וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל ברקע תחקיר האסון: אם הופרו פקודות, נרים דגל אדום

11.3.2019 / 14:05

רב-אלוף אביב כוכבי נאם בטקס החלפת מפקד המכללות הצבאיות ואמר כי פקודות הצבא מהוות תמרורי אזהרה, ו"כל מי שאינו מקיים אותן מתעלם מניסיון העבר". אתמול החליט הרמטכ"ל להדיח את מפקד גדוד הסיור ושורה של קצינים נוספים בעקבות האירוע בו נהרג סמל אביתר יוספי

צילום: יותם רונן

ברקע החלטתו להדיח את מפקד גדוד הסיור של הצנחנים לאחר מות סמל אביתר יוספי בנחל חילזון, אמר היום (שני) הרמטכ"ל אביב כוכבי כי "האחריות לחיי אנשים כרוכה בהכנות יסודיות המבוססות על פקודות הצבא והנחיותיו. הן ביטוי לניסיון וללקחים שהצטברו לאורך שנים, והן מהוות את תמרורי האזהרה. כל מי שאינו מקיים אותן מתעלם מניסיון העבר". הדברים נאמרו בטקס החלפת מפקד המכללות הצבאיות.

לדבריו, "החלטה ומעשה אנושי עלולים להתגלות בדיעבד כשגיאה. במקום ששיקול הדעת היה שגוי, נתחקר, נלמד ונגבה את המפקדים. במקום שהיוזמה לא צלחה נחזק אותם ונקרא להם לנסות פעם נוספת. במקרים מסוג זה אין מקום לענישה, וחובה לעודד ולטפח. מנגד, אם הופרו הפקודות נרים דגל אדום. לא נקבל זאת, לא נטשטש. יש הבדל מהותי בין שגיאה לתקלה. שגיאות הנובעות מטעות נקבל. במקום שבו הושקעו כל המאמצים והתוצאה בכל זאת לא הושגה - נגבה. אך במקרה של שיקול דעת החורג ממרחב הסבירות - נוקיע".

לקריאה נוספת:
מות הלוחם בנחל: מפקד גדוד הסיור יודח; נזיפה למח"ט הצנחנים
שיחות עם מפקדים ומסע זיכרון: סיום המסלול העצוב לגדוד של אביתר
האסון בנחל: מפקדים הורו לחצות - מבלי שהעריכו את עוצמת הזרימה

אביב כוכבי בטקס החלפת מפקד המכללות הצבאיות, מרץ 2019. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס החלפת מפקד המכללות הצבאיות, היום/ראובן קסטרו

אתמול הכריע הרמטכ"ל, בעקבות קבלת תחקיר האירוע, כי מפקד גדוד הסיור יודח ומינויו העתידי לסגן מח"ט 35 יבוטל. עוד נקבע כי מח"ט הצנחנים יקי דולף יינזף, ושורה של קצינים בהם מפקד המגמה, מפקד הפלוגה, סגן מפקד הפלוגה, ומפקד הצוות, קצין בדרגת סגן - יודחו גם הם.

התחקיר קבע כי החייל שנהרג במהלך ניווט בחודש ינואר, "לא אשם במותו בשום צורה", וכן אמר כי המעגל הראשון נהג ב"חוסר מקצועיות והכרת פקודות ונהלים. השני - חוסר משמעת של שרשרת הפקודות והנהלים בצבא. השלישי - חוסר שיקול דעת במימוש האימון והאופן בו מימשו בפני הלוחמים והחלטת קבלות לא מספקת בפני הפיקוד".

מהתחקיר עלה כי למרות תלונות החיילים על מזג האוויר הקשה, התעלמו המפקדים, ונשארו ברכב תוך שהם מורים לחיילים להמשיך באימון. עוד עולה מהתחקיר כי עם התגברות הגשם ומזג האוויר הקשה, עדכנו החיילים את מפקדיהם על הקושי בחציית הנחל, אך הצוות לא שינה את כללי הניווט ולא הפסיק אותו. בלילה התקבצו יותר מעשרה חיילים על גדת הנחל, ולא הצליחו לחצותו. הם עדכנו את המפקדים - לשווא. בהמשך צוין כי צוות החפ"ק לא הבין שמדובר בקושי אמיתי, ודרש מהחיילים לסיים את ההסמכה. רק דקות בודדות לפני כניסת יוספי לנחל, החליטו המפקדים להפסיק את הניווט. יוספי לא הספיק לקבל את הפקודה, ושילם בחייו. כעבור שעות הוא אותר ללא רוח חיים.

צוות התחקיר קבע כי על החיילים הופעל לחץ לחצות את הנחל למרות הסכנה, וכי המפקדים הדגישו כי הסמכתם תלויה בכך. הם מצאו יותר מ-30 פעולות בניגוד להנחיות הצבא בהפעלת האימון. "התנהלות החפ"ק הכושלת גרמה לאובדן שליטה", מסר דובר צה"ל רונן מנליס.

עוד באותו נושא

מות הלוחם בנחל: מפקד גדוד הסיור יודח; נזיפה למח"ט הצנחנים

לכתבה המלאה
אביתר יוספי, חייל צה"ל שטבע בנחל חילזון, 15 בינואר 2019. באדיבות המשפחה
החייל אביתר יוספי, שמת בנחל חילזון/באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully