וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חברותי ונעים הליכות": אביתר נסחף באימון צבאי בגליל - וטבע למוות

אביתר יוספי, בן 20 מגבעת שמואל, השתתף בתרגיל ניווט בנחל חילזון שסמוך לכרמיאל, ומסיבה שטרם התבררה נסחף בזרם המים החזק ונעדר במשך שעות. לוחמי יחידת החילוץ של חיל האוויר איתרו אותו ללא רוח חיים. כלל הניווטים בצה"ל הופסקו. משפחתו: "לא מעכלים שהוא הלך"

צילום: דוברות כבאות והצלה, שלומי גבאי, עריכה: תומר לוי

רב-טוראי אביתר יוספי, לוחם צה"ל בן 20 מגבעת שמואל, מת הלילה (ראשון) במהלך אימון ניווט באזור הגליל ליד כרמיאל, לאחר שנסחף בזרם נחל חילזון וטבע למוות. החייל נעדר למשך כמה שעות, ואותר לבסוף במרחק כמה מאות מטרים מהמקום שבו נראה לאחרונה. הודעה בדבר מותו נמסרה למשפחתו. יוספי היה לוחם בגדוד הסיור של חטיבת "הצנחנים", ולאחר נפילתו הועלה לדרגת סמל. מצה"ל נמסר כי הוא "משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה".

הלוויתו של יוספי נערכה הערב בבית העלמין הצבאי בקרית שאול. קודם להלוויה, התאספו מאות אנשים ברחבת בית הכנסת הבוכרי בקריית שלום בתל אביב, וקראו הספדים מול ארונו של אביתר, בן העדה.


עוד בוואלה! NEWS:
האיש שהזניק את נתניהו וברק: פרידה משובר המוסכמות מהקריה
שלג בצפון, חסימות בגולן ורוחות במרכז: עוד יום סוער | מזג אוויר
טרגדיה ברמלה: חיברו את מיטותיהם - בנם בן החודש נחנק למוות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הועלה לדרגת סמל. יוספי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם קבלת הדיווח הראשוני על היעלמות החייל, פתחו כוחות גדולים של יחידת החילוץ של חיל האוויר, משטרה, כיבוי אש ויחידות חילוץ אזרחיות בחיפושים אחר החייל. במסגרת החיפושים, שלושה חיילים פונו במצב קל לבית החולים רמב"ם שבחיפה ולמרכז הרפואי לגליל שבנהריה, כשהם סובלים מפגיעות קור. השלושה שוחררו לביתם.

בעקבות האירוע, הורה מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, על עצירת כלל הניווטים בצה"ל. המשטרה הצבאית החלה בחקירת האירוע. מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, הורה על הקמת צוות מומחים בראשות מפקד חטיבת "עציוני", אלוף-משנה אורן שמחה, לבדיקת נסיבות האירוע.

עוד באותו נושא

איבד אחיזה בחבל - ונפל לנחל הגועש: תחקיר מות החייל באימון

לכתבה המלאה
ארונו של החייל אביתר יוספי מגיע לרחבת בית הכנסת של הבוכרים, 7 בינואר 2019. מערכת וואלה!
ארונו של אביתר בחצר בית הכנסת הבוכרי בקריית שלום, הערב/מערכת וואלה!
רחבת בית הכנסת של הבוכרים בשעת קריאת ההספדים על מותו של החייל אביתר יוספי בניווט בנחל חילזון, 7 בינואר 2019. מערכת וואלה!
קריאת הספדים ברחבת בית הכנסת הבוכרי בקריית שלום, הערב/מערכת וואלה!

יוספי, אח לארבעה אחים ואחיות, הוא בוגר ישיבת בני עקיבא קריית הרצוג בבני ברק. ראש הישיבה, הרב משה צבי וקסלר, סיפר עליו: "קל לאהוב את אביתר. הוא ילד נעים הליכות, מאוד חברותי ואהוב על חבריו ומוריו. תמיד מחייך, ונרתם לכל משימה ברצון. הוא תמיד הציע את עזרתו למורים, לישיבה ולחברים".

וקסלר אמר גם כי "כולם ידעו שניתן לסמוך עליו בכל מצב. אביתר השקיע והתמיד בלימודים וסיים אותם בהצטיינות. תמיד שאף להצלחה. תלמיד ירא שמיים והקפיד על קלה כבחמורה. התפילה שלו תמיד הייתה מלאת השראה".

צילה בבקוב, דודתו של אביתר יוספי, סיפרה עליו כי "אביתר היה האחיין האהוב עלי. ילד טוב, חרוץ, ממשפחה טובה, שאהב את הצבא, אני לא מעכלת שהוא הלך - אסון כבד למשפחת קרית שלום, אסון כבד לעדה הבוכרית". בן דודו של אביתר אמר כי " זאת אבדה מאוד קשה למשפחה שלנו. מי היה מאמין, עוד טרגדיה קשה למשפחה שלנו? איך ייתכן שאדם בן 70 יקבור ילד כל כך צעיר?".

בבניין מגוריו של אביתר בגבעת שמואל התבשרו השכנים על מותו בהודעה שנמסרה לדיירים: "אנחנו מרכינים את ראשנו ומשתתפים בצערם של שכנינו, משפחת יוספי". אחד השכנים סיפר לוואלה! NEWS שבסוף השבוע האחרון אביתר שהה בבית הוריו ואף הגיע לתפילה עימם. "אביתר יצא לשבת והגיע לבית הכנסת בשכונה לתפילה, מי היה מאמין שזאת שזאת תהיה הפעם האחרונה שנראה אותו?", אמר השכן.

רחבת בית הכנסת של הבוכרים בשעת קריאת ההספדים על מותו של החייל אביתר יוספי בניווט בנחל חילזון, 7 בינואר 2019. מערכת וואלה!
מאות התאספו ברחבת בית הכנסת הבוכרי בקריית שלום בתל אביב/מערכת וואלה!
חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון, אתר רשמי
כוחות החילוץ בנחל חילזון, היום/אתר רשמי, קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

נתי, חבר ילדות של אביתר, מספר עליו: "אתה נכנס איתו למגרש כדורגל - ואי אפשר להפסיד. הוא חלם להיות שחקן כדורגל, אבל שמר שבת והחליט לשמור על השבת ולא לשחק כדורגל". נתי שחזר איך נודע לו על מותו של חברו הטוב, "הייתי בדרך לבסיס וכשיצאתי מהאוטובוס שמעתי את זה. לא האמנתי. חיכיתי שהמשפחה תאשר את בשורת האיוב. הוא גדל בקרית שלום והמשפחה עברה לפני שלוש שנים לגבעת שמואל. היינו חברים מילדות. הוא הצטיין בכל דבר, זה לא נתפס".

יוסי ברודני, ראש עיריית גבעת שמואל, כתב על אביתר בעמוד הפייסבוק שלו: "קיבלתי הבוקר את הבשורה הקשה על מותו של סמל אביתר יוספי, לוחם סיירת צנחנים, מטובי בנינו, שנהרג הלילה במהלך ניווט בגליל התחתון. אביתר היה תושב גבעת שמואל ואני כואב ודומע את לכתו. משפחת יוספי, העיר גבעת שמואל מחבקת ונמצאת אתכם בשעה קשה זו. עם ישראל כולו כואב את כאבכם. יהי זכרו ברוך".

מתחקיר ראשוני עולה כי סמוך לשעה 20:00 יצאו חיילי פלוגת מסלול של גדוד הסיור בחטיבת הצנחנים לניווט בדד במסגרת בוחן מסכם הכשרה באזור נחל חילזון הסמוך לכרמיאל. סמוך לשעה 04:00 לפנות בוקר הודיע מפקד המגמה על פקודת "כנוס". משמעות הפקודה היא לסיים את הניווט ולהגיע אל נקודת הסיום.

סמוך לשעה 05:20 התקבל דיווח בחדר הפיקוד הקדמי של האימון כי אחד החיילים נפל לתוך הנחל הזורם ולא מאתרים אותו. בשלב הזה החלו חיפושים על ידי כוחות גדס"ר צנחנים ולאחר מכן הצטרפו יחידות חילוץ מקומיות ויחידת החילוץ בהיטס של חיל האוויר 669. רק לאחר שעה ו-40 דקות אותר החייל בתוך הנחל ללא רוח חיים. לאחר מכן רופא של יחידת 669 קבע את מותו. במהלך החיפושים שלושה חיילים סבלו ממכות קור ופונו לקבלת טיפול רפואי.

מאמצים לאיתור הלוחם שנפל לנחל חילזון ונסחף. דוברות כיבוי צפון, אתר רשמי
מסוק 669 בנחל חילזון, היום/אתר רשמי, דוברות כיבוי צפון

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס השיב הבוקר לשאלות כתבים והתייחס לתחקיר הראשוני בשטח: "לא ברור למה חצו את הנחל. לא ברור למה הם ירדו מגדה. חייל אחד חצה את הנחל. לאחר מכן חייל שני חצה את הנחל, ניסה לטפס והחליק לנחל מגובה נמוך. החייל הראשון זרק לעברו חבל אישי. החייל לא הצליח לתפוס את החבל ונפל למים".

מנליס הוסיף כי "גובה המים היה בגובה של כמטר. החייל אותר 100 מטרים מנקודת החצייה" (יש גורמים שטוענים כי מצאו אותו במרחק של 300 מ' מנקודת הנפילה א.ב). לדבריו, תיק התרגיל אושר על ידי מפקד חטיבת הצנחנים אלוף-משנה יקי דולף. עוד אמר תא"ל מנליס, "לפי תחקיר ראשוני אפשר היה לבצע ניווט מאחר ועומס הקור היה אפס וגשם אפס. הגשם היה צריך להתחיל בבוקר. במהלך האימון לא היה גשם. לא ברור בשלב זה מה היה מצב הקרקע בנחל".

מאמצי איתור הלוחם שנסחף בנחל וחילזון ומת. דוברות כיבוי צפון, אתר רשמי
כוחות חילוץ בנחל חילזון, היום/אתר רשמי, דוברות כיבוי צפון

"נחל חילזון זרם היום בעוצמה חזקה", אמר לוואלה! NEWS הלל גלזמן, ראש תחום ניטור נחלים ברשות הטבע והגנים. "בשעות הבוקר המאוחרות נמדדה זרימה של כשמונה קוב מים בשניה. ההערכה היא כי הזרימה עוד התגברה לאחר מכן. יש לזכור כי המקום בו טבע הבוקר החייל היה לפני כניסת נחל שגור לחילזון, דבר המגביר את עוצמת הזרימה בנחל".

מדובר בנחל עם אגן היקוות גדול יחסית וכשיורד גשם חזק הזרימות בנחל בעוצמה גדולה. לא אחת נסגרים כבישים בשל הצםת הנחל ובעבר גבר חולצו מטיילים בעת שטפונות בנחל. חילוץ דומה התקיים בחודש ינואר בשנה שעברה.

(עדכון ראשון: 13:40)

ערוכים סריקות לאיתור החייל שנסחף ונעדר בנחל חילזון. דוברות המשטרה, אתר רשמי
שוטר בנחל חילזון, היום/אתר רשמי, דוברות המשטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully