכתבה המלאה
חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון, אתר רשמי
הזרימה בנחל חילזון לאחר האירוע/אתר רשמי, קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

תגובת דובר צה"ל: "בעקבות האירוע בו נפל סמל אביתר יוספי ז"ל, נפתחה חקירת מצ"ח ונערך תחקיר על ידי צוות מומחים. מטבע הדברים, לא נוכל להתייחס לנושאים המתבררים בחקירה ובתחקיר עד להשלמתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully