וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצינים מתריעים: יש לבחון מחדש את הכשרת הלוחמים למעבר מכשולי מים

25.7.2019 / 21:00

מפקדים ביחידות מובחרות הזהירו בפני וואלה! NEWS כי תהליך ההכשרה לא מתמודד עם לוחמים שלא יודעים לשחות, וכאלה שרמת השחייה שלהם נמוכה. מות לוחם הצנחנים שטבע באימון הביא את צה"ל לבחון עדכון להוראות הבטיחות. צה"ל: "קיימת הכשרה ביחידות בהן נדרשת מיומנות שחייה"

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: שניר דבוש

מותו הטראגי של סמל אביתר יוספי, לוחם גדוד הסיור בחטיבת הצנחנים, גרם לטלטלה בזרוע היבשה בכל מה שקשור לתכנון אימונים, בקרה, אכיפת נהלים ופיקוד ושליטה. בצה"ל מונו ועדות מומחים, בוצעו תחקירים מבצעיים בעקבות האירוע, הודחו מפקדים בחטיבת הצנחנים ובמקביל לחקירת מצ"ח וטיפול הפרקליטות הצבאית. למרות זאת, ממשיכים מפקדים להתריע כי נדרשת בדיקה עמוקה ורחבה בכל סוגיית האימונים המורכבים כמו במעבר מים הכרחי.

יש יחידות רבות בצה"ל שבמסגרת התכנית האופרטיבית שלהן במלחמה נדרשים להחזיק בכשירות לעבור נחלים, נהרות וגישה ימית. מפקדים ביחידות מובחרות ומפקדים לשעבר התריעו לאחרונה בפני וואלה! NEWS כי תהליך ההכשרה לא באמת מתמודד עם לוחמים שלא יודעים לשחות כלל, וגם כאלה שרמת השחייה שלהם נמוכה מאוד. גורמים המצויים בפרטים מהתחקיר המבצעי בחטיבת הצנחנים, העלו שאלות על כלל התהליכים בצה"ל: האם היחידות המובחרות בשלב הגיבוש שואלות את החיילים או המועמדים לשירות ביטחון האם הם יודעים לשחות? האם נבחנת רמת השחייה שלהם? ומה עושים עם לוחמים שאינם יודעים לשחות?

חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. אלי אשכנזי, אתר רשמי
כוחות צה"ל לאחר האסון בנחל חילזון/אתר רשמי, אלי אשכנזי

מערכת וואלה! NEWS העבירה שורה של שאלות ברוח הביקורת לדובר צה"ל, וכן האם בעקבות מותו של לוחם גדס"ר הצנחנים הוחלט על נוהל חדש. בנוסף נשאל מה קורה בשאר היחידות המיוחדות בצה"ל כמו חטיבת הקומנדו ושאר הסיירות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, "לאחרונה, בעקבות תחקור אירוע מותו של סמל אביתר יוספי, החלה עבודת מטה לבחינת הוראות הבטיחות בניווטים והצורך בעדכונן. ביחידות מיוחדות ספציפיות, אשר השירות בהן דורש מיומנויות שחייה וחציית מים, מוכשרים הלוחמים בהתאם לפקודות".

אביתר יוספי, חייל צה"ל שטבע בנחל חילזון, 15 בינואר 2019. באדיבות המשפחה
אביתר יוספי/באדיבות המשפחה

היום הודיע דובר צה"ל כי בעקבות ממצאי חקירת מצ"ח לבירור נסיבות מותו של יוספי במהלך אימון ניווט בנחל חילזון, החליט הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, לזמן לשימוע חמישה קצינים, שהיו מפקדיו של יוספי.

החקירה העלתה כי תכנון הניווט וההיערכות אליו נעשו תוך חריגה לכאורה מהוראות הבטיחות המחייבות, ולא ניתן משקל מספק למזג האוויר הצפוי בזמן הניווט ולהשלכותיו האפשריות על בטיחות החיילים. עוד עלה מהחקירה כי במהלך הניווט היו תמרורי אזהרה, שהיו צריכים להוביל להערכת מצב מחודשת ומתן הנחיות שישמרו על בטיחות החיילים.

שייטת 13 בתרגיל. דובר צה"ל
"ביחידות מיוחדות ספציפיות מוכשרים הלוחמים בהתאם לפקודות". לוחמי שייטת 13/דובר צה"ל

הקצינים שזומנו לשימוע הם מפקד הגדוד (קצין בדרגת סגן-אלוף), מפקד המגמה (קצין בדרגת רב-סרן), מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סרן), סגן מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סגן) ומפקד צוות (קצין בדרגת סגן). הקצינים נחקרו בחקירת מצ"ח בחשד לעבירות של גרימת מוות ברשלנות, התרשלות ואי-קיום הוראות המחייבות בצבא.

מדובר צה"ל נמסר כי האירוע תוחקר באופן מעמיק במישור הפיקודי, והופקו לקחים שכבר הוטמעו בכלל צה"ל. בנוסף, בהתאם לקביעת הרמטכ"ל, ננקטו צעדים פיקודיים משמעותיים ביחס לשישה קצינים (הקצינים שזומנו לשימוע ובנוסף מפקד החטיבה). צעדים אלו יילקחו בחשבון במסגרת כלל השיקולים, בעת קבלת החלטות לאחר השימוע. לאחר עריכת השימועים, תתקבל החלטה האם יוגשו כתבי אישום בעניינם של הקצינים, ואם כן, באילו עבירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully