וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות עם מפקדים ומסע זיכרון: סיום המסלול העצוב לגדוד של אביתר

25.2.2019 / 22:00

חבריו של לוחם הצנחנים אביתר יוספי שנהרג בתאונת האימון בנחל חילזון שבצפון קיימו טקס סיום מסלול בלעדיו. המפקדים שוחחו עם החיילים ולוחמי הפלוגה אף קיימו מסע עלייה לזכרו. חקירת מצ"ח נמשכת וגורמים באוגדה אמרו לוואלה! NEWS כי רצף כשלים הוביל לתאונה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: נועה לוי

חטיבת הצנחנים קיימה לפני שבועיים את טקס הסיום לפלוגת המסלול של גדוד הסיור (גדס"ר) שסמל אביתר יוספי נהרג באחד מניווטיה. יוספי, בן 20 מגבעת שמואל, נהרג באימון ניווט בעת חציית נחל חילזון שבצפון הארץ.

ביום חמישי האחרון קיימו לוחמי הפלוגה מסע "עלייה" לגדס"ר לזכר חברם ובימים האחרונים הם שובצו והחלו את שירותים הקרבי. המפקדים והיועצים הארגוניים קיימו שיחות כלליות ואישיות עם הלוחמים והציעו למי מהם שמתקשה בהתמודדות עם האירוע הטראגי לקבל עזרה.

עוד בנושא:
כחודש לאחר נפילת אביתר יוספי: הוריו חובקים נכד שנקרא על שמו
אם הלוחם שנהרג באימון: "התרענו על הסכנות - והמפקדים התעלמו"
האסון בנחל: מפקדים הורו לחצות - מבלי שהעריכו את עוצמת הזרימה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חקירת מצ"ח בעיצומה. יוספי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת חודש ינואר יצאו לוחמי פלוגת המסלול של גדוד הסיור לניווט בדד בנחל הסמוך לכרמיאל במסגרת בוחן סיכום מסלול לוחמים. לפנות בוקר, החליט מפקד הפלוגה לחדול את הניווט ולקרוא לכלל הלוחמים להגיע לנקדות הסיום בשל תנאי מזג האוויר. יוספי חצה את נחל חילזון, טבע ואותר לאחר שעות של חיפושים על שפת הנחל כשהוא ללא רוח חיים.

בעקבות מותו קיים מפקד החטיבה אל"ם יעקב (יקי) דולף תחקיר מבצעי על השתלשלות האירוע, שהוצג בפני מפקדים. מפקד פיקוד המרכז אלוף נדב פדן מינה צוות מומחים בראשות מפקד חטיבת עציוני אל"ם אורן שמחה לבדיקת נסיבות האירוע. במקביל, מתנהלת חקירת מצ"ח שלפי הערכת גורמים יזומן אליה גם מפקד חטיבת הצנחנים.

עוד באותו נושא

אימון באישור המפקד בקור "אפס": מחדל מות הלוחם - שלב אחר שלב

לכתבה המלאה

רצף הכשלים

גורמים באוגדה 98 אומרים כי במסגרת התחקירים התגלו רצף של כשלים וטעויות במהלך הניווט. אחד מהם הוא מבעיות באמצעי הקשר שנשאו החיילים על גבם, כאשר לחלק מהם היו בעיות קליטה ככל הנראה בגלל תנאי השטח הטופוגרפיים, ולכן הם לא קיבלו את הנחיות המפקדים. תנאי מזג האוויר החריפו ככל שחלפו השעות והובילו את מפקד הפלוגה להחלטה על החזרה לנקודת הסיום שעות לפני הזמן המיועד.

חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. אלי אשכנזי, אתר רשמי
חציית נחל דורשת תרגול מוקדם מסוג אחר. נחל חילזון ביום הטביעה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

לבעיות אלה הצטרפה חוסר ההבנה של תמונת המצב בשטח, שכללה את הקור העז, הגשם הבלתי פוסק, מצבם הרפואי של החיילים והאפקטיביות של האימון. חוסר הבנה הייתה גם לגבי זרימת המים החזקה בנחל והשיטפון שגרם לו לעלות על גדותיו.

עוד התברר כי ניתן אישור לקיים את הניווט על ידי גורמים בפיקוד הצפון, אך לא ניתן אישור בתיק התרגיל לחציית הנחל. למרות זאת, המפקדים האיצו בחלק מהחיילים לחבור לנקודת הסיום תוך חציית הנחל. גורמי מקצוע הדגישו כי חציית הנחל במהלך ניווט בדד דורשת תיק תרגיל מסוג אחר, לצד תרגול מקדים ומוקפד הרבה יותר וסימון נקודות שנבחרו בראש, במיוחד כשמדובר בתרגיל שמתקיים בלילה.

תרגיל של גדוד 101 של חטיבת הצנחנים, ינואר 2018. דובר צה"ל
המפקדים קיימו שיחות עם הלוחמים והציעו עזרה למי שהתקשו להתמודד עם הטרגדיה. חטיבת הצנחנים/דובר צה"ל

כלל הגורמים שעוסקים בחקירה ובוועדת המומחים מתקשים להניח במדויק את האצבע על המקום שבו האחריות על הטרגדיה נעצרת - ואיזה גורם מקצועי יכול היה למנוע את האירוע. זאת, מאחר שבלילה שבו בוצע הניווט היה אישור לקיים אותו בהתאם לרמת הקור והגשם. לשם כך, מתקיימת בדיקה מעמיקה מול גורמי המקצוע האם ניתן לשנות את ההנחיות וכיצד.

מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות מותו של סמל אביתר יוספי במהלך תרגיל של חטיבת הצנחנים בנחל חילזון נפתחה חקירת מצ"ח. החקירה עודנה מתנהלת, ומטבע הדברים לא נוכל להתייחס לנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully